Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    223
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش کارآفرینی و خلاقیت مدرس بر قصد کارآفرینانه دانشجویان انجام گردید. پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، کمی بود. روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. به منظور گردآوری اطلاعات از روش میدانی و پرسشنامه در بازه زمانی شهریور تا مهرماه 1398 استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان مراکز آموزش عالی علوم دریایی استان هرمزگان که دوره های آموزش کارآفرینی را گذرانده اند تشکیل می دهند. حجم نمونه نیز با استفاده از جدول مورگان 384 نفر تعیین گردید. پس از بررسی ادبیات نظری مربوط به آموزش کارآفرینی فرضیات پژوهش طرح گردید. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی و روایی مطلوب ابزاربود. به منظور آزمون فرضیات پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. پنج فرضیه با مقدار آماره t-values بزرگ تر از 96/1 تایید و دو فرضیه نیز رد شد. نتایج پژوهش نشان داد که خلاقیت مدرسان تاثیر مثبت و معنی داری بر قصد کارآفرینی دانشجویان داشته و همچنین رابطه ی خلاقیت مدرسان با آموزش کارآفرینی مثبت و معنی دار است. از سوی دیگر، آموزش کارآفرینی تاثیر مثبتی بر قصد کارآفرینانه دارد. ضمن اینکه تاثیر آموزش کارآفرینی بر توانایی کارآفرینی و دانش کارآفرینی نیزتایید گردید. علاوه بر این، تاثیر دانش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی نیز تایید نگردید. تاثیر توانایی کارآفرینی، آموزش کارآفرینی بر قصد کارآفرینی نیز تایید گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 223

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    16-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    155
  • دانلود: 

    57
چکیده: 

هدف از این پژوهش طراحی مدل مفهومی آوای اعضای هییت علمی دانشگاه های دولتی ایران با رویکرد مدل یابی ساختاری تفسیری بوده است. این پژوهش از نظر هدف توصیفی-پیمایشی و از نوع روش کیفی-کمی است. ابتدا از روش کیفی جهت دستیابی به مدل ساختاری تفسیری، مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت عمیق براساس نمونه گیری گلوله برفی صورت گرفته است. تعداد 15 مصاحبه با توجه به سابقه کار و میزان آشنایی خبرگان با موضوع به اشباع نظری رسید. با استفاده از کدگذاری، ابعاد و مولفه های آوای اعضای هییت علمی استخراج شد. در این بخش در ادامه مولفه های مورد تایید در پرسشنامه معادلات ساختاری تفسیری به خبرگان جهت دستیابی به مدل جامع آوای اعضای هییت علمی دانشگاه های دولتی ایران ارایه گردید. در بخش کمی جهت اعتبارسنجی مدل به دست آمده از پرسشنامه 38 گزاره ای محقق ساخته با طیف پنج تایی لیکرت استفاده شد که روایی آن از روش روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری این بخش شامل 90 عضو هییت علمی می باشند که دارای حداقل 5 سال سابقه اجرایی در برنامه ریزی راهبردی در دانشگاه خود می باشند و حداقل یک مقاله را در حوزه آوای کارکنان به چاپ رسانده اند. نمونه مورد بررسی برای معادلات ساختاری براساس فرمول کوکران 73 نفر محاسبه گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 صورت گرفته است. نتایج بخش کیفی ده بعد ساختار سازمانی، رفتارهای مدیریتی، گروه و تیم، جو و محیط آوایی، عوامل قانونی، منابع انسانی، شخصیت، عوامل فرهنگی، تضاد و تعارض و ارتباطات را به عنوان ابعاد آوای اعضای هییت علمی شناسایی کرده است. نتایج بخش کمی نشان داد که مقادیر آماره تی برای تمامی مسیرها از میزان استاندارد قدرمطلق 96/1 بالاتر است و تمامی عوامل شناسایی شده بر آوای اعضای هییت علمی دانشگاه های دولتی ایران اثرگذار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 57 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کیخا احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    42-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    174
  • دانلود: 

