مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 34

چکیده

 اختلالات اضطرابی از رایج ترین مشکلات روانپزشکی است که توسط کودکان تجربه می شوند. از طرفی یکی از درمان های موثر برای اختلالات اضطرابی کودکان, درمان شناختی رفتاری (CBT) است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان شناختی رفتاری خانواده محور (FCBT) در کاهش اضطراب کودکان انجام گردید. این پژوهش در چارچوب آزمایش تجربی تک موردی با استفاده از خطوط پایه چندگانه اجرا گردید. شرکت کنندگان پژوهش 3 کودک دختر مبتلا به اختلالات اضطرابی و مادران آن ها بودند کودکان با استفاده از مصاحبه بالینی اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا برای کودکان در سنین مدرسه- در حال حاضر و در طول عمر (K-SADS-PL) برای پژوهش انتخاب گردیدند و برای هر سه شرکت کننده درمان شناختی رفتاری خانواده محور به مدت 14-16 جلسه اجرا شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های اضطراب اسپنس (SCAS) فرم کودک و والد و توانایی مقابله (CQ) فرم کودک و والد استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که درمان شناختی رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب و افزایش توانایی های مقابله ای کودکان موثرند. پیگیری یک ماهه نیز بهبود علائم و افزایش توانایی مقابله را نشان داد. بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که درمان شتاختی رفتاری خانواده محور توانایی مقابله ای کودکان را افزایش داده و موجب کاهش اضطراب کودکان شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمودعلیلو، مجید، یادگاری، ندا، حق نظری، فرزین، پورشریفی، حمید، و هاشمی نصرت آباد، تورج. (1392). تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی. مشاوره کاربردی، 3(1)، 19-34. SID. https://sid.ir/paper/218213/fa

    Vancouver: کپی

    محمودعلیلو مجید، یادگاری ندا، حق نظری فرزین، پورشریفی حمید، هاشمی نصرت آباد تورج. تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی. مشاوره کاربردی[Internet]. 1392؛3(1):19-34. Available from: https://sid.ir/paper/218213/fa

    IEEE: کپی

    مجید محمودعلیلو، ندا یادگاری، فرزین حق نظری، حمید پورشریفی، و تورج هاشمی نصرت آباد، “تاثیر درمان شناختی-رفتاری خانواده محور در کاهش اضطراب کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی،” مشاوره کاربردی، vol. 3، no. 1، pp. 19–34، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/218213/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button