Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    540
  • دانلود: 

    944
چکیده: 

سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی صفات سازمان شخصیت مرزی بر اساس ترومای دوران کودکی و جو عاطفی خانواده در افراد معتاد به مواد مخدر بود. مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف بنیادی و بر اساس چگونگی بدست آوری داده های مورد نیاز همبستگی از نوع پیش بین می باشد بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی افراد دارای اختلال سوء مصرف مواد مخدر مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر شیراز بوده است که از آن بین با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد 123 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند؛ بدین نحو که از بین مناطق مختلف شهر شیراز یک منطقه به طور تصادف و از آن بین افراد مذکر دارای اختلال سوء مصرف مواد مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد و یلای سبز، حافظ، زندگی نو، درسا و زندگی دوباره واقع در شهر شیراز (به تعداد 123 نفر) انتخاب شدند. گروه نمونه از طریق توزیع پرسشنامه اختلال شخصیت مرزی لیشنرینگ (1999)، پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ) برنستاین و همکاران (2003) و پرسشنامه استاندارد جو عاطفی خانواده هیل برن (1964) مورد سنجش قرار گرفتند. داده های گردآوری شده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. یافته ها: بین صفات سازمان شخصیت مرزی با ترومای دوران کودکی (457/0 =r، 01/0>ρ ) رابطه مستقیم و معنادار و بین صفات سازمان شخصیت مرزی با جو عاطفی خانواده (385/0-=r، 01/0>ρ ) رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین صفات سازمان شخصیت مرزی با ابعاد سوء استفاده عاطفی (58/0 =r، 01/0>ρ )، سوء استفاده فیزیکی (38/0 =r، 01/0>ρ ) و سوء استفاده جنسی (49/0 =r، 01/0>ρ ) رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. بین صفات سازمان شخصیت مرزی با ابعاد تایید کردن (43/0-=r، 01/0>ρ )، هدیه دادن (23/0-=r، 01/0>ρ )، تشویق کردن (17/0-=r، 05/0>ρ )، اعتماد (38/0-=r، 01/0>ρ ) و احساس امنیت (36/0-=r، 01/0>ρ )، رابطه معکوس و معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج حاصل گویای آن است که ترومای دوران کودکی و جو عاطفی خانواده قادر به پیش بینی صفات سازمان شخصیت مرزی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 540

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 944 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    12-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    293
  • دانلود: 

    625
چکیده: 

سابقه و هدف: سواد بدنی به معنی ظرفیت فرد برای داشتن سبک زندگی سالم و فعال بدنی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر یک برنامه فعالیت ورزشی منتخب بر سواد بدنی و ترکیب بدن دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اضافه وزن و چاقی بود. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی (7 تا 12سال) مبتلا به اضافه وزن و چاقی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تجربی و کنترل جایگزین شدند. گروه تجربی طی 12 جلسه یک ساعته به مدت 8 هفته به تمرین فعالیت ورزشی منتخب پرداختند. قبل و بعد از مداخله مقیاس پرسش نامه سواد بدنی توسط آزمودنی ها تکمیل و وضعیت ترکیب بدنی (قد، وزن، درصد چربی و درصد توده عضلانی) اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس و t وابسته انجام شد. یافته ها: نتایج پژوهش گویای افزایش معنادار سطح سواد بدنی و درصد توده عضلانی و کاهش معنادار وزن کل بدن، شاخص توده بدنی و درصد چربی آزمودنی هاست (05/0≥ P). نتیجه گیری: می توان چنین نتیجه گرفت که مداخله فعالیت ورزشی منتخب در بهبود سواد بدنی و ترکیب بدن دانش آموزان موثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 293

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 625 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    19-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    220
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

