چکیده فارسی:در این پژوهش ضمن بیان عوامل مختلف عدالت سازمانی، شاخص های عدالت سازمانی شامل عدالت توزیعی، رویه ای و مراوده ای از نامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر، استخراج شده، و میزان اجرای آنها در دانشگاه هنر اصفهان طی سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است.نوع این پژوهش، توصیفی - پیمایشی بوده، و فرضیات این پژوهش با استفاده از داده های پرسشنامه محقق ساخته (شامل 45 سوال)، در دانشگاه هنر اصفهان آزمون شده است. برای این منظور از کل جامعه آماری 252 نفر، 110 نمونه انتخاب و پرسشنامه ها توسط این افراد، تکمیل گردیده است. این نمونه به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده، انتخاب و با استفاده از روش های آمار استنباطی شامل t تک متغیره، t2 هتلینگ، t همبسته، تحلیل واریانس چند متغیره مانوا و آزمون LSD تجزیه و تحلیل شده است.نتایج این پژوهش بر اساس شاخص های نهج البلاغه، حاکی است که عدالت توزیعی، کمتر از عدالت رویه ای و مراوده ای، و عدالت رویه ای کمتر از عدالت مراوده ای و همگی کمتر از سطح متوسط در دانشگاه هنر اصفهان اجرا شده و بنابراین در مجموع، عدالت سازمانی کمتر از سطح متوسط در دانشگاه هنر اصفهان به اجرا در آمده است؛ همچنین مطرح شد که احتمالا عامل تحصیلات به عنوان عامل کلیدی در نظرسنجی ها نقش داشته است به این معنا که با افزایش سطح تحصیلات، نظر کارکنان به سمت عدم اجرای عدالت در دانشگاه هنر اصفهان سوق پیدا کرده است.
چکیده عربی:هذه المقاله خلال بیان العوامل المختلفه للعداله التنظیمیه، استخرجت موشرات العداله التنظیمیه المشتملة علی العدالة التوزیعیة و المنهجیة و التعاملیة من رسالة الامام علی (ع) الی المالک الاشتر النخعی و دورس معدل انفاذها فی جامعه الفن باصبهان خلال ثلاث (فرضیات)کان نوع هذه الدراسه وصفی - مسحی و لقد اختبرت افتراضا تها بالتمتع من معطیات استمارة صناعی المحقق (المشتمله علی 45 سوال) بجامعه الفن باصبهان، لقد انتخب لهذا الامر 110 شخصا من المجتمع الاحصایی البالغ علی 252 شخصا و اکملت الاستمارات من جانب هذه الاشخاص و مع التمتع من اسالیب الاحصاء الاستباطی المشتمله علی T احادیة المتغیرة و T2 هتلینج و T المتضامن، و فسرت و حللت تفسیر اختلاف تعدد المتقلبات لمانوا و احتبار lsp.تحکی معطیات هذه الدراسة علی اساس موشرات نهج البلاغه ان العدالة التوزیعیة انجزت اقل من العدالة المنهجیة و التعاملیة کما ان العدالة المنهجیة کانت اقل انجازا من التعاملیة و کلها اقل انجازا من المستوی المتوسط فی جامعة الفن باصبهان. علی هذا لقد کان انفاذ العداله التنظیمیه اقل من المستوی المتوسط فی تلک الجامعة. و ینتج من هذا، ان من الممکن ان الدراسات کشکل عامل اصلی تلعب دورا هاما فی الاستطلاع، یعنی مع ازدیاد مستوی الدراسات، ینعطف نظر الموظفین الی جهه عدم انفاذ العداله بجامعة الفن باصبهان.