Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

Mastani Jehroodi A. | TAHERI KHARAMEH Z.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2021
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-2
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    53
  • دانلود: 

    46
کلیدواژه: 
چکیده: 

Dear Editor: In December 2019, a viral disease was reported in Wuhan, China, which was named COVID-19 by the World Health Organization. The rate of the outbreak was so high that it affected all countries in a short time. This disease affected almost all important economic, political, social, and even military aspects of the world, so discussing the psychological effects of this disease on the mental health of people in society is known to be of great importance [1]. Since the COVID-19 crisis potentially imposes long-term emotional damage, it has devastating effects on people's physical and mental health and quality of life in the community. . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 53

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 46 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    3-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    107
چکیده: 

اهداف: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری ها غیر واگیر مانند دیابت، پوکی استخوان و فشار خون بالا به عادات غذایی ناسالم و الگوهای شکل گرفته در دوران کودکی و نوجوانی مربوط می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر مصرف میان وعده دردانش آموزان دختر ابتدایی دوره دوم صورت گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 روی 200 نفر از دانش آموزان دختر ابتدایی دوره دوم شهرستان ساوه انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند(100نفر در هر گروه). ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل بزنف بود. در گروه مداخله 3جلسه آموزشی (50دقیقه ای) برای دانش آموزان، 1جلسه آموزشی(30 دقیقه ای) برای اولیا و 1جلسه آموزشی (30 دقیقه ای) برای مدیران, معلمان ومسیول بوفه مدرسه برگزارشد. پرسش نامه ها قبل و دو ماه بعد از مدخله اموزشی جمع اوری شده و توسط نرم افزار SPSS 24 و با استفاده از آزمون tزوجی، t مستقل و ازمون مجذور کای مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین دو گروه قبل از مداخله از نظر میانگین نمرات نگرش، عوامل قادرکننده، هنجارهای ذهنی و قصد رفتاری و رفتار مصرف میان وعده سالم و ناسالم تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (p>0/05)، در حالی که بعد از مداخله در تمام سازه های نگرش، عوامل قادر کننده، هنجارذهنی، قصد رفتاری و مصرف میان وعده سالم و ناسالم گروه مداخله نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار داشت (5 p< 0/0). نتیجه گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل بزنف بر افزایش مصرف میان وعده سالم وکاهش مصرف میان وعده ناسالم در دانش آموزان دختر ابتدایی دوره دوم اثربخش بوده است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 107 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    11-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    338
  • دانلود: 

    176
چکیده: 

اهداف: تب مالت یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی درکشورهای در حال توسعه به ویژه در مناطق روستاییکه در تماس نزدیک با حیوانات هستند، می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تیوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 110 نفر از دامداران کشاورز (در دو گروه مداخله و کنترل) به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته متشکل از دو بخش، که سوالات بخش اول شامل سوالات دموگرافیک و سوالات بخش دوم، مربوط به آگاهی از کلیات بیماری و سوالات سازه های تیوری انگیزش محافظت بودند. پرسشنامه ها در سه مرحله قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. داده های به دست آمده در نرم افزار SPSS16 با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون های آماری تحلیلی (من ویتنی، شاپیرو ویلک، کروسکال والیس، رگرسیون، آزمون دقیق فیشر و کای اسکویر) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی و تمامی سازه های تیوری انگیزش محافظت در گروه مداخله در فواصل مختلف زمانی نسبت به گروه کنترل در مجموع افزایش معناداری داشته اند (0. 05>P). همچنین سازه های تیوری انگیزش محافظت، 66% از واریانس رفتارهای پیشگیری کننده را پیش بینی نمودند و از این بین خودکارآمدی و انگیزش مرتبط با رفتار قویترین پیش بینی کننده ها بودند. نتیجه گیری: این مطالعه اثر بخشی مداخله آموزشی بر اساس تیوری انگیزش محافظت در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت را تایید میکند. می توان از تیوری انگیزش محافظت به عنوان چارچوبی جهت طراحی مداخلات آموزشی به منظور پیشگیری بیماری تب مالت در گروه های پرخطر استفاده نمود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 176 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    304
  • دانلود: 

    111
چکیده: 

