Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2013
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    333-334
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    103
کلیدواژه: 
چکیده: 

Equity is the prime virtue of social institutions, and its role is as truth is for human thought system. Equity has been studied in various areas such as economics, politics, and judicial system. One of the areas of social equity that has recently been considered by experts is health. Health is defined as complete physical, mental, and social well-being. Health refers not only to the physical well-being, but also focuses on social, emotional, spiritual, and cultural well-being of the whole society. Equity in health could be defined as absence of unfair disparities in health. Since social equity and fairness can be interpreted differently by different people, its definition requires measurable functional criteria. For the purpose of functionality and measurement, equity in health can be defined as absence of disparities or systematic prejudices (or in the most important social determinants of health) among social groups with varying levels of social entitlement or deprivation in the social hierarchy. Health inequities systematically expose socially deprived groups to problems associated to their future health. Social entitlement or deprivation, based upon wealth, power, and prestige, determines how people are grouped in the social hierarchy. Deprivation may also be understood as being deprived that can be absolute or relative. Not all health inequities are unjust, only those specific health inequalities systematically created between more and less entitled social groups are unjust. For instance, we expect young people to be healthier than older people. It is expected that baby boys weigh more than girls at birth. Men have prostate cancer problem and women do not. It is hard to judge all these inequalities unfair. Even though differences in nutrition or immunization between boys and girls, or differences in ethnicity or race could be a major concern to equitable approach in likelihood of receiving proper treatment for heart attack.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 103 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    335-344
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    866
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

مراقبت مناسب از خود، موجب ارتقای سطح زندگی افراد مبتلا به دیابت می شود. ثابت گردیده که درک موانع مراقبت از خود، یکی از عوامل مهم موثر بر موفقیت افراد دیابتی در امر خودمراقبتی است و بدین دلیل، مطالعه حاضر جهت طراحی و روان سنجی ابزاری برای سنجش موانع درک شده بیماران میانسال (60-30 ساله) مبتلا به دیابت نوع 2 برای مراقبت از خود طراحی شد. بخش کیفی این مطالعه ترکیبی به منظور طراحی گویه های پرسشنامه انجام شد. داده های بخش کمی مطالعه، با استفاده از نرم افزارهای SPSS-16 و LISREL-8.80 تحلیل گردیدند. علاوه بر روایی های محتوایی و صوری کمی و کیفی؛ روایی سازه با استفاده از تحلیل های عاملی اکتشافی و تاییدی و پایایی ابزار با استفاده از روش های همسانی درونی و بازآزمایی سنجیده شدند. بر اساس بخش کیفی مطالعه، پرسشنامه ای 33 گویه ای طراحی گردید که تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد گویه ها را به 23 مورد (در 7 حیطه) کاهش داد. تحلیل عاملی اکتشافی به شیوه تحلیل مولفه های اصلی با چرخش واریمکس انجام شد و درصد واریانس بیانشده، 64.75 بود. ضریب آلفای کرونباخ (0.080=a) همسانی درونی مناسب ابزار و بازآزمایی ابزار با فاصله 2 هفته، ثبات قابل قبول ابزار را نشان داد (ICC=0.89). نتایج به دست آمده، روا و پایا بودن ابزار طراحی شده را تایید نمود. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 866

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    345-354
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2713
  • دانلود: 

    243
چکیده: 

فعالیت جسمی رفتاری پیچیده است که تعیین کننده های آن در گروه های مختلف، متفاوت می باشد. به دلیل طبیعت مزمن دیابت نوع 2، تبعیت از درمان نیازمند تغییرات سبک زندگی است که برای خیلی از افراد اتخاذ و حفظ آن مشکل است. این مطالعه با هدف تعیین پیش بینی کنندگی سازه های تئوری شناختی اجتماعی در فعالیت جسمی زنان دیابتی نوع 2 انجام شد. نوع مطالعه تحلیلی است که 300 نفر از زنان دیابتی نوع 2 به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه های منطبق با سازه های تئوری شناختی اجتماعی و فعالیت جسمی (IPAQ) بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس و رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد از بین سازه های تئوری شناختی اجتماعی، خودتنظیمی (P>0.001)، حمایت اجتماعی (P>0.001)، خودکارآمدی (P=0.005) تاثیر معناداری بر فعالیت جسمی در نمونه پژوهش داشتند.با توجه به یافته ها خودتنظیمی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از تاثیرگذارنده های مهم فعالیت جسمی می باشند و باید در طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مد نظر قرار گیرند. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2713

