بررسی کیفیت خدمات ارایه شده توسط کتابخانه ها اقدامی ضروری برای آگاهی از نقاط قوت و ضعف خدمات و گام مهمی در جهت بهبود خدمات و رفع کاستی های احتمالی است. مطالعه و ارزیابی خدمات کتابخانه ها در خارج از ایران از دهه 1960 آغاز شده و اولین تلاش جدی در این زمینه به پژوهش ار و دیگران (1968) در مورد شیوه های ارزیابی عینی در کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده مربوط می شود. از دهه 1960 به اینسو ارزیابی کتابخانه ها همواره موضوع مهمی در حوزه مطالعات علم اطلاعات در غرب بوده است. انواع مختلف کتابخانه ها اعم از دانشگاهی، عمومی، تخصصی و آموزشگاهی از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. لانکستر (1995) مطالعه جامعی در مورد انواع جنبه های ارزیابی کتابخانه ها انجام داده است.