مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    184-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    228
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

مقدمه: اسپاستیسیتی، یکی از شاخص ترین اختلالات حرکتی در سکته مغزی می باشد. امروزه سیستم های بازی واقعیت مجازی به عنوان یک درمان استاندارد، در بسیاری از بیماری های نورولوژیک از جمله سکته مغزی شناخته می شوند. Nintendo Wii نوعی سیستم بازی حرکتی است که در آن به گونه متفاوتی، آموزش هدفمند به صورت تکراری و در محیطی تعاملی انجام می پذیرد. اگرچه به نظر می رسد که ارتباط مستقیمی بین اسپاستیسیتی و الگوی حرکتی وجود دارد، اما مطالعات پیشین تاثیر اسپاستیسیتی را در کنترل تعادل و حرکت بیماران مبتلا به سکته مغزی در نظر نگرفته اند. انجام این پژوهش می تواند چالش تاثیر این نوع بازی ها را بر اسپاستیسیتی مفصل مچ پا آشکار سازد. کارآزمایی بالینی حاضر با هدف بررسی تاثیر Nintendo Wii بر اسپاستیسیتی مفصل مچ پای بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام می شود. مواد و روش ها: این تحقیق فرایند طراحی یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور است. پس از بررسی معیارهای ورود و خروج، بیماران مبتلا به سکته مغزی به صورت تصادفی در دو گروه درمان معمول و درمان معمول به همراه Nintendo Wii قرار می گیرند. مقیاس های Modified Modified Ashworth Scale (MMAS)، H-reflex latency، Hmax/Mmax Ratio، Timed Up and Go (TUG) و 36-Short Form Health Survey (36-SF) توسط فیزیوتراپیست و نورولوژیست بی اطلاع از افراد، برای همه شرکت کنندگان قبل از شروع درمان و در پایان آخرین جلسه اندازه گیری خواهد شد. همه بیماران درمان استاندارد شامل تمرینات وزن اندازی، کششی و تمرینات اکتیو را دریافت می کنند. گروه تجربی علاوه بر درمان استاندارد، 30 دقیقه بازی با کنسول Nintendo Wii را نیز دریافت می نمایند. در نهایت، آزمون های t و Paired t در صورت توزیع نرمال داده ها و آزمون های Mann-Whitney U و Wilcoxon در صورت توزیع غیر نرمال به کار برده می شود. بحث: طرح کارآزمایی بالینی حاضر در نظر دارد یک روش درمانی جدید، کم هزینه و قابل استفاده در منزل را جهت بهبود عملکرد بیماران مبتلا به سکته مغزی ارایه نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    190-196
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    416
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

مقدمه: پوکی استخوان در نتیجه کاهش توده استخوانی ایجاد می شود و عوارض پس از آن، منجر به کاهش کیفیت زندگی می گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر پوکی استخوان و کیفوز توراسیک بر شاخص های کیفیت زندگی در زنان یائسه انجام شد. مواد و روش ها: 53 زن یائسه در این مطالعه شرکت کردند و بر اساس میزان T-score و کیفوز توراسیک، به چهار گروه تقسیم شدند. سپس با استفاده از پرسش نامه 36-Short Form Health Survey (36-SF)، نمره کل کیفیت زندگی و حیطه های مختلف آن بین گروه ها مقایسه گردید. یافته ها: پوکی استخوان تاثیر معنی داری بر نمره کل کیفیت زندگی نداشت (0/783 = P). در حیطه های مختلف کیفیت زندگی نیز تنها در حیطه درد تفاوت معنی داری مشاهده گردید (0/030 = P)، اما تاثیر وضعیت کیفوز بر نمره کل کیفیت زندگی، تفاوت معنی داری را نشان داد (0/021 = P). همچنین، تفاوت ها در حیطه های مشکلات سلامت روانی، انرژی و احساسات روحی و وضعیت سلامت کلی، معنی دار بود (0/05 > P). نتیجه گیری: با مقایسه دو عامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی در زنان یائسه (پوکی استخوان و وضعیت کیفوز) مشخص گردید که افزایش کیفوز توراسیک نقش موثرتری در کاهش نمره کل کیفیت زندگی دارد. از این رو، اصلاح این وضعیت در زنان یائسه ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    197-203
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    224
  • دانلود: 

    104
چکیده: 

