Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    211
  • دانلود: 

    492
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی شغلی نقش مهمی در تامین رضایت مندی کارکنان و اثربخشی سازمان ها بر عهده دارد. معلمان به دلیل تاثیرات مستقیم آموزشی و تربیتی، در پرورش نسل های آتی جامعه نقشی بی بدیل یافته اند. با توجه به اهمیت موضوع این پژوهش بر آن شد تا کیفیت زندگی شغلی معلمان شهرستان مهریز را مورد بررسی قرار دهد. روش بررسی: پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-مقطعی است و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 440 نفر است که با روش نمونه گیری خوشه ای 248 نفر بصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده های این پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی شغلی ایلگان و همکاران (2014) است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار Spss استفاده شد. یافته ها: یافته ها پژوهش حاضر نشان می دهد، کیفیت زندگی شغلی معلمان در سطح مطلوب است و تنها بعد دستمزد و مزایا است که در سطح نامطلوب قرار دارد. بحث و نتیجه گیری: یافته های پژوهش بر این نکته تاکید می کند که دغدغه اصلی معلمان شهرستان مهریز در کیفیت زندگی شغلی مسیله دستمزد و مزایا است، بنابراین نباید انتظار داشت معلمی که از دریافت حقوق و دستمزد کنونی خود رضایت ندارد از خلاقیت، برنامه ریزی و کارایی آموزشی و تربیتی ایده الی برخوردار باشد. هر چند اجر کار معلمی فقط در قالب پاداش های مادی قرار نمی گیرد، ولی واقعیت این است که برای گذراندن زندگی در خور شان و مقام معلم، حقوق مناسب یک ضرورت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 492 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    12-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    250
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

مقدمه: تعادل کار و زندگی یکی از تنازعاتی است که اغلب کارکنان در زندگی روزمره خود با آن سروکار دارند، که این امر می تواند منجر به استرس شغلی شود. در این راستا، هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر تعادل کار و زندگی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد تعیین شد. روش بررسی: روش پژوهش، روش آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان یزد به تعداد 200 نفر بودند. از طریق نمونه گیری تصادفی 40 نفرانتخاب شدند و بصورت کاملا تصادفی به طور مساوی به دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه تعادل کار و زندگی وانگ و کو (2009) بود. در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های مقابله با استرس بر تعادل کار و زندگی کارکنان تاثیر مثبت معنادار دارد (001/0p<، 978/70 F=) و طبق ضریب مجذور اتا این آموزش توانسته است 70/65 درصد از واریانس تعادل کار وزندگی کارکنان را تبیین نماید. نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی باید گفت آموزش مهارت مقابله با استرس به دلیل آموزش راه های شناخت و کنترل موقعیت های استرس زا، تجربه لذت یک برنامه متعادل کار و زندگی بدور از استرس و شناسایی حالات بدنی و چهره و افکار خود در هنگام استرس توانسته است تعادل کار و زندگی گروه آزمایش را بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 250

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    25-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    153
  • دانلود: 

    432
چکیده: 

مقدمه: زنان بد سرپرست همواره با چالش های بسیار جدی در زندگی مواجه هستند. این مشکلات می تواند ابعاد مختلف زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شفقت به خود و دل زدگی زناشویی در زنان بد سرپرست بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان بد سرپرست مراجعه کننده به سمن های شهر تهران در سال 1398 بود؛ که در آن 30 نفر از زنان بد سرپرست تحت پوشش کانون کارآفرینان مهر تهران، به صورت داوطلبانه با استفاده از نمونه در دسترس انتخاب، سپس به طور تصادفی به دو گروه 15 نفر، آزمایشی و گواه تقسیم شدند. شرکت کننده ها، پرسشنامه دل زدگی زناشویی پاینز را در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و با نرم افزار spss نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس برای دل زدگی زناشویی (28/401=F) و شفقت به خود (52/457=F) نشان داد عملکرد زنان بدسرپرست گروه آزمایش با حذف اثر پیش آزمون نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 432 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    38-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    783
  • دانلود: 

    870
چکیده: 

مقدمه: آسیب پذیری هر کودک در برابر مسایل ناخوشایند زندگی بستگی به توانش و مهارت های اجتماعی موجود وی دارد. مهارت اجتماعی به عنوان مهارت های لازم برای تطبیق با نیازهای اجتماعی و سازگاری اجتماعی تعریف می شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش عوامل خانوادگی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی با واسطه گری مهارت های اجتماعی بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش بنیادی و از نظر ماهیت نیز توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی کودکان پیش دبستانی شهر یزد در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادند که 350 نفر از این افراد بر اساس جدول کوکران و به روش نمونه گیری تلفیقی (خوشه ای و طبقه ای) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت استرس الیوت، پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون، پرسشنامه شفقت به خود نف، پرسشنامه مهارت های اجتماعی کودکان تراسکات و پرسشنامه پرخاشگری کودکان واحدی و همکاران استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و AMOS نسخه 20 روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: روش تحلیل مسیر حاکی از برازش خوب مدل بود و نشان داد که از میان عوامل خانوادگی، استرس والدین و پذیرش اجتماعی بر پرخاشگری اثر مستقیم دارند که اثر استرس والدین بر پرخاشگری مثبت و اثر پذیرش اجتماعی بر پرخاشگری منفی است. هم چنین شفقت به خود از طریق استرس والدین و پذیرش اجتماعی رابطه منفی و غیرمستقیم با پرخاشگری و عدم مهارت های اجتماعی دارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های حاصل از پژوهش حاضر می توان گفت عوامل خانوادگی با واسطه گری مهارت های اجتماعی در پرخاشگری کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 783

