استفاده وسیع اعضای هیات علمی دانشگاه ها از منابع اطلاعاتی موجود در وب و پایگاه های اطلاعاتی آنلاین، مراجعه آن ها به کتابخانه های دانشگاهی و استفاده از خدمات کتابخانه ها را به نحو اجتناب ناپذیری محدود ساخته است. هر مدرس یا پژوهشگر، با اندک مروری بر گذشته و حال رفتار اطلاع یابی خود در می یابد که در طی دو دهه گذشته به تدریج از میزان مراجعه وی به کتابخانه دانشگاه کاسته شده و در مقایسه با گذشته ضرورت کمتری به استفاده از خدمات حضوری کتابخانه احساس می کند. با توجه به این تحول عمیق در شیوه های دسترسی به اطلاعات، بحث ارزش کتابخانه های دانشگاهی برای اعضای هیات علمی در چند سال اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و پژوهش های وسیعی در این زمینه انجام گرفته است.