مقدمه: رنگ ها تاثیر زیادی بر حالات خلقی و روانی انسان دارند. رنگ ها پیام رسان هستند و جزء جدایی ناپذیر فرایند طراحی بازی رایانه ای محسوب می شوند. بازیکنان در محیط بازی های رایانه ای با رنگ های مختلف در ارتباط می باشند و یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم در موفقیت آنان، زمان پاسخ مناسب به محرک ارایه شده است. با توجه به اهمیت رنگ و زمان واکنش (Reaction Time یا RT) در بازی های رایانه ای، پژوهش حاضر با هدف بررسی زمان واکنش رنگ های متفاوت در بین بازیکنان انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری این مطالعه را 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکده چند رسانه ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز با میانگین سنی 7/21 سال تشکیل داد. آزمودنی ها به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. به منظور آشنایی بازیکنان با روند بازی، ابتدا بازی در محیط بازی دو بعدی به صورت پیش آزمون انجام شد و سپس توسط بازیکنان در محیط بازی انجام گرفت. هم زمان با انجام بازی، مقدار RT در نرم افزار Unity اندازه گیری و ثبت گردید. داده ها با استفاده از آزمون های ANOVA و Tukey مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: کمترین میانگین زمان واکنش تشخیص رنگ، به رنگ آبی اختصاص یافت. همچنین، تفاوت معنی داری بین زمان واکنش این رنگ در مقایسه با سایر رنگ ها وجود داشت. نتیجه گیری: استفاده از رنگ آبی در بازی رایانه ای می تواند موجب افزایش سرعت واکنش بازیکنان شود. در واقع، می توان گفت که به علت افزایش هوشیاری در محیط آبی رنگ، افراد عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 104 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    204-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    602
  • دانلود: 

    369
چکیده: 

مقدمه: امروزه با توجه به گسترش اینترنت و بهبود سرعت آن، بازی های آنلاین مورد توجه ویژه نوجوانان قرار گرفته است. بنابراین، لزوم انجام تحقیقاتی در راستای مزایا و معایب این بازی ها بیشتر از گذشته احساس می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی آنلاین با جو عاطفی خانواده، اشتیاق تحصیلی و سازگاری تحصیلی در دانش آموزان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را تمام دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر اردبیل که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. 216 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه اعتیاد به بازی آنلاین، جو عاطفی خانواده و پرسش نامه اشتیاق تحصیلی و مقیاس سازگاری تحصیلی جمع آوری گردید و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: رابطه منفی معنی داری بین جو عاطفی خانواده، اشتیاق و سازگاری تحصیلی با اعتیاد به بازی آنلاین وجود داشت و این متغیرها به صورت مستقیم اعتیاد به بازی آنلاین را پیش بینی کردند. نتیجه گیری: از آن جایی که متغیرهای بررسی شده در پژوهش حاضر نقش مهمی در اعتیاد به بازی آنلاین دارند، بهتر است برنامه ریزی جهت کاهش گرایش جوانان به سمت چنین بازی هایی و شناخت آسیب هایی که این بازی ها به دنبال دارند، مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 602

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 369 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    211-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    186
  • دانلود: 

    70
چکیده: 

سلفژ، تحت عنوان توانایی اجرای نت های موسیقی مبتنی بر فواصل موجود در انواع گام های موسیقی به وسیله حنجره انسان بدون همراهی ساز تعریف شده است. در دنیای امروز، روش ها و ابزارهای مورد استفاده برای یادگیری، به سرعت در حال تغییر است. یکی از جذاب ترین ابزارهای آموزشی، بازی های رایانه ای و یکی از شاخه های آن، بازی های جدی می باشد. این بازی ها هدفی فراتر از فقط سرگرمی دارند. به نوعی می توان گفت که دستیابی به یک هدف، مانند یادگیری به وسیله یک تجربه خوشایند است. سارای، بازی آموزش سلفژ می باشد که طی آن، کاربر تمرینات آموزش سلفژ را در قالب چالش های درون بازی و در یک بستر داستانی تجربه می کند. بدین ترتیب، سیگنال های صوتی صدای شرکت کننده با استفاده از میکروفن دریافت و آنالیز می گردد. سپس فرکانس پایه استخراج و با الگوهای طراحی شده مورد مقایسه قرار می گیرد و بازخورد متناسب و صحیح داده می شود. اگر فرکانس صدای کاربر در محدوده تعریف شده باشد، کاربر موفق شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 186

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 70 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    219-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    246
  • دانلود: 

    71
چکیده: 

