پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه و سهم نسبی سه حیطه هوش هیجانی (تنظیم هیجان ها، بهره وری از هیجان ها و ارزیابی هیجان ها) معلمان مدارس متوسطه شهر زنجان در پیش بینی گرایش به رفتار شهروندی سازمانی آنان بوده است. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری نیز شامل کلیه معلمان متوسطه مدارس شهر زنجان در سال تحصیلی 87-1386 بوده، که حجم آن ها طبق آخرین آمار استان در سال مذکور مجموعا 980 نفر بوده است که با استفاده از جدول مورگان 278 نفر نمونه برای انجام پژوهش تعیین و با ملاحظه سهم هر طبقه نمونه انتخاب شده اند، بنابراین روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بوده است. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد شده رفتار شهروندی سازمانی مقیمی (1384) و هوش هیجانی شاته و همکاران (1998) بوده است. پس از گردآوری داده ها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری آن ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی چون ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و سه حیطه آن با گرایش به رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس متوسطه شهر زنجان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که سه حیطه هوش هیجانی یعنی تنظیم هیجان ها، بهره وری از هیجان ها و ارزیابی هیجان ها، می توانند گرایش به رفتار شهروندی سازمانی را در میان معلمان مدارس متوسطه شهر زنجان پیش بینی نمایند.