Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    33-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    945
  • دانلود: 

    401
چکیده: 

زمینه و هدف: یادگیری ترکیبی ادغام اندیشمندانه یادگیری الکترونیکی و یادگیری چهره به چهره است که درحوزه آموزش پزشکی مورد اقبال قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و پیچیدگی این سیستم آموزشی نوین هدف از مطالعه حاضر شناخت و درک عمیق تر عوامل وابعاد موثر بر اثربخشی یادگیری ترکیبی است که بر اساس تجارب ذینفعان حاصل می گردد. روش بررسی: در این مطالعه کیفی از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. مشارکت کنندگان شامل 7 نفر از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی ایران هستند که سابقه تدریس حداقل 2 سال متوالی را در سیستم آموزش مجازی دارند و 8 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های حوزه پزشکی که از طریق نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب گردیدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش 7 مرحله ای Colaizzi استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق کیفی در 5 طبقه و 40 زیرطبقه شکل گرفت که طبقات حاصل شده عبارت بودند از: توانمندی های دانشجویی، شایستگی های مدرس، جنبه های فنی، حیطه پداگوژیک ومحیط حمایتی. هر کدام از طبقات به زیر طبقاتی تقسیم شدند. نتیجه گیری: اهمیت موضوع یاددهی یادگیری و تقاضای روز افزون برای دسترسی به آموزش از یک طرف و تأکید بر اثربخش بودن آموزش از طرف دیگر یکی از چالش های پیش روی همه سازمان های آموزشی است. یافته های این مطالعه نشان داد که که با بازنگری اساسی در پذیرش دانشجو و استاد و همچنین فراهم نمودن امکانات فنی لازم در این حوزه می توان جایگاه شایسته این آموزش را پیدا کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 945

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 401 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    566
  • دانلود: 

    527
چکیده: 

زمینه و هدف: تجارب دانشجویان پرستاری در دوره کارآموزی در عرصه نیازمند مراقبت و مدیریت هوشمندانه است. این برنامه با هدف مقیم سازی دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری در مراکز آموزشی درمانی طراحی و به اجرا درآمد. روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای تک گروهی قبل و بعد آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری در سال آخر دوره تحصیلی به صورت حضور در نوبت کاری کامل در بخش های داخلی و جراحی مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر (عج) دانشگاه علوم پزشکی زنجان تحت نظارت همکار آموزشی بخش و مربی ارشد مستقر در مرکز برنامه ریزی گردید. برنامه از نیمسال اول تحصیلی 96-95 شروع و تا نیمسال دوم تحصیلی 97-96 ادامه پیدا کرد. تیم برنامه ریز و اجرایی این برنامه در دانشکده و تیم متناظر آن در مرکز آموزشی و درمانی، مسئولیت برنامه ریزی، اجرا، نظارت و ارزشیابی برنامه را به عهده داشتند. رضایت مندی دانشجویان از برنامه و واکنش و بازخورد آنها و تیم برنامه ریز و اجرایی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه از سطح یک مدل کرک پاتریک برای ارزیابی برنامه استفاده گردید. یافته­ ها: اکثر دانشجویان شرکت کننده در برنامه اذعان داشتند که برنامه در آمادگی حرفه ای، مسئولیت پذیری و بهبود اعتماد به نفس و استقلال کاری آنها نسبت به برنامه معمول Conventional تاثیر مثبت داشته است. آنها نقد های نیز به برنامه داشتند که به مهمترین آنها در متن مقاله اشاره شده است. همچنین سرپرستاران و همکاران آموزشی مرکز آموزشی درمانی معتقد بودند که برنامه علاوه بر دستیابی فراگیران به اهداف آموزشی، توانسته است بار مراقبتی کارکنان پرستاری بخش ها را نیز تعدیل نماید. نتیجه گیری: ارزیابی برنامه بیانگر موفقیت برنامه در دستیابی به اهداف آموزشی بود. به نظر می رسد اجرای برنامه های مشابه در این مقطع از دوره آموزشی دانشجویان نه تنها به تسهیل گذر نقش حرفه ای دانشجویان کمک می نماید، بلکه در صورت اجرای موثر می تواند به تعدیل چالش کمبود نیروی پرستاری کشور هم کمک نماید. توصیه می گردد با انجام مطالعاتی امکان اجرای چنین برنامه ای را در سال آخر دوره آموزشی رشته های مرتبط از جمله کارشناسی مامایی و دیگر رشته های پیراپزشکی بررسی نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 527 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    11-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

