مقدمه: لکنت نوعی اختلال ارتباطی در جریان روان و پیوسته گفتار است که با شدت های مختلف بروز می کند. این ناروانی ها می تواند تاثیرات منفی بر سلامت روانی فرد داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy یا ACT) بر استرس و افسردگی نوجوانان دارای لکنت 14 تا 18 ساله شهرستان مبارکه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بود. از بین نوجوانان دارای لکنت مراجعه کننده به کلینیک های توان بخشی شهرستان مبارکه، 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها پس از انجام پیش آزمون، به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. مداخله در 8 جلسه انجام گردید. میزان استرس و افسردگی در گروه های تجربی و شاهد به وسیله پرسش نامه افسردگی، اضطراب و استرس (21-Depression, Anxiety and Stress Scale یا 21-DASS) قبل و پس از مداخله سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: روش ACT تاثیر معنی داری بر نمرات استرس (011/0 = P) و افسردگی (014/0 = P) داشت. نتیجه گیری: شیوه ACT می تواند منجر به کاهش استرس و افسردگی نوجوانان مبتلا به لکنت شود.