مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    273
  • دانلود: 

    281
چکیده: 

مقدمه و هدف: مراقبت معنوی، توسط نظریه نیومن نحوه اجرا و استفاده از آن به طور دقیق و برنامه ریزی شده، بیان شده است. ازآنجایی که امروزه دانش پرستاری به استفاده از نظریه ها در بالین تاکید دارد و عملکرد پرستاری بر اساس نظریه های پرستاری را ارزشمند و دارای اهمیت می داند؛ این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مراقبت معنوی بر اساس نظریه نیومن بر میزان اضطراب مادران دارای کودک سرطانی را انجام گرفت. روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه ی نیمه تجربی با دو گروه مداخله و کنترل می باشد، 35 نفر در هر گروه و جمعا 70 نفر از بین کلیه ی مادران دارای فرزند مبتلا به سرطان مراجعه کننده به بیمارستان مرکز طبی انتخاب شدند. پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب حالت-صفت اسپیلبرگر قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل شد. برنامه مراقبت معنوی طراحی شده بر اساس نیاز مادر را در سه روز و هر روز در سه نوبت اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss25 انجام گرفت. یافته ها: پس از مداخله میانگین نمره در دو گروه کنترل 53/0± 34/3 و در گروه مداخله 49/0± 37/2 بوده است و اختلاف معنی دار آماری داشته اند (000/0=p). همچنین نتایج نشان داد میانگین نمره در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری داشته اند (000/0=p) اما در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری داشته اند (058/0=p). نتیجه گیری: مراقبت معنوی بر اساس مدل سیستمی نیومن بر کاهش سطح اضطراب مادران دارای فرزند سرطانی موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    40
چکیده: 

مقدمه: علی رغم ریشه کنی موفقیت آمیز بسیاری از بیماری های عفونی در سراسر جهان، جمعیت انسانی همواره تحت تاثیر بیماری های نوظهوریی چون COVID-19 قرار گرفته که صدمات جبران ناپذیری به بشریت وارد کرده است. که تمامی کارکنان بهداشتی و داوطلبان گرد هم آمدند تا به طور موثری علیه این بیماری عمل کنند. مطالعه حاضر برای ارزیابی رضایت از عملکرد داوطلبان از دیدگاه خود و پرستاران بخش های مربوطه انجام شده است. روش: در مجموع 750 نفر (250 پرستار و 500 داوطلب) بانمونه گیری آسان وارد مطالعه شدند. حجم نمونه به روش کوکران محاسبه شد. معیارهای ورود به مطالعه حضوردر بخشهای کرونایی به عنوان یک پرستار / داوطلب در 6 بیمارستان تهران و مایل به شرکت در مطالعه بودند. برای سنجش رضایت از عملکرد داوطلبان از پرسشنامه محقق ساخته، پس ازروانسنجی استفاده شد. اطلاعات از 19 فوریه تا 19 آوریل 2020 جمع آوری شد. یافته ها: در حالی که در مجموع 92٪ پرستاران عملکرد داوطلبان را بسیار خوب ارزیابی کرده اند، 95٪ داوطلبان عملکرد خود را تا حد ممکن خوب ارزیابی کرده اند. پرستاران بعضی از بیمارستانها از عملکرد داوطلبان رضایت بیشتری نسبت به سایر موارد مطالعه داشتند. عوامل مختلفی از جمله: میزان رعایت اصول بهداشتی، وجود نظم کار در همیاران سلامت، نحوه برخورد با بیماران و هماهنگی کارشان با فعالیت های پرستاران بخش بر دیدگاه پرستاران نسبت به عملکرد داوطلبان تاثیر گذاشتند. نتیجه: با توجه به میزان رضایت بالا از عملکرد داوطلبان از دیدگاه خود و پرستاران، یافته های مطالعه ما نشان دهنده تاثیرات مثبت حضور داوطلبان در طول اپیدمی ها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 40 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    25-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    222
  • دانلود: 

    110
چکیده: 

