Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

339
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 19

چکیده

 اهداف: تب مالت یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی درکشورهای در حال توسعه به ویژه در مناطق روستاییکه در تماس نزدیک با حیوانات هستند, می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تیوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, تعداد 110 نفر از دامداران کشاورز (در دو گروه مداخله و کنترل) به روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته متشکل از دو بخش, که سوالات بخش اول شامل سوالات دموگرافیک و سوالات بخش دوم, مربوط به آگاهی از کلیات بیماری و سوالات سازه های تیوری انگیزش محافظت بودند. پرسشنامه ها در سه مرحله قبل, بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله تکمیل گردید. داده های به دست آمده در نرم افزار SPSS16 با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و آزمون های آماری تحلیلی (من ویتنی, شاپیرو ویلک, کروسکال والیس, رگرسیون, آزمون دقیق فیشر و کای اسکویر) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. یافته ها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی و تمامی سازه های تیوری انگیزش محافظت در گروه مداخله در فواصل مختلف زمانی نسبت به گروه کنترل در مجموع افزایش معناداری داشته اند (0. 05>P). همچنین سازه های تیوری انگیزش محافظت, 66% از واریانس رفتارهای پیشگیری کننده را پیش بینی نمودند و از این بین خودکارآمدی و انگیزش مرتبط با رفتار قویترین پیش بینی کننده ها بودند. نتیجه گیری: این مطالعه اثر بخشی مداخله آموزشی بر اساس تیوری انگیزش محافظت در اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت را تایید میکند. می توان از تیوری انگیزش محافظت به عنوان چارچوبی جهت طراحی مداخلات آموزشی به منظور پیشگیری بیماری تب مالت در گروه های پرخطر استفاده نمود.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمان پور حسین ابادی، سمیه، مهری، علی، رستگار، صدیقه، رستاقی، صدیقه، هاشمیان، معصومه، جوینی، حمید، رخشانی، محمدحسن، و شهرآبادی، رضا. (1400). اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز. آموزش و سلامت جامعه، 8(1 )، 11-19. SID. https://sid.ir/paper/954299/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمان پور حسین ابادی سمیه، مهری علی، رستگار صدیقه، رستاقی صدیقه، هاشمیان معصومه، جوینی حمید، رخشانی محمدحسن، شهرآبادی رضا. اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز. آموزش و سلامت جامعه[Internet]. 1400؛8(1 ):11-19. Available from: https://sid.ir/paper/954299/fa

    IEEE: کپی

    سمیه سلیمان پور حسین ابادی، علی مهری، صدیقه رستگار، صدیقه رستاقی، معصومه هاشمیان، حمید جوینی، محمدحسن رخشانی، و رضا شهرآبادی، “اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از تب مالت در دامداران کشاورز،” آموزش و سلامت جامعه، vol. 8، no. 1 ، pp. 11–19، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/954299/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا