Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    608
  • دانلود: 

    819
چکیده: 

سابقه و هدف: یکی از مدرن ترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است که با معیارهایی همچون گوشه گیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1400-1399 بودند. از بین افراد واجد شرایط، 40 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه های احساس تنهایی راسل و همکاران و اعتیاد به اینترنت یانگ بود. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره در سطح معنی داری 05/0= α تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به طور معناداری موجب کاهش احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان شد (001/0>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، از درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس به عنوان درمان مکمل در کنار سایر روش های درمانی برای بهبود احساس تنهایی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان می توان استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 608

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 819 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    10-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    335
  • دانلود: 

    448
چکیده: 

سابقه و هدف: صرع یک بیماری مزمن است که تاثیرات متفاوتی بر عملکرد دارد. کنترل تشنج در کوتاه ترین زمان ممکن با داروهایی با کمترین عوارض جانبی مهم است. در ارتباط با اثربخشی و عوارض جانبی داروهای نسل جدید در مقایسه با داروهای قدیمی و خط اول بحث های زیادی وجود دارد. در این مطالعه اثربخشی و عوارض جانبی دو داروی سدیم والپروات (به عنوان داروی نسل اول) و لووتیراستام (به عنوان داروی نسل دوم) مقایسه شد. مواد و روش ها: تمام کودکان بیشتر از 2 سال و کمتر از 18 سال با تشخیص جدید صرع عمومی و کانونی که معیارهای ورود و رضایت شخصی را برای ورود به مطالعه داشتند، به طور تصادفی وارد مطالعه شدند. بیماران به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه با والپروات سدیم و گروه دیگر با لووتیراستام تحت درمان قرار گرفتند. فراوانی تشنج های مکرر در بیماران و عوارض بعد از مصرف داروها با پیگیری به مدت شش ماه به طور دقیق ثبت شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین سن، جنس و سابقه خانوادگی تشنج در بیماران هر دو گروه با میزان موفقیت در کنترل تشنج تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین نوع داروی مصرفی (والپروات سدیم و لووتیراستام) و نوع تشنج (کانونی و عمومی) با موفقیت در درمان (مهار تشنج) بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتایج نشان داد گروه تحت درمان با والپروات سدیم عوارض جانبی بیشتری نسبت به گروه لووتراستام داشتند (0/05P<). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، والپروات سدیم و لووتراستام در کنترل تشنج موثر هستند. برای برداشتن مراحل موثر برای کنترل هزینه ها و عوارض درمان ضدتشنج، پیگیری بیشتر و مطالعات بیشتر لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 448 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    16-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

سابقه و هدف: این روزها اضطراب رایج ترین واکنش هیجانی است که گروه های مختلف ازجمله دانشجویان با آن درگیر هستند؛ زیرا شیوع کووید 19 باعث ایجاد اضطراب شده است. هدف مطالعه حاضر تعیین سهم مولفه های هوش اجتماعی و تاب آوری در پیش بینی اضطراب کرونا در دانشجویان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. 260 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند و به صورت اینترنتی در پژوهش شرکت کردند. از ابزارهای معتبر برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه بین هوش اجتماعی و تاب آوری با اضطراب کرونا منفی و معنا دار است (01/0>p). همچنین هوش اجتماعی و تاب آوری به ترتیب 6/31 و 4/43 از تغییرات اضطراب کرونا را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد مولفه های هوش اجتماعی و تاب آوری نقش موثری در پیش بینی اضطراب کرونا دارند. ازاین رو مداخلات متمرکز بر این مولفه ها عامل حفاظتی مهمی در پیشگیری از ابتلای دانشجو معلمان به اضطراب ناشی از کرونا است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    25-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    167
  • دانلود: 

    126
چکیده: 

سابقه و هدف: عوامل بسیاری در ارتقای سرسختی روان شناختی دانشجویان در دوران کرونا نقش دارند. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش مقابله های مذهبی و هوش اخلاقی در پیش بینی سرسختی روان شناختی دانشجویان در دوران کرونا بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشکده پرستاری و مامایی شهر قاین در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. درمجموع 180 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به مقیاس مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران، هوش اخلاقی لنیک و کیل و سرسختی روان شناختی کیامریی و همکاران به شیوه اجرای اینترنتی پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه هم زمان با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد رابطه بین مقابله مذهبی مثبت و هوش اخلاقی با سرسختی روان شناختی مثبت و معنادار، اما رابطه بین مقابله مذهبی منفی با سرسختی روان شناختی منفی و معنادار بود (0/01>P). همچنین مقابله های مذهبی و هوش اخلاقی 47/9 درصد از واریانس سرسختی روان شناختی را تبیین کردند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج می توان سرسختی روان شناختی دانشجویان را در دوران کرونا از طریق مقابله های مذهبی و هوش اخلاقی پیش بینی کرد. ازاین رو، درنظرگرفتن این دو متغیر در برنامه های آموزشی دانشجویان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    33-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    173
  • دانلود: 

    489
چکیده: 

سابقه و هدف: در سال های اخیر مراقبت و آموزش زودهنگام در راستای تحول مطلوب کودکان توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف اثربخشی مراقبت و آموزش زودهنگام کودکی بر هوش کودکان 2 تا 24 ماهه و سرمایه عاطفی و استرس والدگری مادران اجرا شد. مواد و روش ها: نمونه پژوهش شامل 25 مادر و کودک برای هر یک از دو گروه سنی 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه (در مجموع برای هر دو گروه 50 مادر و کودک) بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسش نامه هوش کودکان کتل، پرسش نامه سرمایه عاطفی و استرس والدگری برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. هر گروه از مادران و کودکان طی 6 هفته تحت آموزش و مراقبت زودهنگام برای کودکان قرار گرفتند. داده ها از طریق آزمون تی گروه های همبسته تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی موجب ارتقای معنادار هوش کودکان 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه به ترتیب به اندازه 1/20 و 1/59 و سرمایه عاطفی مادران آن ها به ترتیب به اندازه 25/52 و 12/47 شده است (0/01>P). همچنین نتایج نشان داد آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی موجب کاهش استرس والدگری مادران کودکان 2 تا 24 ماهه به ترتیب به اندازه 103/20 و 37/47 شده است (0/01>P). نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی در ارتقای وضعیت هوش کودکان 2 تا 24 ماهه و افزایش سرمایه عاطفی در کنار کاهش استرس والدگری مادران آن ها، توجه به این نوع مراقبت و آموزش زودهنگام کودکان به خانواده ها و مهدکودک ها پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    43-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    404
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه کمک طلبی تحصیلی و معنای تحصیلی در دانش آموزان ناشنوا، نابینا و عادی انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان نابینا، ناشنوا و عادی دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با توجه به محدودیت تعداد افراد ناشنوا و نابینا و بر اساس ملاک های ورودی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 36 نفر انتخاب شدند و در دو گروه (18 نفره) قرار گرفتند. سپس 18 دانش آموز عادی نیز انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و مقیاس معنای تحصیلی کینگ و اسمیت (2006) بود. داده ها با روش تحلیل واریانس، آزمون تعقیبی توکی و نرم افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: یافته ها: نشان داد در بعد اجتناب از کمک طلبی، تفاوت معناداری بین دانش آموزان ناشنوا (19/7)، نابینا (15/52) و عادی (16/58) وجود دارد. همچنین در مولفه معنای تحصیلی بین دانش آموزان ناشنوا (309/11)، نابینا (201/7) و عادی (298/76) در ابعاد حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام بعدی، اجتماعی و دنیای پیرامون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 404

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    52-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    515
چکیده: 

سابقه و هدف: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در گوشی همراه و تاثیر این شبکه ها بر جنبه های مختلف زندگی افراد، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه، 200 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی موبایلی، ساعات کار با شبکه های اجتماعی مجازی، دلیل استفاده از این شبکه ها و زمان عضویت در دو گروه با استفاده از پرسش نامه میزان استفاده از شبکه های مجازی اجتماعی بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری کای دو، تی مستقل و تحلیل واریانس تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: میانگین ساعت کار با شبکه های اجتماعی درگروه مورد 1/58± 0/9 و درگروه شاهد 1/18± 0/5ساعت در روز بود که اختلاف آماری بین دو گروه معنی دار بود (0/046p=). زمان عضویت در این شبکه ها در 57 درصد از دانشجویان گروه مورد در سال اول دانشگاه و در 70 درصد از گروه شاهد، قبل از ورود به دانشگاه بود. نتیجه گیری: استفاده بیشتر از شبکه های اجتماعی مجازی موبایلی باعث کاهش عملکرد تحصیلی و معدل دانشجویان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 515 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    19
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    469
  • دانلود: 

    775
چکیده: 

سابقه و هدف: بهبود شایستگی های فردی، زمینه خوب زیستن را امکان پذیر می سازد؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگری بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر شبه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانش آموزان به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش مثبت نگری سلیگمن و همکاران قرار گرفتند. گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنی داری 05/0= α انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مثبت نگری به طور معناداری موجب افزایش ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانش آموزان شد (0/01>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج، آموزش مثبت نگری به منظور ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش آموزان پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 775 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button