    452
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل آسیب های ساختاری و کارکردی آموزش عالی کشور بود. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات از نوع کیفی اکتشافی بوده است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش برای گردآوری اطلاعات، صاحب نظران آموزش عالی، اعضای هییت علمی و دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبایی بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند و از نوع گلوله برفی استفاده شد. با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند با هفت صاحب نظر آموزش عالی، سی و چهار عضو هییت علمی و نوزده دانشجوی دکتری تا نیل به اشباع نظری مصاحبه شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد دست بندی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استناد با به یافته های این پژوهش آسیب های شناسایی شده آموزش عالی در ایران در دو سطح خرد و کلان شناسایی و دسته بندی شدند. در سطح خرد عواملی نظیر استاد، محتوای درسی، دانشجو، امکانات و در سطح کلان عواملی همچون عدم استقلال دانشگاه ها، اشکالات نظام پذیریش دانشجو، گسست بین آموزش و پرورش و آموزش عالی، تاکید بیش از حد بر دروس نظری و بی توجهی به دروس عملی، عدم مشارکت اعضای هییت علمی در تدوین برنامه درسی، وضعیت نامناسب مقاله و پایان نامه نویسی بررسی و تجزیه و تحلیل شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 174

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 452 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    64-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    466
چکیده: 

افزایش اهمیت قدرت دریایی در سال های اخیر از یک سو و مزیت های ژیوپلتیکی اقتصادی، امنیتی، سیاسی، دسترسی، ارتباطات منطقه ای و بین المللی، گردشگری، دفاعی و بازدارندگی سواحل مکران از سوی دیگر، ظرفیت و توانمندی های ویژه و بالقوه ای برای ایران عزیزمان فراهم کرده است. با این وجود شناسایی و بالفعل نمودن این ظرفیت ها، مطالعات عمیق، دقیق و تخصصی را می طلبد. در همین راستا این پژوهش با هدف تبیین راهبردهای ارتقا نقش سواحل مکران در بازدارندگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر راهبردهای آموزش علوم دریایی انجام گردید. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی-توسعه ای و از منظر نوع و روش جمع آوری داده ها از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. در بخش کیفی تحقیق علاوه اسناد، مدارک و مقالات از ابزار مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که عوامل و مولفه های موثر بر بازدارندگی دفاعی ایران در شش طبقه عوامل طبیعی، انسانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، سیاست بین الملل و نظامی قرار می گیرد. یافته ها همچنین نشان داد 13 راهبرد در ارتقا نقش سواحل مکران در بازدارندگی دفاعی ج. ا. ایران اهمیت ویژه ای دارد که از این بین، راهبرد قدرت ناوگان نظامی (حرکت به سوی نیروی دریایی اقیانوسی) در رتبه اول قرار دارد. نتایج تکمیلی نشان داد دو راهبرد از 13 راهبرد تبیین شده، مربوط به گسترش آموزش و پژوهش دریایی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 466 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلمانی عباسعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    79-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    419
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

قدرت دریایی یکی از مفاهیم قدیمی است که کارکردهای خود را در صحنه های جنگ و صلح نشان داده است. در کشورهای استعمارگر غربی، قدرت دریایی جزو اولین بخش های نظامی است که شکل گرفته و بزرگ ترین نقش را در استعمار سایر نقاط جهان ایفا کرده است. توانایی یک ملت در بهره گیری از دریاها و اقیانوس ها به نفع خود و حفظ منافع خود در مقابل مداخله ی دیگران و تحت نفوذ قرار دادن سایرین در زمان صلح و اعمال خواسته های خود در زمان جنگ را قدرت دریایی گویند. واکاوی مولفه های قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس پنج بعد قابلیت های نیروی انسانی، عملیاتی، موقعیت جغرافیایی، اطلاعاتی و قدرت نرم و پشتیبانی در راستای احصاء کارکرد و قابلیت آن ها در ایجاد بازدارندگی، مساله ای است که در پژوهش کنونی مورد توجه قرار گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با بهره گیری از روش های جمع آوری کتابخانه ای و میدانی (پرسش نامه بر مبنای طیف لیکرت) سعی در شناسایی، رتبه بندی و تبیین ابعاد و مولفه شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات خبرگان و محاسبه ضریب لوشه حدود 9/0 محرز و سپس بین جامعه نمونه آماری متشکل از 64 نفر از مدیران و فرماندهان سپاه و ارتش توزیع شد. پاسخ ها پس از گردآوری با استفاده از آلفای کرونباخ (903/0) مورد تایید قرار گرفت. و سپس با استفاده از نرم افزار "spss" داده های حاصل بر اساس یافته ها نشان داد که عوامل مورد بررسی، در بازدارندگی نقش دارند، . میزان اثر این عوامل در بازدارندگی به ترتیب زیر مشخص شد: قابلیت های نیروی انسانی، قابلیت های اطلاعاتی و قدرت نرم، قابلیت های عملیاتی، موقعیت جغرافیایی و قابلیت های پشتیبانی. تقویت هریک از این عوامل با توجه به تقدم اهمیت آنها در بازدارندگی باید در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 419