اهداف: اکثر زنان رفتارهای مدیریت استرس را به خوبی انجام نمی دهند. شناخت مهمترین تعیین کننده های رفتاری بر اساس این الگو در طراحی مداخلات آموزشی می تواند سودمند واقع شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت مدیریت استرس در زنان میانسال شهر بوشهر بر اساس سازه های الگوی فرانظری انجام گرفت. ابزار و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که در سه ماهه اول سال 1398 بر روی 600 نفر از زنان میانسال تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت شهر بوشهر با نمونه گیری طبقه ای انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های الگوی فرانظری و مراحل تغییر مدیریت استرس بود که پس از انجام روایی-پایایی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی در نرم افزار SPSS ver. 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: کمترین و بیشترین میانگین نمره مدیریت استرس در زنان مورد مطالعه به ترتیب مربوط به مرحله پیش تفکر (3. 79± 13. 64) و نگهداشت (4. 10± 22. 58) بود. میانگین نمره خودکارآمدی در طی مراحل تغییر از پیش تفکر (6. 80± 15. 71) تا نگهداشت (5. 09± 33. 06) روند صعودی داشت و این میانگین نمره در مراحل پیش تفکر، تفکر و آمادگی به طور معناداری کمتر از مراحل عمل و نگهداشت بود (0. 001>P). منافع درک شده نیز به طور معناداری در مرحله پیش تفکر (4. 88± 13. 18) کمتر از دیگر مراحل و در مرحله نگهداشت (3. 46± 20. 58) بیشتر از مراحل غیر فعال اعم از پیش تفکر، تفکر و آمادگی بود (0. 001>P). موانع درک شده به ترتیب در مراحل بالاتر تغییر به طور معناداری کاهش یافت (0. 001>P). در خصوص فرایندهای تغییر نیز نتایج حاکی از آن بود که آگاهی افزایی، ارزیابی مجدد محیط، خودارزیابی مجدد، کنترل محرک، شرطی سازی متقابل، آزادی اجتماعی، روابط یاری رسان، مدیریت تقویت و خودرهاسازی به طور معناداری در مراحل پیش تفکر و تفکر کمتر از مراحل عمل و نگهداشت بودند (0. 001>P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه دلالت بر اهمیت سازه های الگوی فرانظری در پیشبرد افراد به مراحل بالاتر تغییر دارد. بر این اساس طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر سازه های الگوی فرانظری جهت ارتقاء رفتارهای مدیریت استرس، پیشنهاد می گردد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 304

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 111 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    388
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

اهداف: اعتیاد به اینترنت استفاده مفرط از اینترنت (روزانه بیش از سه ساعت) می باشد. این پدیده یک آسیب روانی و اجتماعی با پیامدهای جدی است که بین دانشجویان رو به افزایش می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط اعتیاد اینترنتی با سبک های هویت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام پذیرفت. ابزار و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و نمونه پژوهش شامل 277 نفر از دانشجویان بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسش نامه سبک های هویت برزونسکی، پرسشنامه اعتیاد اینترنتی یانگ جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافته ها: مقیاس اعتیاد اینترنتی یانگ نشان داد که 90. 2 درصد از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کاربر معمولی و 9. 8 درصد معتاد به اینترنت می باشند. میانگین هویت اطلاعاتی 6. 65± 40. 29 و هویت اجتنابی 6. 21± 27. 89 می باشد. همبستگی سبک هویت هنجاری (0. 30-) و اطلاعاتی (0. 26-) با اعتیاد اینترنتی در جهت منفی از لحاظ آماری معنی دار می باشد (0. 001>p). نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر وجود ارتباط میان سبک های هویت اطلاعاتی و هنجاری و اعتیاد اینترنتی را تایید می نماید. با توجه به نتایج این پژوهش لازم است برنامه هایی نظیر آموزش نحوه صحیح استفاده از اینترنت در دانشگاه ها و پر کردن اوقات فراغت دانشجویان تدوین شود. همچنین پیشنهاد می شود به دانشجویان برنامه های مدیریت زمان جهت جلوگیری از گسترش اعتیاد اینترنتی آموزش داده شود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 388

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    80
کلیدواژه: 
چکیده: 

