هدف: تحولات سریع و تغییرات عمده در دنیای امروز عکس العمل های مناسب، سریع تر و پردازش اطلاعاتی بیشتری را می طلبد. دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز مانند سایر سازمان ها برای بقا و مقابله با این تغییرات و عدم اطمینان نیاز به چابکی سازمانی، درک پارادایم جدید، تغییر در نگرش ها، اهداف، شیوه های کار و مدیریت سازمان ها را دارند. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی چابکی سازمانی برای دانشگاه های دولتی شهر تهران انجام شد. مواد و روش ها: این تحقیق از نوع پژوهش های کیفی بود که با بهره گیری از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری روسا، معاونین و مدیران دانشگاه های دولتی شهر تهران در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری این پژوهش هدفمند بوده و جهت تکمیل آن و در راستای دستیابی به اشباع نظری، در مجموع با 12 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش مصاحبه شد. داده ها از مصاحبه های نیمه ساختاریافته استخراج شد. نتیجه گیری: تحلیل داده ها همزمان با مصاحبه ها و استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. جهت اطمینان از اعتبار تحلیل های کیفی، از روش بازبینی توسط اعضا و بررسی همکار استفاده شد. در نهایت الگویی مشتمل بر شش عامل شرایط علی (محرک های چابکی)، پدیده محوری (توانمندسازهای چابکی)، راهبردها (قابلیت های چابکی)، متغیرهای زمینه ای، مداخله گر، پیامدهای چابکی و 22 مقوله برای دانشگاه های دولتی شهر تهران طراحی گردید که مبتنی بر آن ارتباط میان عناصر تشکیل دهنده این الگو شناسایی گردید.