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    93-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    101
  • دانلود: 

    428
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل زیرساختی و فرایندی موثر بر آموزش دوره کارشناسی دانشگاه های افسری آجا انجام پذیرفته است. این تحقیق بر مبنای هدف، از نوع «تحقیقات کاربردی» و بر مبنای ماهیت از نوع «توصیفی-پیمایشی» بوده و از رویکردی «آمیخته» برخوردار است. جامعه آماری تحقیق، برابر استعلام به عمل آمده شامل 108 نفر از استادان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) می باشد که در بخش کیفی با توجه به اشباع نظری، 32 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و در بخش کمی نیز با استناد به جدول مورگان، 80 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی به عنوان جامعه نمونه پذیرفته شده اند. به منظور گردآوری داده های مورد نیاز جهت تدوین ادبیات تحقیق از «مطالعات کتابخانه ای» با استفاده از «ابزار فیش برداری» و در خصوص جمع آوری داده های واقعی نیز از «مطالعات میدانی» با استفاده از ابزار «مصاحبه نیمه ساختاریافته» و «پرسشنامه بسته» استفاده شده که سیوالات آن ها از دو جنبه روایی ظاهری و محتوا به جهت روشن و بدون ابهام بودن گویه ها و همچنین کفایت کمیت و کیفیت توسط خبرگان تایید گردیده است. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه 921/0 و پایایی باز آزمون مصاحبه ها 79 درصد بوده که بیانگر پایایی قابل قبول می باشد. با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها، 67 مضمون شناسایی شدند که بر اساس آن، پرسشنامه تنظیم و توزیع گردید و داده های استخراجی از آن با استفاده از «آزمون T مستقل تک نمونه ای» با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفتند. برابر نتایج به دست آمده، 35 مضمون به عنوان عوامل زیرساختی و فرایندی موثر معرفی و در پایان با استفاده از «آزمون فریدمن» اولویت بندی گردیدند که از میان آن ها «استفاده از شبیه سازها، کارگاه ها و آزمایشگاه ها در آموزش ها» مهم ترین عامل موثر بر آموزش شناسایی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 428 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    108-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    663
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

هدف اصلی تحقیق حاضر ارایه و تبیین مدل مدیریت منابع انسانی الکترونیک است، با توجه به بررسی های انجام گرفته در بخش مرور ادبیات و انجام مصاحبه در بین خبرگان که شامل 31 نفر از مدیران ارشد بودند شاخص های مدیریت منابع انسانی الکترونیک شناسایی شدند، سپس با استفاده از روش دلفی فازی و انجام محاسبات شاخص های چابکی، آینده نگری و پشتیبانی فنی حذف و شاخص های دیگر مورد تایید قرار گرفتند. با توجه به شاخص های تایید شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی روابط بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفت، بدین منظور پرسشنامه ای متناسب با مولفه های شناسایی شده طراحی و اقدام به توزیع آن در بین نمونه آماری شامل 234 نفر از مدیران و کارشناسان در کل کشور با سابقه بالای 10 سال گردید، با استخراج مجموعه عوامل اولیه، واریانس مقادیر ویژه، چرخش و انتخاب نهایی عامل ها روابط بین شاخص ها و مولفه ها تعیین شد به طوری که با مشخص شدن عواملی که از نظر آماری بر مبنای بار عاملی اعداد نزدیک تری به یکدیگر دارند به عنوان مولفه های شاخص های اصلی تعیین شدند. با توجه به شناسایی و تعیین روابط بین شاخص ها و مولفه ها با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی اقدام به تحلیل برازش هر بعد گردید و در انتها مدل مناسب به منظور مدیریت منابع انسانی الکترونیک به دست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 663