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 870 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    55-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    280
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

مقدمه: متخصصان پزشکی روان تنی تلاش کرده اند ارتباط اختلالات روانی و بیماری های جسمی را مشخص کنند. تصور بر این است آسیب پذیری بخش های گوناگون بدن به تفاوت های اساسی میان افراد بستگی دارد. یکی از روش هایی که به نظر می رسد بر مشکلات روانشناختی بیماران آسم موثر باشد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران آسماتیک بود. روش بررسی: این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون بر روی 30 بیمار آسمی که با توجه به معیارهای ورود به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل 15 نفره منتصب شدند، انجام شد. جلسات درمان پذیرش و تعهد براساس بسته درمانی Hayes و همکاران در 8 جلسه 60 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش تشکیل شد و هیچ مداخله ای بر روی گروه کنترل صورت نگرفت. قبل و بعد از اجرای جلسات پیش آزمون و پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه های تاب آوری کونر دیویدسون، امید به زندگی اشنایدر و بهزیستی روان شناختی ریف بود. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری در مولفه های تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران آسماتیک در قبل و بعد از ازمایش وجود دارد (05/0p<). به این معنی که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی در بیماران آسماتیک اثر مثبت داشته و این مولفه ها در بیماران افزایش یافته است. نتیجه گیری: یافته ها نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی بیماران آسماتیک موثر بود. پیشنهاد می گردد از این روش درمانی هم راستا با درمان دارویی در بهبود علایم روانشناختی بیماران آسماتیک استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    69-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

مقدمه: درمان های مبتنی به ذهن آگاهی و پذیرش به عنوان درمان های موج سوم شناختی-رفتاری شناخته می شود. این درمان، حضور ذهن را به عنوان هدف درمان با تمرین هایی مانند توقف تفکر هوشیار و مشاهده غیر قضاوتی افکار خود فرد ادغام می کند هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کمال گرایی و استرس دانش آموزان دختر مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه شهر یزد بود. روش بررسی: جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه شهر یزد بود که در سال تحصیلی 96-1395 برابر با 784 نفر بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس کمال گرایی اهواز (APS) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) بود. مداخله طی 8 جلسه آموزشی در مورد گروه آزمایش اعمال شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری مانکوا مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی، کمال گرایی و استرس را در افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، کاهش داده است (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    80-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    226
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

مقدمه: دانش به عنوان مهم ترین دارایی یک سازمان و منبع اقتصادی با اهمیت در نظر گرفته شده است. نیاز و رسیدن به منافع مدیریت دانش در مراکز درمانی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است، چراکه مراکز درمانی همواره با سیلی از اطلاعات در مورد بیماران مواجه هستند. ازاین رو پژوهش حاضر در بیمارستان دکتر شهید رهنمون یزد با هدف تاثیر فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری و مدیریت تغییر از طریق مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این تحقیق از نظر روش گردآوری اطلاعات پیمایشی-میدانی و از لحاظ ماهیت و روش نیز توصیفی از نوع همبستگی می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته است که روایی و پایایی آن مورد تایید قرارگرفت. جامعه آماری تحقیق کارمندان و کادر درمان بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد است که 272 پرسشنامه توزیع شد و به روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: تحلیل ها نشان از تاثیر مثبت و معنادار فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بهره وری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری و مدیریت تغییر با درنظر گرفتن نقش میانجی مدیریت دانش در بیمارستان شهید دکتر رهنمون یزد دارد. نتیجه گیری: برای اجرای مدیریت دانش باید زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ سازمانی در محیط مدنظر قرار گیرد و با پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان می توانند عوامل بهره وری، کیفیت خدمات، رضایت مشتری ومدیریت تغییر را بهبود بخشند. در تحقیقات پیشین تاثیرات همزمان هفت متغیر بررسی نشده است. ضمن آنکه در محیط های بیمارستانی نیز تحقیقی در این خصوص انجام نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (مسلسل 85)
  • صفحات: 

    95-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    147
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

مقدمه: آگاهی از انجام احیای قلبی ریوی اطفال برای هر دانشجوی پزشکی در حال فارغ التحصیل واجب است. از آنجاییکه تنها احیا قلبی ریوی صحیح وموثر می تواند احتمال بقا بیماران دچار ایست قلبی تنفسی را بالا ببرد و از آنجایی که در کودکان طی پروسه CPR تکنیک ها و مانورها باید با شیوه خاصی انجام شوند، ارزیابی آگاهی از احیا اطفال اهمیت زیادی دارد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که سوالاتی به صورت تست های چهارگزینه ای در مورد احیا قلبی ریوی پایه و پیشرفته اطفال (زیر 8 سال) آماده گردید، 100 دانشجوی پزشکی در مقطع کارورزی وارد مطالعه شدند و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 آنالیز گردید. یافته ها: در این مطالعه امتیاز آگاهی پیشرفته کارورزان کمتر از آگاهی پایه است که این تفاوت از نظر آماری معنادار شد) 001/ 0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button