مقدمه: بازی های ویدئویی از جمله پرطرفدارترین فعالیت هایی است که جوانان در اوقات فراغت خود به آن می پردازند. در اثر کم تحرکی ناشی از عدم فعالیت در بازی های ویدئویی، مشکلات جسمانی بسیاری در بین طرفداران این بازی ها به وجود آمده است. یک راهکار عملی برای مقابله با مشکل مذکور، ارایه یک کنترلر بازی برای افزایش فعالیت فیزیکی می باشد. در پژوهش حاضر، کنترلر نروفازی تطبیقی برای بازی های تحرکی معرفی شد. مود و روش ها: کنترلر معرفی شده در این مطالعه از چهار پد و یک میکروکنترلر، به عنوان مسوول ارسال دستورات به کامپیوتر اصلی، تشکیل می شد. سیگنال دریافتی از کنترلر، به یک سیستم فازی تنظیم شده فرستاده می شد. خروجی محاسبه شده از سیستم فازی، یکی از دسته های از پیش تعریف شده Ignore، Press و یا Hold بود. دستور ارسال شده به کامپیوتر اصلی، در حقیقت خروجی سیستم فازی محسوب می گردید. یافته ها: دلیل عدم استفاده از سیستم فازی تام این بود که کاربران این کنترلر در سن و خصوصیات فیزیکی متفاوتی هستند و در نتیجه، یک سیستم فازی از پیش تنظیم شده، تجربه بازی مناسبی را برای کاربر فراهم نمی سازد. نتیجه گیری: بر اساس دلایل ذکر شده، می توان ادعا کرد که شاخص های سیستم باید به گونه ای تنظیم شوند که به بهترین نحو نیاز های کاربر را رفع کنند. بنابراین، قبل از استفاده از کنترلر، از کاربر باید درخواست شود که پد ها را جهت جمع آوری داده های مورد نیاز برای آموزش سیستم نروفازی تطبیقی بفشارد و یا نگهدارد. برای اطمینان از صحت عملکرد کنترلر، استفاده از برخی از داده های جمع آوری شده از کاربر برای تست نهایی سیستم حایز اهمیت است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 71 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بادامی رخساره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    228-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    138
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

مقدمه: پرسش نامه تغییرات در دیدگاه (Changes in Outlook Questionnaire یا CiOQ) ابزاری خودگزارش دهی است که جهت سنجش تغییرات مثبت و منفی در دیدگاه فرد به دنبال رویدادهای تنش زا طراحی شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ترجمه فرم کوتاه CiOQ به زبان فارسی و بررسی روایی و پایایی آن در یک نمونه از ورزشکاران آسیب دیده بود. مواد و روش ها: فرم کوتاه 10 عبارتی مقیاس CiOQ به زبان فارسی ترجمه شد و به همراه مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستان (Hospital Anxiety and Depression Scale یا HADS)، توسط 207 ورزشکاران آسیب دیده بازمانده از رقابت تکمیل گردید. به منظور بررسی روایی سازه، از تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی و جهت بررسی پایایی نیز از ضرایب Cronbach's alpha و تنصیف استفاده شد. روایی همگرا با استفاده از ضریب همبستگی Pearson مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: نسخه فارسی CiOQ ساختار عاملی مشابهی با نسخه انگلیسی داشت. ضرایب پایایی به دست آمده با استفاده از ضرایب Cronbach's alpha و تنصیف برای هر دو بعد تغییر مثبت و منفی، بیشتر از 70/0 به دست آمد. همبستگی منفی و معنی داری میان تغییرات مثبت با افسردگی مشاهده شد (0/001 < P). همبستگی بین تغییرات منفی با اضطراب و افسردگی نیز مثبت و معنی دار بود (0/001 > P). نتیجه گیری: بررسی فرم کوتاه نسخه فارسی CiOQ نشان می دهد که تغییرات در دیدگاه، معیار معتبر و قابل اعتمادی برای ارزیابی تغییرات مثبت و منفی در پیامدهای سختی و مصیبت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    235-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    379
  • دانلود: 

    219
چکیده: 

رنگ ها، از جمله عوامل موثر در زندگی انسان ها است و بیشتر از بقیه عناصر بصری با احساسات و عواطف بشر نزدیکی دارد. چگونگی تاثیرپذیری انسان ها از رنگ، ماهیت روانی دارد و به طور غیر مستقیم در واکنش ها، عکس العمل ها و رفتارهای فرد موثر است. افراد مختلف نسبت به یک سری رنگ های خاص تمایلات گوناگون نشان می دهند که این امر مربوط به احساسات متفاوت هر فرد با دیگری است. بنابراین، می توان گفت که رنگ ها بر روی احساسات، عقاید و ادراک افراد تاثیر می گذارند. درک زمانی، نوعی ادراک اساسی در انسان می باشد که امروزه بحث های زیادی در مورد آن انجام می شود. درک زمانی افراد در فضاهای دارای رنگ های مختلف، متفاوت است. بعضی از رنگ ها گذر زمان را برای افراد طولانی تر و بعضی بر عکس کوتاه تر می کنند. پژوهش های متعددی در مورد مساله تاثیر رنگ در ادراک زمان انجام شده، اما در حیطه بازی های رایانه ای مطالعه ای صورت نگرفته است. در پژوهش حاضر ابتدا به تعریف رنگ و روان شناسی رنگ پرداخته شد و سپس مساله زمان و ادراک زمانی و آزمون های ادراک زمان بیان گردید و در نهایت، مروری بر تاثیرات رنگ ها بر روی ادراک زمانی افراد صورت گرفت. با توجه به تحقیقات انجام شده، از یک سری رنگ ها (آبی و قرمز) می توان در بازی های رایانه ای استفاده نمود و با ترکیب آن ها ادراک زمانی مناسب را برای کاربران بازی فراهم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 379

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 219 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button