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    123-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    214
  • دانلود: 

    448
چکیده: 

طی چند سال اخیر ظهور فناوری نوین و ایجاد تحولات عظیم در بازارهای جهانی، انقلاب اطلاعاتی و ظهور شکل های جدید ارتباطات سازمانی و افزایش توقعات مشتریان در زمینه هزینه محصولات و خدمات، کیفیت، تحویل، تکنولوژی و زمان سیکل تعهد شده با توجه به رقابت فزاینده در بازارها، باعث ترک سیستم های سنتی خرید و حرکت به سمت سیستم مدیریت زنجیره تامین شده است. هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر به اشتراک گذاری دانش کارکنان در برون سپاری فعالیت های مدیریت زنجیره تامین دانشگاه امام خمینی نیروی دریایی نوشهر است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران، روسای یگان ها و اساتید شاغل دارای سمت سازمانی در دانشگاه می باشند. تعداد حجم جامعه آماری 136 نفر و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان 100 نفر انتخاب شده اند برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد، به اشتراک گذاری دانش کارکنان و پرسشنامه برون سپاری فعالیت های مدیریت زنجیره تامین(لجستیک)استفاده شده است. روایی با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. جهت تجزیه وتحلیل فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته های پژوهش، به اشتراک گذاری دانش کارکنان تاثیر مثبت و معنا دار بربرون سپاری فعالیت های مدیریت زنجیره تامین دارد. و در بین ابعاد اشتراک دانش، تمایل به اشتراک دانش بیشترین تاثیر را بربرون سپاری فعالیت های لجستیکی دارد. یافته های این پژوهش می تواند درحرکت سازمان ها به سمت توجه بیشتر به اشتراک گذاری دانش کارکنان موثر واقع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 448 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    137-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    200
  • دانلود: 

    429
چکیده: 

دوره های آموزشی انگلیسی با اهداف ویژه (ESP) به عنوان بخش مهمی از مجموعه آموزش زبان انگلیسی همواره مورد توجه محققان بوده و با فرآیند نیازسنجی در آمیخته است. سنجش نیاز زبان آموزان می تواند به معلمان و برنامه ریزان آموزشی، ایدیولوژی مناسب جهت تهیه و تدوین مطالب آموزشی متناسب با نیازهای تخصصی زبان آموزان را ارایه کند. به همین منظور، پژوهش حاضر با درنظرگرفتن اهمیت به سزای سنجش نیاز زبان آموزان با اهداف ویژه در صدد تدوین پرسشنامه نیازسنجی متناسب با دانشجویان رشته مهندسی عرشه می باشد. این پژوهش از نمونه گیری دردسترس برای انتخاب جامعه آماری استفاده نموده است؛ بدین منظور تعداد 350 نفر دانشجوی رشته مهندسی عرشه که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) مشغول به تحصیل می باشند، انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل پرسشنامه اولیه، روش تحلیل عاملی به کارگرفته شد که در نتیجه آن از 51 گویه پرسشنامه اولیه تعداد 7 گویه حذف شدند. پرسشنامه تدوین شده دارای 44 گویه است که به عامل های 1) مهارت زبانی مورد نیاز برای تحقق انگلیسی با اهداف ویژه؛ 2) جنبه کاربردی مورد نیاز برای تحقق انگلیسی با اهداف ویژه؛ و 3) بعد دریایی مورد نیاز برای تحقق انگلیسی با اهداف ویژه تقسیم شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که دانشجویان عرشه بر ارتقای مهارت زبان تخصصی خود تاکید داشته اند، چرا که آنان را قادر می سازد در زمینه تخصصی خود عملکرد بهتری داشته باشند. با توجه به نتایج، می توان اهمیت نیازسنجی و تحلیل نیاز را در حوزه انگلیسی با اهداف ویژه امری بدیهی دانست که می تواند در رشته های مختلف و متناسب با اهداف آموزشی و غیرآموزشی دانشجویان تعریف شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 429 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زیباسرشت رامین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    152-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    126
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