اهداف: تعداد مبتلایان به COVID-19 به سرعت در سرتاسر جهان در حال افزایش است. مطالعه حاضر با هدف تعیین دانش، نگرش و عملکرد مردم در خصوص COVID-19 در یک نمونه ایرانی انجام شد. ابزار و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت بود که در سال 1399 بر روی افراد بالای 18 سال شهر ساوه که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام گردید. شرکت کنندگان (471 نفر) پرسشنامه ای بی نام مشتمل بر متغیرهای جمعیت شناختی و پرسشنامه KAP را به روش خودگزارش دهی تکمیل نمودند. داده ها توسط نرم افزار SPSS 21 و با استفاده از آزمون ANOVA و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری کمتر از 0. 05 در نظر گرفته شده بود. یافته ها: طبق نتایج 74. 5 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه از نحوه انتشار ویروس کرونا اطلاع دقیقی نداشتند. از نظر نگرشی، بیش از 63. 2 درصد از شرکت کنندگان COVID-19 را بیماری خطرناکی می دانستند. حدود 59. 6 درصد از آنها در هفته گذشته استفاده منظم از ماسک را گزارش کرده بودند. در مقایسه با مردان، زنان نگرش و عملکردهایشان را مطابق با استانداردهای توصیه شده گزارش نمودند. ارتباط آماری معنی داری بین سطح تحصیلات بالاتر و میانگین نمره KAP مشاهده گردید (0. 05>p). نتیجه گیری: اگرچه در نمونه مورد مطالعه نگرش های مطلوب و برخی رفتارهای محافظتی مشاهده گردید ولیکن درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان در مطالعه رفتارهای محافظت از COVID-19 را انجام نمی دادند.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 80 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    672
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

اهداف: فشارخون بالا هزینه های محسوس و نامحسوس ناشی از مرگ و ناتوانی را در سراسر دنیا به بار می آورد. اتخاذ رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به فشارخون بالا یکی از موثرترین راه های کنترل فشارخون می باشد. مطالعه حاضر جهت تعیین مداخله ی شناختی رفتاری بر رفتارهای خودمراقبتی و کنترل فشارخون طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است که در سال 1398 بر روی 84 بیمار مبتلا به فشار خون بالای اولیه در مرکز بهداشت درچه 1 در شهر اصفهان انجام شد. بیماران به طور تصادفی ساده از بین 200 بیمار مبتلا به فشار خون بالا انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله، علاوه بر دریافت مراقبت های مرسوم، در برنامه مداخله ی آموزشی شناختی رفتاری شرکت کردند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات زمینه ای، شناختی و رفتاری مرتبط با کنترل فشارخون، (با روایی و پایایی مطلوب) قبل و یک ماه پس از مداخله جمع آوری شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری کای اسکویر، تست دقیق فیشر، من ویتنی، آنکوا، تی تست و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: بعد از مداخله، میانگین نمرات متغیرهای شناختی و رفتاری در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل دارای تفاوت معنادار بود. همچنین، فشار خون سیستولیک در گروه آزمون کاهش معنی داری داشت (0. 05>P). نتیجه گیری: مداخله ی شناختی رفتاری باعث بهبود فشارخون سیستولیک و ارتقاء سطح متغیرهای شناختی و رفتاری مرتبط با کنترل فشارخون در بیماران شد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    203
  • دانلود: 

    92
چکیده: 

اهداف: سرطان پستان در آسیا و از جمله ایران اولین علت مرگ از سرطان در بین زنان است. ماموگرافی در تشخیص زودهنگام سرطان پستان توانایی کشف نزدیک به 73 درصد موارد را دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر انجام ماموگرافی در بین زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از تیوری رفتار برنامه ریزی شده انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی روی 140 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم آباد در سال1397 انجام شد که به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه مداخله و کنترل(هر گروه 70 نفر) قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش نامه آگاهی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های تیوری رفتار برنامه ریزی شده بود. مداخله طی 4 جلسه 60 دقیقه ای برای گروه مداخله برگزار شد. هر دو گروه پرسش نامه ها را قبل و 3 ماه بعد از مداخله تکمیل نمودند. داده ها در نرم افزار spss23 و توسط آزمون های آماری کای دو، تی تست مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل انجام شد. یافته ها: بین دو گروه، قبل از مداخله، از نظر میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصد رفتاری و رفتار انجام ماموگرافی تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (05/0>p)، بعد از مداخله آموزشی، میانگین (انحراف معیار) سازه های آگاهی) 5. 07 (10. 97، نگرش) 4. 20 (82/39، هنجارهای انتزاعی (5. 35 (26. 54، کنترل رفتاری درک شده(4. 56 40. 23 (و قصدرفتاری (2. 78) 8. 87بود. همچنین اختلاف میانگین (خطای معیار) سازه های فوق الذکر به ترتیب، 2. 02(0. 71)، 1. 61(0. 7), 2. 30(0. 91), 3. 61(0. 7)، 1. 56(0. 37)بود و همه سازه های ذکر شده از لحاظ آماری معنادار بودند (05/0متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 203

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    59-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    327
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

