هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی اصول طراحی آموزشی بر یادگیری و یادداری در محیط های یادگیری چندرسانه ای (مجازی) است. روش پژوهش آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان با تعداد 540 نفر بود. نمونه پژوهش شامل 180 نفر (110 مرد و 70 زن) می باشد که در دو گروه آزمایشی (55 مرد و 35 زن) و کنترل (55 مرد و 35 زن) به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخب شدند. ابزار پژوهش، یادگیری و یادداری از طریق پیش آزمون و پس آزمون (محتوای درس آمار) است که روایی صوری آن ها مورد تایید متخصصین سنجش و آمار قرار گرفت و رعایت اصول طراحی آموزشی از طریق نرم افزار مبتنی بر اصول چهارده گانه طراحی آموزشی ون مرینبور و کستر (2005) که روایی درونی (0.94) و بیرونی (0.81) آن از طریق پرسشنامه 72 سوالی محقق ساخته مورد بررسی و اندازه گیری قرار گرفت. نتایج نشان داد که رعایت اصول طراحی آموزشی تاثیر قابل توجهی روی افزایش یادگیری و یادداری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل دارد (P£0.01).