ارتش ج. ا. ایران شامل نیروی دریایی راهبردی ارتش از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا (SARS-CoV-2) و بیماری ناشی از آن (COVID-19) در کشور، بر اساس دستورات مقام معظم رهبری و فرمانده معظم کل قوا در خصوص مقابله با گسترش این ویروس، اقدامات سریع و برجسته ای را انجام داد. یکی از اقدامات، بر اساس دستورالعمل های بهداشتی، همگام با کشور، تعلیق برنامه های آموزشی در مراکز دانشگاهی بود. به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در برنامه های آموزشی دانشگاه ها، به همه اعضای هیات علمی و کارکنان آموزش دانشگاه ابلاغ گردید تا نسبت به تغییر شیوه های آموزشی خود از محیط حضوری به محیط غیرحضوری و از راه دور اقدام نمایند. در این مقاله، اقدامات اعضای هیات علمی دانشگاه ها با در نظر گرفتن دو نوع از واحدهای درسی (تیوری و آزمایشگاهی) در مدت زمان نسبتا کوتاه (دو هفته) و با استفاده از نرم افزارهای موجود و درگاه اینترنتی دانشگاه، تشریح شده است و تجربه های کسب شده در طول مدت آموزش نیز ارایه گردیده است. در این مطالعه، برخی از نقاط ضعف و قوت در مسیر فرآیند تبدیل آموزش ها از محیط حضوری و عادی به محیط غیرحضوری و از راه دور در مورد دو درس شیمی دانشگاهی (تیوری و آزمایشگاهی) ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محجوب حسن | رضایی احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    161-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    125
  • دانلود: 

    409
چکیده: 

هدف از انجام این شناسایی مهارت های مورد نیاز دانش آموختگان مدیریت و کمیسر دریایی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) بود. جامعه آماری در بخش کیفی 10 نفر از خبرگان دانشگاه علوم دریایی و افسران ارشد در تخصص آماد دریایی بوده و در بخش کمی به تعداد 170 نفر شامل فرماندهان آمادی و فرماندهان پشتیبانی نداجا که دارای سوابق خدمت در واحد شناور یه عنوان افسر تدارکات و همچنین دارای سابقه خدمت در مناطق عملیاتی نداجا بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به صورت هدفمند و به تعداد 10نفر در فرایند مصاحبه (رسیدن به اشباع داده ها) انتخاب شدند و در بخش کمی با حجم جامعه 170 نفر، با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 118 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی ساده مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته در رابطه با ارزیابی عملکرد دانش آموختگان آمادی نداجا و مهارت های مورد نیاز آنان به منظور داشتن عملکرد مطلوب در نداجا بودند که بعد از تایید روایی صوری و محتوایی آن بین نمونه آماری توزیع گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و در بخش استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون فریدمن برای رتبه بندی مهارت های اصلی در ارزیابی عملکرد افسران آمادی نداجا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ که 6 مهارت اصلی شامل اطلاعاتی، دانشی، فنی-حرفه ای، تخصصی، فراشناختی و عاطفی-ارتباطی بود. به کمک تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل، 110 گویه پرسشنامه(هر سه پرسشنامه)، وارد تحلیل عاملی تاییدی شدند. الگوی نهایی پژوهش، با شاخص های برازش، ضرایب استاندارد تایید شد. نتایج ضرایب استاندارد حاکی از آن است که از شش مهارت اصلی در ارزیابی عملکرد افسران آمادی نداجا؛ مهارت فراشناختی با ضریب استاندارد (37/3) و مهارت دانشی(22/2) به ترتیب مهمترین مهارت در ارزیابی عملکرد افسران آمادی نداجا می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 125

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 409 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    176-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    136
  • دانلود: 