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 243 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    355-362
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1956
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

بیماری سرطان عامل استرس زای مهمی می باشد که با عواقب روانی– اجتماعی و کیفیت زندگی مثل اضطراب و افسردگی همراه می شود. این پژوهش با هدف پیش بینی رشد پس از آسیب به وسیله معنویت، حمایت اجتماعی و عاطفه مثبت در گروه های مختلف سنی مبتلا به سرطان سینه انجام شده است. روش مطالعه همبستگی بوده است. گروه نمونه شامل 106 زن مبتلا به سرطان سینه از سه بیمارستان شهر تهران است که به روش سرشماری انتخاب شدند و به پرسشنامه های رشد پس از آسیب (PTGI)، معنویت (SQ)، حمایت اجتماعی (MOS) و عاطفه مثبت و منفی (PANAS) پاسخ دادند. داده ها به روش همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج رگرسیون در ارتباط با نقش عامل سن، نشان داد که در گروه 35-20 سال، متغیرهای معنویت و عاطفه مثبت (R2=0.070)، در گروه 45-36 سال، به ترتیب عاطفه مثبت، حمایت اجتماعی و معنویت (R2=0.83) و در گروه 60-46 سال، فقط عاطفه مثبت (R2=0.75) پیش بینی کننده مثبت رشد پس از آسیب بود. بنابراین، با افزایش سطح عاطفه مثبت، معنویت و حمایت اجتماعی می توان میزان رشد پس از آسیب بیماران را ارتقا بخشید که اهمیت هر کدام از متغیرها با توجه به سن بیماران متفاوت می باشد. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    363-369
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1475
  • دانلود: 

    109
چکیده: 

علی رغم مزایای فعالیت جسمانی، زنان در بیشتر حیطه ها فعالیت جسمانی کمتر از مردان دارند. مدل فرانظری به عنوان یک مدل جامع شناخته شده در زمینه ورزش است. هدف این مطالعه، تعیین ارتباط خودکارآمدی با مراحل تغییر فعالیت جسمانی در زنان خانه دار شهر زاهدان بود. در این مطالعه مقطعی 220 نفر از زنان (52- 19 سال) مورد بررسی قرار گرفتند. با مراجعه به درب منازل، نمونه ها در صورت تمایل وارد مطالعه شدند.جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. اعتبار علمی آن به روش روائی محتوا و پایائی آن با روش آلفای کرونباخ تعیین شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی می تواند مراحل تغییر فعالیت جسمانی را پیش بینی کند. از شرکت کنندگان 5.5% مرحله پیش قصد، 44.1% مرحله قصد، 38.6% مرحله آمادگی، 4.1% مرحله عمل و 7.7% در مرحله نگهداری بودند. در این مطالعه از نظر آماری ارتباط معنی داری بین خودکارآمدی و مراحل تغییر (P>0.001)، خودکارآمدی و تحصیلات مشاهده گردید (P>0.05). ارتباط معنی داری بین خودکارآمدی و سن مشاهده نگردید (0.05). اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 109 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    370-378
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1251
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

بیماری دیابت به عنوان شایع ترین بیماری ناشی از اختلالات متابولیسم، یک چالش پر اهمیت جهانی محسوب می شود. این بیماری مستلزم خود مراقبتی در تمام عمر می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش HbA1c زنان دیابتی نوع 2 انجام شد. این مطالعه نیمه تجربی برروی 138 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 مراجعه کننده به مرکز دیابت زاهدان در دو گروه (69 نفر مورد و 69 نفر شاهد، به صورت تصادفی) انجام شد. ابزار گردآوری، چک لیست برای ثبت آزمایش HbA1c و پرسشنامه طراحی شده مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بود. بعد از ارزشیابی اولیه، نتایج تجزیه و تحلیل و محتوای آموزشی بر این اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 3 ماه پس از مداخله، ارزشیابی ثانویه انجام و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-15 تجزیه و تحلیل شدند. بین میانگین نمرات سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در گروه مورد، قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری آماری مشاهده شد (P<0.0001). کاهش میزان HbA1c در گروه مورد (از 9.63 قبل ازمداخله به 8.30 میلی گرم در دسی لیتر در 3 ماه بعد از مداخله آموزشی) تفاوت معنی داری مشاهده شد (P<0.0001). آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی موجب کاهش میزان میانگین HbA1c در بیماران گروه مورد بعد از آموزش گردیده است. بنابراین آموزش در چهارچوب این مدل باید بیشتر مورد توجه پرستاران و کارکنان بخش بهداشت قرار گیرد. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    379-387
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3407
  • دانلود: 