سابقه و هدف: تعارض بین ادله و جمع بین آنها از مسایلی است که پیشینه ای به درازای عمر روایات دارد. در طول تاریخ کسانی بوده اند که برداشتهای ناصحیح از متون دینی ارایه داده اند. هدف این مطالعه بیان عدم تنافی و تعارض بین روایات بیماری های واگیر دار است و اینکه اسلام نه تنها منکر بیماری های واگیردار نبوده بلکه در مورد این نوع بیماری ها آموزه هایی در صدد حفظ جان انسانها و قطع کردن زنجیره ی انتقال بیماری واگیردار داشته است. فتوای فقهاء عظام نیز با فهم صحیح از روایات در ابواب مختلفی از فقه، موید إثبات این نوع بیماری از دیدگاه اسلام بوده است. روش کار: این پژوهش از نوع کتابخانه ای است که با روش توصیفی-تحلیلی سامان یافت و تلاش شد تا با استفاده از قوانین اصول فقه و آموزه های روایی تنافی بین روایات بیماری های واگیردار با وجه جمع عرفی رفع گردد. یافته ها: ادله نفی واقعیت بیماری های واگیردار 5 مورد ذکر شد و همچنین ادله واقعیت دار بودن بیماری های واگیر دار 5 مورد معرفی شد. با توجه به وجوه جمعهای عرفی مطرح شده این دو دسته دلیل منافاتی ندارند و از دیدگاه اسلام بیماری واگیردار پذیرفته شده است و إسلام راهکارهایی در جهت قطع زنجیره انتقال داشته است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش، اگر با رعایت اصول و قواعد تفاهم عرفی و اصول عقلانی مبتنی بر وحی و روایات، ادله ی بیماری های واگیردار بررسی شود، علاوه بر إذعان به پذیرش بیماری های واگیردار از دیدگاه اسلام، می توان فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان علمی ترین توصیه ی علم پزشکی جدید، از آموزه های اسلام استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 110 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    493
  • دانلود: 

    319
چکیده: 

مقدمه: بهترین پیش بینی کننده مستقیم و واسطه ای عملکرد تحصیلی، متغیر خودکارآمدی تحصیلی می باشد. معنویت اصیل متصل به وحی، هنر زندگی متعالی را تحت تعلیمات خود آموزش می دهد. هدف از این پژوهش، اثربخشی معنویت درمانی و روش آموزشی مونته سوری بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی کودکان مقطع دبستانی شهر دزفول می باشد. روش: این پژوهش به منظور اثربخشی معنویت درمانی و روش آموزشی مونته سوری بر خودکارآمدی تحصیلی بر روی 250 نفر از کودکان مقطع دبستان شهر دزفول در سال 1398 به روش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. حجم نمونه با روش نمونه گیری هدفمند برابر با 80 (40 نفر گروه آزمایش و 40 نفر گروه کنترل) نفر به دست آمد. ابزار سنجش شامل بسته آموزش معنویت، پکیج آموزشی مونته سوری طی 8 جلسه 45 دقیقه ای و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی ظهیری خواه (1392) بود. داده های جمع آوری شده نیز با آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتایج: معنویت درمانی بر خودکارامدی تحصیلی کودکان مقطع دبستان شهر دزفول اثربخش است. روش آموزشی مونته سوری بر خودکارآمدی تحصیلی کودکان مقطع دبستانی شهر دزفول اثربخش است. نتیجه گیری: روش مونته سوری نیز با فراهم آوردن شرایط مناسب برای یادگیری موفق در کودکان تاثیر مثبتی در خودکارآمدی تحصیلی آنان دارد. برگزاری دوره های معنویت درمانی باعث شده است تا دانش آموزان با نام و یاد خدا هر کاری را آغاز نمایند و در زمینه تحصیلی پیشرفت نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 493

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 319 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    47-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    177
  • دانلود: 

    125
چکیده: 

مقدمه: حکمت، قلب توسعه یک فلسفه شخصی است که فرد را وادار می کند به دنبال دانش واقعی باشد و دانش منطبق بر نیازهای واقعی انسان، برگرفته از منابع غنی میتواند سبب توسعه علوم از جمله پرستاری شود. کشف حکمت در حرفه پرستاری یک عنصر اساسی است زیرا هویت پرستاری را ایجاد می کند. حکمت باید به عنوان یک پدیده جدید در رشته پرستاری مورد بحث و بررسی قرار گیرد. لذا هدف این مطالعه بررسی مفهوم پرستاری حکمت بنیان بر پایه بررسی متون است. روش کار: روش مطالعه در این مقاله، تحلیلی_تکاملی است. داده ها از طریق جستجوی منابع الکترونیکی و بانکهای اطلاعاتی، جستجوی مقالات و پژوهش ها با به کار بردن واژه های کلیدی در سایت های مرتبط و استفاده از مجلات علمی پژوهشی و نیز جستجوی دستی منابع کتابخانه ای، بدون محدودیت زمانی جمع آوری شده است. یافته ها: علوم مدرن قادر است از مسیر عقل و علم انسان را به کمال هدایت نماید. اسلام ضمن تایید خردورزی، حکمت را نیز توصیه کرده است. بنابراین، دانش پرستاری باید به سلاح حکمت مسلح شود. پرستاری حکمت بنیان در پی آنست که انسان را به کمال و حقیقت و نهایت سلامت که همان قلب سلیم است برساند. نتیجه گیری: پرستاری حکمت بنیان علاوه بر دانش انسانی قادر است تا از دانش الهی نیز در مراقبت از بیماران استفاده نماید. این نوع مراقبت توانمندی بیمار و پرستار را در زمان بیماری ارتقا میدهد و دیدگاهی مبتنی بر رشد انسانی در پرستاری حاکم خواهد نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 177