    434
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تامین مالی مشاغل کارآفرینانه در آموزش عالی دانشگاه با تاکید بر شرکت های نوپای مبتنی برحوزه تولیدات وگردشگری آبی بوده است. روش بررسی این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، خبرگان و فعالان حوزه شرکت های نوپای حوزه گردشگری دریایی در ایران بوده است. ازاین رو، با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری، انتخاب نمونه با استفاده از کرجسی و مورگان و به شیوه تصادفی ساده به تعداد 384 نفر تعیین شده است. پس از تجمیع پرسشنامه از پاسخ دهندگان، داده های پژوهش در دوسطح آمار توصیفی و استنباطی و با نرم افزارهای اس. پی. اس. اس((SPSS23 و نرم افزار اسمارت پی. ال. اس. (SmartPLS) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. به طورکلی نتایج فرضیه های پژوهش حاضر نشان داد که عوامل محیطی و زمینه ای عوامل درون سازمانی بر تامین مالی مشاغل کارآفرینانه در آموزش عالی دانشگاه که در بین شرکت های نوپای مبتنی برحوزه تولیدات وگردشگری آبی تاثیرمعناداری دارد. ازاین رو، نتایج این پژوهش به نوبه خود به بخش آموزش عالی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشورکمک نموده تا با استفاده از عوامل و راهبردهای محوری معرفی شده در راستای ارتقاءکارآفرینی گام های موثرتری را بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    200-224
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    226
  • دانلود: 

    470
چکیده: 

آینده نگاری فناوری دفاعی یکی از ویژگی های کشورهای موفق در حوزه دفاعی محسوب می شود. نگاه به آینده دفاعی و توجه به زیرساخت های دفاعی آینده و توان رزم، یکی از الزامات اسناد راهبردی و برنامه های بلندمدت حوزه دفاع است. لذا عدم آگاهی از آینده دفاع دریایی سبب غافلگیری در مواجهه با تهدیدات دفاع دریایی خواهد شد. کشورجمهوری اسلامی ایران یک کشور دریایی است و نیاز به یک نیروی دریایی حقیقتا برجسته دارد. به همین منظور ضرورت دارد به منظور ایجاد برتری در حوزه دفاع دریایی و محافظت از مرزهای گسترده دریایی، شناخت مطلوبی از آینده دفاع دریایی کسب نماید. مواجهه با عدم قطعیت ها و ابهام در تهدیدات پیش روی نیروی دریایی آینده و توجه به فناوری های نوین و اثرگذار در توان دفاعی دریایی افق 1414 سبب شد تا تحقیق حاضر با بهره گیری ازنظر خبرگان، و طی چند مرحله پرسشنامه، و مبتنی بر روش آمیخته، به بررسی فناوری های تهدید زا و فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاع دریایی تا افق 1414 و همچنین شناسایی ویژگی ها و قابلیت ها و توانمندی هایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با این تهدیدات بپردازد. در نتایج حاصل از این تحقیق ضمن معرفی فناوری های حوزه دفاع دریایی، تاثیر آن را در توان رزم وبرتری دفاع دریایی نشان داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 470 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    23
  • صفحات: 

    225-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    145
  • دانلود: 

    452
چکیده: 

هدف از انجام این تحقیق ارزیابی ارتباط بین سبک رهبری تحول گرا و تبادلی مدیران آموزشی با درگیرشدن کارکنان در کار(مورد مطالعه: نیروی دریایی بندرعباس) بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان نیروی دریایی بندرعباس می باشند که تعداد کل آنها 2600 نفر بوده است که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان تعداد335 نفر به عنوان جامعه نمونه با استفاده روش تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه های بازنویسی شده رهبری تحول گرا و تبادلی و درگیر شدن درکار است. نتایج تجزیه وتحلیل نشان داد که تمامی فرضیه های تحقیق تایید شده که نشان دهند رابطه معنی داری بین سبک های رهبری تحول گرا و تبادلی مدیران با درگیر شدن کارکنان در کار در نیروی دریایی بندرعباس وجود دارد. همچنین نتایج نشان دادکه بین سبک رهبری تحول گرا و درگیر شدن کارکنان درکار رابطه و همبستگی بیشتری نسبت به سبک رهبری تبادلی با درگیرشدن کارکنان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در کاروجود دارد. نتیجه کلی این است که مدیران بهتر است جهت افزایش کارآیی و بهره وری اموزش سازمان و افزایش درگیرشدن کارکنان درکار در نیروی دریایی بندرعباس وهمچنین بالا بردن سطح کیفیت، از سبک رهبری تحول گرا بیشتر استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 452 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button