مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور

صفحات

 صفحه شروع 157 | صفحه پایان 180

چکیده

 هدف: نظام آموزش و پرورش در راستای تحقق سند توسعه کشور مستلزم دارا بودن برداشت مشخص در خصوص انسان مطلوب برای نظام آموزشی و نیازمند برقراری عدالت آموزشی می باشد. دستیابی به آموزش با رویکرد برابری فرصت ها و عدالت آموزشی را می توان به عنوان هدف یا به عنوان وسیله ای جهت تحقق هدف بلندمدت برابری اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار داد. مساله عدالت آموزشی و تحقق آن, در سراسر جهان مساله ای اساسی است و نقش مهم و قابل توجهی در رشد و توسعه کشورها و بهبود شاخص های برابری و تعالی انسان ها دارد. در همین راستا, این پژوهش به بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور پرداخته است. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع داده بنیاد (روش اشتراس کوربین) بوده است. مشارکت کنندگان در پژوهش حاضر عبارت اند از متخصصان, کارشناسان, سیاست گذاران و مسیولان اجرایی وزارت آموزش و پرورش, آموزش و پرورش شهر تهران و سازمان برنامه و بودجه کشور. با توجه به هدف اصلی پژوهش, حسب مورد از روش نمونه گیری زنجیره ای استفاده شده است. با توجه به اشباع داده ها در پژوهش حاضر, تعداد نمونه ها شامل 15 نفر بودند. ابزار جمع آوری داده ها یک فرم مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده سوال اصلی بود. روایی این مصاحبه براساس روایی صوری و محتوایی با بهره گیری از نظرات 5 تن از متخصصان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت مورد تایید قرار گرفته است. در خصوص پایایی ابزار نیز از قابلیت تایید یا به عبارتی تاییدپذیری بهره گرفته شده است. در این راستا یک فرد متخصص به موازات پژوهشگر داده های خام به دست آمده را بررسی و تایید نموده است. یافته ها با استفاده از روش استقرایی و نرم افزار مکس کیودا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بحث و نتیجه گیری: یافته های بدست آمده نشانگر ضعف در رعایت حقوق برابر, ضعف در تناسب کتب درسی با فرهنگ, زبان و قومیت های مختلف, دسترسی به فرصت های عادلانه آموزشی به تناسب جنسیت, ضعف در تحقق زمینه مناسب برای تحصیل بازماندگان از تحصیل, ضعف در توجه به تدریس ادبیات براساس قومیت ها, ضعف در رعایت استانداردهای مربوط به نسبت دانش آموز به معلم, ضعف در رعایت نسبت دانش آموز به فضای تراکم دانش آموزان, توزیع نابرابر نیروی انسانی مجرب, ناعادلانه بودن منابع مالی, بی توجهی به توسعه و گسترش آموزش بوده است. از این رو توجه ویژه با نگاهی عملی با ارایه راهکارهایی کاربردی از سوی متخصصان و دست اندرکاران به فرصت های عادلانه ی آموزشی مقطع ابتدایی شهر تهران براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور ضروری بوده و هم چنین افزایش بهره گیری از متخصصان و کارشناسان زبده در زمینه تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی که با قانون برنامه پنجم توسعه کشور آشنایی کافی و وافی داشته باشند. از طرفی توجه ویژه و عنایت به تفاوت های زبانی و قومی و مذهبی در شهر تهران با در نظر گرفتن کتب درسی ویژه برای هر یک از مناطق, باز بودن و گشاده بودن نظام آموزشی و مدارس به روی رسانه ها, نهادها و سازمان های ذی ربط در جهت همکاری تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی مقطع ابتدایی براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور و هم چنین همکاری با موسسات مردم نهاد و ان جی اوها برای برگزاری کلاس ها در زمینه های قومیتی, فرهنگی, کودکان کار و بازمانده از تحصیل مانند صبح رویش می تواند در راستای تحقق فرصت های عادلانه آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور مثمرثمر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پوشنه، کامبیز، نوبخت، محمدباقر، و حسین زاده، مریم. (1398). بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 12(2 (پیاپی 23) )، 157-180. SID. https://sid.ir/paper/217987/fa

    Vancouver: کپی

    پوشنه کامبیز، نوبخت محمدباقر، حسین زاده مریم. بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1398؛12(2 (پیاپی 23) ):157-180. Available from: https://sid.ir/paper/217987/fa

    IEEE: کپی

    کامبیز پوشنه، محمدباقر نوبخت، و مریم حسین زاده، “بررسی تحقق فرصت های عادلانه ی آموزشی در مقطع ابتدایی شهر تهران بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه کشور،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 12، no. 2 (پیاپی 23) ، pp. 157–180، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/217987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button