    258
چکیده: 

اضطراب اجتماعی یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات اضطرابی می باشد که تاثیر منفی بر تمام ابعاد زندگی مبتلایان دارد. با وجود این حقیقت که نرخ شیوع آن در طول عمر نسبتا بالا می باشد، نقش عوامل موثر و عوامل مرتبط با آن به خوبی درک نشده است. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی پیش بینی اضطراب اجتماعی از راه بررسی متغیرهای افسردگی، شرم، بازداری رفتاری، کمرویی و خشم به عنوان پیش بینی کننده های اضطراب اجتماعی بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و نمونه شامل 581 (245 مرد و 346 زن) دانشجوی دانشگاه شاهد بودند که به وسیله روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس های سیاهه فوبیای اجتماعی، مقیاس تجدید نظر شده کمرویی چک و باس، سومین فرم مقیاس عاطفه خودآگاهی بزرگسالان، مقیاس فعال سازی رفتاری و بازداری رفتاری کارور و وایت، مقیاس افسردگی اضطراب استرس و مقیاس صفت- حالت بیان خشم استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان چندگانه با استفاده از نرم افزارSPSS-16  بررسی شدند. تمام متغیرها رابطه معناداری با اضطراب اجتماعی داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که به استثنای متغیر خشم که توان پیش بینی اضطراب اجتماعی را ندارد، سایر متغیرهای مورد بررسی (افسردگی، شرم، بازداری رفتاری، کمرویی) می توانند اضطراب اجتماعی را پیش بینی کنند. گر چه بخشی از نتایج با یافته های دیگر تحقیقات همسوئی دارد، اما در مورد بخشی دیگر از نتایج می باید با احتیاط برخورد نمود و در واقع پژوهش های بیشتر بین فرهنگی و درون فرهنگی می توانند به تدقیق یافته ها کمک کنند. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3407

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 258 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فروغ زاده سیمین

نشریه: 

پژوهش و سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    388-394
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    925
  • دانلود: 

    130
چکیده: 

این مطالعه با روش پیمایش به بررسی کمیت و کیفیت مصرف مواد خوراکی موجود در فروشگاه مدرسه توسط دانش آموزان می پردازد. کلیه دانش آموزان پایه آخردوره های سه گانه تحصیلی (دبستان، راهنمایی و دبیرستانهای دوره های روزانه) در شهرهای بجنورد، اسفراین، شیروان جامعه آماری را تشکیل می دادند که از این گروه 490 نفر به شیوه تصادفی به عنوان نمونه برای بررسی انتخاب شدند. نتایج نشان داد نیمی ازدانش آموزان (54 درصد) در مدت حضور روزانه در مدرسه، تنها یک بار به بوفه مدرسه مراجعه کرده و خوراکی خریده اند و نزدیک به 20 درصد نیز هرگز از بوفه خریدی نداشته اند. در میان گروهی که از بوفه خرید کرده اند، اکثریت (56.8 درصد) خریدهایشان درحد متوسطی بوده است. نسبت دانش آموزانی که به میزان اندکی از بوفه خرید کرده اند ( 31.5درصد) حدودا سه برابر دانش آموزانی است که به میزان زیادی از بوفه خرید کرده اند ( 11.7درصد). درخصوص نوع کالای خریداری شده نیز اکثریت (75.30 درصد) از بوفه مدرسه کیک می خرند. پس ازآن خرید آب میوه دربین دانش آموزان (33.26) رواج دارد و در رده سوم نیز 22.24 درصد از بوفه مدرسه بیسکویت می خرند. بین متغیرهای میزان استفاده از مواد خوراکی موجود در بوفه مدرسه و متغیرهای شهرمحل تحصیل، جنسیت، شغل والدین، میزان پول توجیبی، تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این معنی که دانش آموزان با وجود تفاوت در متغیرهای فوق،به میزان مشابهی از مواد موجود در بوفه مدرسه استفاده کرده اند. ارزیابی دانش آموزان از فروشگاه مدرسه، دوره تحصیلی، انتظارات دیگران مهم (والدین، معلم های مدرسه، دوستان) و پاداش مصرف، در میزان مصرف مواد خوراکی توسط دانش آموزان از بوفه مدرسه سهم دارد و آن را کم و یا زیاد می کنند. اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0