اهداف: نابرابری های اقتصادی اجتماعی یک چالش مهم در زمینه سلامت عمومی است. هدف از این مطالعه تعیین نابرابری اقتصادی اجتماعی سواد سلامت، سلامت خود ابراز و سلامت عمومی بود. ابزار و روش ها: این مطالعه مقطعی در شهر اراک با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی در سال 1398 اجرا شد. شاخص ثروت بر پایه دارایی های افراد و با استفاده از روش تجزیه و تحلیل مولفه اصلی تعیین گردید. سواد سلامت با استفاده از پرسشنامه استاندارد سواد سلامت سنجیده شد. برای سنجش سلامت عمومی از پرسشنامه سلامت عمومی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. شاخص تمرکز نسبی برای ارزیابی نابرابری اقتصادی اجتماعی سواد سلامت، سلامت عمومی و سلامت خود ابراز استفاده شد. یافته ها: در این مطالعه 750 نفر از بزرگسالان با میانگین سنی 9. 72± 34. 76 شرکت کردند. شیوع سلامت خود ابراز نامطلوب 2. 93 (95% فاصله اطمینان: 1. 94 تا 4. 42) بود. در حیطه های سلامت عمومی بالاترین شیوع سلامت ضعیف مربوط به احساس اندوه و افسردگی در 30 روز گذشته 10. 80% (95% فاصله اطمینان: 8. 77 تا 13. 24) بود. شیوع کلی سواد سلامت ضعیف 25. 60% (95% فاصله اطمینان: 22. 60 تا 28. 82) بود. حیطه های سلامت عمومی ضعیف شامل تحرک، شناخت، فعالیت فردی و اختلال خواب به طور معنی داری در بین افراد محروم جامعه متمرکز شده بودند. سواد بهداشتی ضعیف نیز از نظر شاخص ثروت و تحصیلات در بین طبقه محروم جامعه متمرکز شده بود که به ترتیب شاخص تمرکز نسبی آن برابر 0. 21-(95% فاصله اطمینان: 0. 27-تا 0. 14-) و 0. 25-(95% فاصله اطمینان: 0. 32-تا 0. 19-) بود. نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه شیوع سواد سلامت ناکافی، اختلالات خواب، احساس غم و اندوه یا افسردگی، قابل توجه بود، سلامت ضعیف در حیطه تحرک، شناخت، فعالیتهای فردی، اختلال خواب و سواد بهداشتی ضعیف در بین شرکت کنندگان محروم جامعه متمرکز شده بود. بنابراین برنامه ریزی برای کاهش نابرابری های اقتصادی اجتماعی ضروری به نظر می رسد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    65-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    540
  • دانلود: 

    159
چکیده: 

اهداف: بارداری دوران مهمی از زندگی یک زن است و رشد جنین و سلامتی او بستگی به سلامت و تغذیه خوب مادر دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالعات انجام شده مبتنی بر الگوها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در مداخلات تغذیه ای بر روی زنان باردار در ایران، به شیوه نظام مند انجام شده است. اطلاعات و روش ها: به منظور دستیابی به مقالات فارسی داخل کشور و مقالات ایرانی چاپ شده در خارج از کشور، بانک های داخلی مرتبط(magiran، ، SID، IranDoc)، خارجی(Web of Science، Scopus، Proquest، PubMed، Medlibe) و همچنین موتور جستجوگر Google Scholar بدون محدودیت زمانی بر اساس بیانیه PRISMA جستجو انجام گردید. برای جلوگیری از سوگیری در مطالعه، جستجو، انتخاب مقالات، ارزیابی کیفی مقالات و استخراج داده ها توسط دو نفر از محققان به صورت کاملا مستقل از هم انجام شد. هر گونه اختلاف نظر بین محقق، توسط نفر سوم مورد بررسی قرار گرفت. و در نهایت 8 مقاله دارای معیار ورود به مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: از 8 مطالعه بررسی شده، 4 مطالعه مبتنی بر مدل مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی، 2 مطالعه مبتنی بر نظریه ی شناختی اجتماعی، 1 مطالعه مبتنی بر مدل بزنف و 1 مطالعه مبتنی بر مدل ارتقای سلامت پندر انجام شده بود. مدل اعتقاد بهداشتی بیشترین کاربرد و کارایی را در بهبود متغیرهای مورد مطالعه به خود اختصاص داد. پیامد مداخلات طیف گسترده ای از بهبود در وضعیت سازه ها و ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار را شامل می شد. نتیجه گیری: برنامه مداخلات مبتنی بر مدل ها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت نقش بسیار مهمی در ارتقای رفتارهای تغذیه ای زنان باردار از خود نشان می دهند. از این رو، توجه به سایر الگوها و نظریه های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت می تواند مفید باشد.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 540

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 159 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0