سابقه و هدف: دوران کودکی مهم ترین دوره رشد حرکتی به حساب می آید. رشد حرکتی بر عملکرد حرکتی و توانایی های فردی اثر می گذارد. هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین ویژگی های آنتروپومتریکی با تعادل و مهارت های بنیادی در دختران و پسران 3 تا 6 ساله شهر تهران است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و میدانی است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. در این پژوهش 774 کودک (3 تا 6 ساله) در دو گروه پسر با میانگین وزنی (23/4 ± 90/18 کیلوگرم) و دختر با میانگین وزنی (94/3 ± 03/18 کیلوگرم) از مهدکودک های شهر تهران به صورت تصادفی-خوشه ای انتخاب شدند که این حجم نمونه بیش از تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان است. شاخص های آنتروپومتریکی (قد، طول دست، طول پا و طول قد نشسته) و مهارت های بنیادی (پرش، گرفتن توپ و پرتاب توپ) و تعادل در این پژوهش اندازه گیری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی ارتباط بین ویژگی های آنتروپومتریکی با مهارت های بنیادی و آزمون یومن ویتنی برای بررسی اختلاف مهارت های بنیادی بین پسران و دختران استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین عوامل آنتروپومتریکی با مهارت های بنیادی و تعادل در دو گروه دختر و پسر رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، اما بین تعادل با طول پا (21/0-r =، 02/0P =) و طول قد نشسته (22/0-r =، 02/ 0P =) در دختران 5 ساله رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: محدودیت های حرکتی در دوران پیش دبستانی باعث شده است تعادل و برخی از مهارت های بنیادی هماهنگ با رشد جسمانی افزایش نیابد. پیشنهاد می شود والدین و مهدکودک ها با ایجاد فرصت های حرکتی متنوع برای رشد حرکتی کودکان تلاش کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    27-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    605
  • دانلود: 

    782
چکیده: 

سابقه و هدف: رفتارهای پرخطر یکی از مهم ترین مشکلات تهدیدکننده برای سلامت جسمانی، روان شناختی و اجتماعی فرد و جامعه به شمار می رود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روان درمانی انگیزشی بر رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش آموزان بود. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه مطالعه شامل تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1398-99 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسش نامه رفتارهای پرخطر زاده محمدی و همکاران پاسخ دادند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در جلسات روان درمانی انگیزشی شرکت کردند، اما افراد گروه گواه در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنی داری 05/0 = α استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد اثر روان درمانی انگیزشی بر کاهش رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش آموزان معنادار بود (01/0 > P). درنتیجه بین نمره های عامل (پیش آزمون و پس آزمون) در میزان کاهش رفتار جنسی و خشونت دانش آموزان تفاوت معناداری مشاهده شد (01/0 > P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می توان گفت که استفاده از روان درمانی انگیزشی بر کاهش رفتارهای پرخطر (رفتار جنسی، خشونت) دانش آموزان تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 605

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 782 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    34-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    283
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

سابقه و هدف: قلدری در مدارس مشکلی جهانی است که پیامدهای منفی بسیاری بر افراد درگیر دارد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانش آموزان قربانی قلدری بود. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه بود. از جامعه دانش آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-99، نمونه ای متشکل از 32 دانش آموز قربانی قلدری انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری به صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله آموزش بخشایشگری دریافت کرد. بعد از اتمام آموزش پس آزمون گرفته و با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه قربانی قلدری، مقیاس شفقت به خود و بسته آموزش بخشایشگری بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانش آموزان قربانی قلدری در سطح 01/0 P < تاثیر مثبتی دارد و می تواند 96 درصد از واریانس شفقت به خود را با توان (1) تبیین کند. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، آموزش بخشایشگری می تواند روش قابل قبولی برای کاهش عواقب رفتارهای قلدری با افزایش صفت بخشیدن، ترویج محیط پذیرش و همدلی، احترام و محبت در مدارس باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    41-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    320
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

سابقه و هدف: عواقب منفی مشکلات عادات خواب طیف وسیعی از کم توجهی، مشکلات رفتاری همچون تحریک پذیری، بی ثباتی عاطفی، بیش فعالی و عملکرد ضعیف تحصیلی را شامل می شود. هدف این مطالعه بررسی عادات خواب و عوامل موثر بر آن در کودکان بستری در بخش های داخلی کودکان بیمارستان بعثت همدان در سال 1397 بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 120 کودک بستری در بخش های داخلی کودکان بیمارستان بعثت همدان بود. نمونه گیری در شیفت های مختلف و به صورت دردسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه عادات خواب کودکان و پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک و به صورت مصاحبه با کودک و والد جمع آوری و تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی، کای دو و نرم افزار 24SPSS نسخه بررسی شدند. یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد 95/69 درصد از کودکان عادات خواب ضعیف داشتند. بین زمان خواب و خواب آلودگی در طول روز رابطه آماری معناداری وجود داشت (000/0 = P). بین خواب آلودگی و رفتار خوابیدن رابطه آماری معناداری وجود داشت (000/0 = P). بین تحصیلات مادر و بیدارشدن رابطه آماری معناداری وجود داشت (000/0 = P). نتیجه گیری: بر اساس نتاج به دست آمده مشخص شد عادات خواب کودکان تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عادات خواب والدین، ساعات به خواب رفتن والدین و زمان بیدارشدن آن ها از خواب قرار دارد. پیشنهاد می شود والدین الگوی خواب مناسبی برای خود و کودکان در نظر بگیرند تا این الگوی خواب پایه خواب سالم را برای کودکان فراهم کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 320

