Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    3002
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش ها نشان داده اند بین آشفتگی در رابطه زناشویی و بروز علائم افسردگی و رفتارهایی مبتنی بر بی تنظیمی هیجانی همبستگی بالایی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانه های افسردگی و تنظیم هیجانی زوجین آشفته مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز بود. بدین منظور 30 زوج از زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اهواز با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه با حجم مساوی (15 زوج) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشکلات در تنظیم هیجانی (DERS) و پرسشنامه افسردگی بک (BDI) استفاده شد. جلسات درمانی هفته ای یکبار و به مدت 10 هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بین زوجین گروه های آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای افسردگی و تنظیم هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه های پژوهش مبنی بر تاثیر زوج درمانی متمرکز بر هیجان بر کاهش نشانه های افسردگی و بهبود تنظیم هیجانی زوجین تایید شد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مداخلات زوج درمانی هیجان مدار با تاکید بر سبک های دلبستگی علائم افسردگی را کاهش داده و باعث می شود همسران روش های نوینی را برای تنظیم هیجاناتشان پیدا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2742
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اختلالات اضطرابی از رایج ترین مشکلات روانپزشکی است که توسط کودکان تجربه می شوند. از طرفی یکی از درمان های موثر برای اختلالات اضطرابی کودکان، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری خانواده محور (FCBT) در کاهش اضطراب کودکان انجام گردید. این پژوهش در چارچوب آزمایش تجربی تک موردی با استفاده از خطوط پایه چندگانه اجرا گردید. شرکت کنندگان پژوهش 3 کودک دختر مبتلا به اختلالات اضطرابی و مادران آن ها بودند کودکان با استفاده از مصاحبه بالینی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه- در حال حاضر و در طول عمر (K-SADS-PL) برای پژوهش انتخاب گردیدند و برای هر سه شرکت کننده درمان شناختی رفتاری خانواده محور به مدت 14-16 جلسه اجرا شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های اضطراب اسپنس (SCAS) فرم کودک و والد و توانایی مقابله (CQ) فرم کودک و والد استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که درمان شناختی رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب و افزایش توانایی های مقابله ای کودکان موثرند. پیگیری یک ماهه نیز بهبود علائم و افزایش توانایی مقابله را نشان داد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان شتاختی رفتاری خانواده محور توانایی مقابله ای کودکان را افزایش داده و موجب کاهش اضطراب کودکان شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2742

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1561
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تعارض زناشویی و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه شامل 481 دانش آموز (77 پسر و 404 دختر) بودند که از بین دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهر اهواز با روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. مقیاس تعارض زناشویی (PMCS)، مقیاس نظارت والدین (PMS)، سنجه اطلاعات عمومی مدرسه (GSIM) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. جهت بررسی ابعاد مختلف مساله پژوهش شش فرضیه طراحی شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و روش رگرسیون و آزمون معناداری سوبل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تعارض زناشویی با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنادار و نظارت والدین با انگیزه تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنادار دارد. براساس شواهد بدست آمده نظارت والدین میانجی رابطه بین تعارض زناشویی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان است. نتایج پژوهش حاضر یک فرایند والدینی محتمل را نشان می دهد که در آن تعارض زناشویی و نظارت والدین می تواند بر انگیزه تحصیلی دانش آموز تاثیر بگذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1561

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1444
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تعارض کار- خانواده به عنوان نوعی از تعارض بین نقشی در میان حیطه های کار و خانواده است. افزایش سطح موفقیت شغلی ادراک شده می تواند تعارض کار- خانواده را کاهش داده و اثر مثبتی بر سطح عملکرد شغلی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش موفقیت شغلی ادراک شده در پیش بینی تعارض کار- خانواده و عملکرد شغلی بود. نمونه ای مشتمل بر 335 نفر (270 مرد و 65 زن) از یک شرکت صنعتی در شهر اصفهان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. جهت جمع آوری اطلاعات از مقیاس موفقیت شغلی ادراک شده (SOSS)، مقیاس تعارض کار- خانواده (WFCS) و فهرست وارسی عملکرد شغلی استفاده گردید. یافته ها نشان دادند که تمامی ابعاد موفقیت شغلی ادراک شده پیش بین های معنی داری برای تعارض کار- خانواده و عملکرد شغلی هستند. نتایج پژوهش همچنین نشان داد که بازخورد مثبت ادراک شده، موفقیت اجتماع یار و تحقق اهداف به عنوان ابعاد موفقیت شغلی ادراک شده نقش بیشتری در پیش بینی تعارض کار- خانواده دارند. براین اساس می توان چنین نتیجه گیری کرد که آثار منفی تعارض کار- خانواده و عملکرد شغلی ضعیف در کارکنان می تواند به واسطه ارتقا سطح ادراک کارکنان از موفقیت شغلی کاهش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1444

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1896
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

سوء مصرف و اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم ترین مشکلات زیستی، روانی و اجتماعی است که همه جوامع به نوعی با آن دست به گریبانند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ساده و چندگانه عملکرد خانواده و ویژگی های شخصیتی (روان رنجوری، برونگرایی، بازبودن، توافق و وجدانی بودن) با آمادگی برای اعتیاد در دانش آموزان پایه اول متوسطه شهر رامشیر بود. آزمودنی ها در این پژوهش 218 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه های آمادگی اعتیاد (IAP)، ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه شخصیتی نئو (Neo-FFI) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها علاوه بر روش های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندمرحله ای برای آزمودن فرضیه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عملکرد خانواده با آمادگی اعتیاد رابطه منفی وجود دارد. عامل شخصیتی روان رنجوری با آمادگی اعتیاد رابطه مثبت دارد. عوامل شخصیتی (برونگرایی، بازبودن، توافق و وجدانی بودن) و آمادگی اعتیاد رابطه منفی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای عملکرد خانواده و ویژگی های شخصیتی روان رنجوری و توافق پیش بین های معنی داری برای آمادگی اعتیاد هستند. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که عملکرد خانواده و ویژگی های شخصیتی در آمادگی به اعتیاد نقش دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1771
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تعارض مولفه ای اجتناب ناپذیر در روابط خانوادگی به شمار می رود و به کارگیری شیوه های موثر جهت حل آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی راه حل محور بر کاهش تعارضات والد- فرزندی نوجوانان شهر کرج بود. نمونه اولیه این پژوهش شامل 180 نفر بودند که مقیاس های تاکتیک های حل تعارض (CTS) را تکمیل نمودند. از کسانی که نمره آنها در مقیاس های تاکتیک های حل تعارض یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود 30 نفر به روش تصادفی انتخاب و مجددا به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به صورت هر هفته یکبار در معرض 8 جلسه 90 دقیقه ای مشاوره گروهی راه حل محور قرار گرفتند. در پایان همزمان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل از پژوهش با استفاده از روش کواریانس چند متغیری و تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی راه حل محور بر کاهش پرخاشگری کلامی، کاهش پرخاشگری فیزیکی و افزایش مهارت استدلال موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button