مقدمه: سیستم پذیرش و مدارک پزشکی یکی از زیرسیستمهای مهم سیستم اطلاعات بیمارستانی است که توسط کاربران زیادی در بخش های پذیرش و ترخیص و مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها استفاده می شود. مشکلات کاربردپذیری رابط کاربری، می تواند باعث کاهش سرعت، دقت و بهره وری کاربران در تعامل با سیستمهای اطلاعاتی شود. این مطالعه با هدف شناسایی مشکلات کاربردپذیری زیرسیستم پذیرش و مدارک پزشکی یک سیستم اطلاعات بیمارستانی انجام شد. روش: در این مطالعه توصیفی-مقطعی پنج متخصص مدیریت اطلاعات سلامت با استفاده از روش ارزیابی اکتشافی زیرسیستم پذیرش و مدارک پزشکی را در یک سیستم اطلاعات بیمارستانی بررسی نمودند. سپس مشکلات کاربردپذیری این سیستم را در قالب ده اصل کاربردپذیری Nielsen گروه بندی و شدت مشکلات را مشخص نمودند. نتایج: در مجموع تعداد 62 مشکل منحصر به فرد کاربردپذیری شناسایی شد. بیشترین تعداد مشکلات مربوط به دو اصل «رعایت یکنواختی و استانداردها» و «تشخیص به جای یادآوری» هر کدام 9 مشکل و کمترین تعداد مشکل مربوط به اصل «انعطاف پذیری و کارآیی استفاده» (1 مشکل) بود. 59/7% مشکلات شناسایی شده در رده مشکلات بزرگ و وخیم بودند، بیشترین میانگین شدت مشکلات را دو اصل «وضوح وضعیت سیستم» و «جنبه های زیباشناختی و طراحی ساده » و کمترین میانگین شدت مشکلات را اصل «پیشگیری از خطا» داشت. نتیجه گیری: با روش ارزیابی اکتشافی تعداد قابل توجهی از مشکلات کاربردپذیری در زیرسیستم پذیرش و مدارک پزشکی یک سیستم اطلاعات بیمارستانی شناسایی شد. از نظر ارزیابان اکثر مشکلات رابط کاربری سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد ارزیابی از نوع بزرگ و وخیم هستند و اصلاح آن ها توسط طراحان و توسعه دهندگان این سیستم ضروری می باشد.