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    48-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    121
  • دانلود: 

    425
چکیده: 

سابقه و هدف: هم زمان با صعود ایمپالس های درد از طناب نخاعی، سیستم عصبی خودکار نیز تحریک و باعث ایجاد تغییراتی در شاخص های فیزیولوژیک می شود. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر انحراف دیداری و شنیداری بر شاخص های فیزیولوژیک حین تعویض پانسمان کودکان 6 تا 12 ساله انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی یک سوکور سه گروهی بود. حجم نمونه 120 کودک 6 تا 12 ساله دارای معیارهای ورود بودند که به صورت تصادفی بلوکی به طور مساوی به گروه انحراف دیداری، انحراف شنیداری و کنترل تخصیص یافتند. ابزارهای گردآوری داده ها برگه ثبت شاخص های فیزیولوژیک و دستگاه پالس اکسی متری بود. برای هر کودک از دو دقیقه قبل تا پایان پانسمان در گروه انحراف دیداری کارتون و در گروه انحراف شنیداری شعر آهنگین پخش شد. در هر سه گروه تعداد ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن خون شریانی حین انجام و 5 دقیقه پس از اتمام پانسمان اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه، تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. یافته ها: حین تعویض پانسمان و 5 دقیقه بعد، میانگین تعداد ضربان قلب کودکان بین گروه دیداری، شنیداری و کنترل تفاوت آماری معناداری داشت (001/0 ˂ P). آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد تفاوت میانگین تعداد ضربان قلب در گروه دیداری و شنیداری بین زمان های اندازه گیری معنادار بود(001/0 ˂ P). حین تعویض پانسمان و 5 دقیقه بعد، میانگین درصد اشباع اکسیژن خون شریانی کودکان بین گروه دیداری، شنیداری و کنترل تفاوت آماری معنادار داشت (001/0 ˂ P). آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری نشان داد تفاوت میانگین درصد اشباع اکسیژن خون شریانی درگروه های دیداری، شنیداری و کنترل بین زمان های اندازه گیری معنادار بود (001/0 ˂ P). نتیجه گیری: به کارگیری دو روش انحراف فکر دیداری و شنیداری روش های مناسبی برای کاهش شدت نوسانات شاخص های فیزیولوژیک در پانسمان سوختگی کودکان است و از بین دو روش مذکور، روش انحراف دیداری در کاهش شدت نوسانات ضربان قلب موثرتر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 425 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    56-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    334
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

سابقه و هدف: امروزه روش های آموزش متفاوتی برای حل مسایل کلامی ارایه شده است. یکی از این روش های جدید، آموزش مبتنی بر طرحواره است. هدف پژوهش حاضر معرفی ماهیت، مراحل، شواهد پژوهشی و اثربخشی آموزش حل مسایل کلامی مبتنی بر طرحواره بود. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مرور متون است. به منظور یافتن مطالعات و منابع مرتبط با عنوان پژوهش، با استفاده از کلیدواژهای طرحواره، آموزش مبتنی بر طرحواره، مسایل کلامی، مسایل داستانی و حل مسیله در پایگاه های اطلاعاتی Pubmed، Springer، Scopus، ProQuest، Elsevier، Science direct، Google Scholar، Magiran و SID عناوین و چکیده مقالات از سال 2009 تا 2019 بررسی شد. یافته ها: بر اساس یافته ها، آموزش حل مسایل کلامی مبتنی بر طرحواره شامل چهار مرحله شناسایی ساختار مسیله، بازنمایی تصویری، حل مسیله و راهبردهای فراشناختی است که با ارتقای دانش مفهومی و رویه ای، در افزایش عملکرد حل مسیله دانش آموزان دارای اختلال ریاضی موثر است. نتیجه گیری: استفاده از طرحواره به منظور رفع ضعف های موجود در روش های آموزش حل مسایل کلامی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با آسیب ریاضی ابداع شده است که برای معلمان، والدین و متخصصان اختلال یادگیری خاص کمک کننده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 334

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button