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 125 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    59-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    135
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

رعایت بهداشت در اسلام امری مطلوب و مورد توجه است. قرآن کریم در این زمینه به وضوح سخن گفته و آن را از مطالبات ارشادی و مولوی خود قلمداد نموده است. در قرآن کریم به ده ها آیه می توان برخورد که در مورد موضوع بهداشت و رعایت آن که تابلو نمای بخشی از تربیت است، بحث نمود، و از طرفی در سیره نبوی می توان به بیانات نورانی که نشان دهنده اهتمام جدی آنحضرت در باره این موضوع مهم است، مشاهده کرد. از جمله این مطالب، می توان به آموزه های دینی و سیره عملی حضرت درباره ویژگی های هر یک از افراد و حفظ بهداشت روان در مقاطع سنی آنان که منجر به تربیت سالم آنان می شود، اندیشید. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی روش شناسی تربیت دینی در سه دوره از این مقاطع که عبارتند از نوجوانی، بزرگسالی و پیری پرداخته و چگونگی برخورد با هر یک از این جامعه آماری را با سه نمونه در سیره قولی و فعلی آن حضرت مورد مداقه قرار داده است. در دوره نوجوانی موضوع های، تغییرات خلقی، گذراندن اوقات با دیگران و اختلاف و تعارض با دیگران و در دوره بزرگسالی به کار و بهداشت روانی، نگاه مثبت و عملکرد مطلوب و همچنین در مقطع پیری و کهنسالی به بندگی خدا، احترام به بزرگسلان و اصلاح نگرش مورد توجه واقع شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    202
  • دانلود: 

    94
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با بکارگیری روش تحلیل محتوای کیفی به واکاوی آیات قرآن و متون و پژوهش تربیت ذهن اسلامی و همچنین متون و تحقیقات انجام شده در حوزه تربیت ذهن پرداخته است. روش: روش این پژوهش کیفی-تحلیل محتوا است. از کلیه منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس، مبتنی بر اهداف و سوالات پژوهش برای جمع آوری اطلاعات، استفاده شد. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل اطلاعات، با به کارگیری نظام مقوله بندی قیاسی انجام شد. نتایج به دست آمده در مقوله اصلی استخراج مولفه های تربیت ذهن بر اساس آیات قرآن کریم تقسیم بندی گردید. همچنین هرکدام از این مقوله های فرعی، از مقوله های فرعی تری تشکیل شدند که هرکدام به نوبه خود موید بر مولفه های پژوهش بودند. پژوهش حاضر براساس تایید زیرمولفه هایی از مقوله های دو گانه استخراج مولفه های تربیت ذهن بر اساس آیات قرآن کریم و استخراج مولفه های تربیت ذهن بر اساس مقوله های مستخرج از آیات قرآن و متون و پژوهش تربیت ذهن اسلامی و همچنین متون و تحقیقات انجام شده در حوزه تربیت ذهنی اسلامی برای تمام پژوهشگران، برنامه ریزان آموزش و پرورش و دست اندرکاران تعلیم و تربیت کشور، این امکان را فراهم می نماید که با یک زاویه و دید جدید، در نظام های آموزشی و تربیتی کشور از این یافته های علمی جدید استفاده نمایند، زیرا اینها همان مولفه هایی است که شاید سال ها و قرن ها پیش در آیات قرآن ومتون و پژوهش تربیت ذهن اسلامی و همچنین متون و تحقیقات انجام شده در حوزه تربیت ذهن اسلامی و در بین آرای صاحب نظران و فیلسوفان اسلامی وجود داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 202

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 94 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    87-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    185
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

هدف این پژوهش اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر بنیان های اخلاقی و سلامت اجتماعی زنان خیانت دیده مراجعه کننده به کلینیک های روانشناسی شهر بوشهر در شش ماهه دوم سال 1398 بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و جامعه آماری پژوهش حاضر زنان خیانت دیده مراجعه کننده به کلینیک های روانشناسی شهر بوشهر بود. حجم نمونه پژوهش 30 نفر که به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته یک جلسه) در معرض معنویت درمانی گروهی قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامه های بنیان های اخلاقی هایت و گراهام (2007) و سلامت اجتماعی کیز و شاپیرو (2004) بود. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار 23 SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که معنویت درمانی گروهی باعث بهبود بنیان های اخلاقی و هر یک از مولفه های مراقبت، انصاف و بی طرفی، وفاداری به گروه، احترام به مرجعیت و اخلاص و پاکی آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید. معنویت درمانی گروهی باعث بهبود سلامت اجتماعی و مولفه های انسجام اجتماعی، انطباق اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و پذیرش اجتماعی در آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 185

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button