زمینه و هدف: ازآنجاکه یکی از شیوه های مرسوم آموزشی رشته های علوم پزشکی، آموزش توسط چند استاد است، لذا پژوهش حاضر باهدف ارزیابی دیدگاه اساتید علوم پزشکی در خصوص واحدهای درسی مشترک به اجرا درآمد. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی در سال 1392 در میان اساتید علوم پایه علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام پذیرفت. نمونه برداری به صورت در دسترس با توجه به تمایل به مشارکت در پژوهش انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 14 سؤال و برای تجزیه تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: از 41 استاد مورد بررسی، حداقل33 نفر (4/80 %) درترم گذشته یا ترم جاری، یک درس را به صورت مشترک با دیگر اساتید تدریس کرده بودند. اگر چه 9/65% از اساتید افزایش تنوع و جذابیت و حدود نیمی از آن ها رعایت بهتر سرفصل را از ویژگی های مثبت این شیوه برشمردند اما اکثر اساتید افزایش غیرضروری حجم مطالب (3/68 %)، کاسته شدن از فرصت لازم جهت ارزیابی درسی دانشجویان (2/51 %) و همچنین کاهش مدت زمان لازم برای آشنایی و برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو (3/46 %) را از نقاط ضعف این شیوه بیان کردند. البته انجام آزمون های آماری گویای عدم اختلاف معنی دار در نتایج به تفکیک جنس و مرتبه علمی اساتید بود. نتیجه گیری: حدود نیمی از اساتید با ارائه مشترک دروس مخالف بوده و یا نظر ممتنع داشتند، اما نیمی دیگر از اساتید نگاه مثبتی به ارائه دروس مشترک داشتند. بنابراین با عنایت به برخی جنبه های مثبت در چنین شیوه ای، اظهارنظر قطعی میسر نیست و نیاز به مطالعات گسترده تر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1318
  • دانلود: 

    1005
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف از انجام این مطالعه بررسی رابطه ابعاد انگیزش خودتعیین گری با اشتیاق شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بود. روش بررسی: روش انجام مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه ­ ی آماری مورد مطالعه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در چهار دانشکده ( بهداشت-پزشکی-پیراپزشکی و دانشکده ­ ی علوم رفتاری و سلامت روان) بودند. با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 100 نفر به ­ عنوان نمونه مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی دو پرسشنامه اشتیاق شغلی(سالوناوا و شوفلی با پایایی 99/0) و انگیزش شغلی با 5 مقیاس(کوداس و همکاران با پایایی 91/0) بود. برای تحلیل داده ­ ها از نرم افزار (spss نسخه 21) و آزمون­ های نرمالیتی، همبستگی و رگرسیون چندگانه بهره گرفته شد. یافته ­ ها: براساس یافته ­ های به دست آمده 44 درصد افراد مورد مطالعه مرد و 56 درصد دیگر زن بوده ­ اند. رابطه­ ی مثبت و معناداری بین ( انگیزش درونی، خودپذیر و درون فکنی شده) و رابطه ­ ی منفی معنی داری بین (بی انگیزه گی درونی و بی انگیزگی بیرونی) با اشتیاق شغلی در اعضای هیات علمی مشاهده شد. نتایج نشان داد که 22 درصد از واریانس اشتیاق شغلی براساس ابعاد انگیزش خود تعیین گری شغلی قابل پیش بینی است و 17 درصد از واریانس انگیزش خود تعیین گری براساس ابعاد اشتیاق شغلی قابل پیش بینی است. نتیجه گیری: می توان گفت که سطوح بالای انگیزش شغلی خودتعیین کننده به پیامدهای مثبتی مانند اشتیاق شغلی می انجامد. با توجه به اینکه انگیزش شغلی براساس ابعاد اشتیاق شغلی قابل پیش بینی است، بنابراین لازم است تا برنامه ریزان و دست اندرکاران با تدابیر لازم در پی بالا نگهداشتن انگیزش شغلی اعضای هیات علمی باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1005 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    42-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    198
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: Blended learning is the thoughtful integration of e-learning and face-to-face learning, which has been accepted in the field of medical education. Given the importance and complexity of this novel educational system, this study aimed to recognize and gain an in-depth understanding of the factors and dimensions affecting the effectiveness of blended learning based on the experiences of stakeholders in this area. Materials and Methods: In this qualitative research, content analysis approach was applied. Subjects included seven faculty members of Iran University of Medical Sciences with a history of teaching through virtual education systems for a minimum of two years and eight MSc students in medical disciplines, selected by convenience sampling. Data analysis was performed applying the seven-step Colaizzi method. Results: In this study, five categories, including student capabilities, teacher competencies, technical aspects, pedagogical field, and supportive environment, and 40 subcategories were obtained. Conclusion: The importance of teaching-learning and increasing demand for access to education from one hand and emphasis on the effectiveness of education from the other hand are among the major challenges of all educational systems. According to the results of the study, the desirable position of this type of training could be found by the fundamental review of acceptance of students and professors and providing the necessary technical facilities.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    43-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1257
  • دانلود: 

    748
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از شاخص های مهم کیفیت آموزش، درگیری تحصیلی دانشجویان می باشد که می تواند تحت تأثیر سرزندگی تحصیلی دانشجویان و ویژگی های استاد مطلوب قرار بگیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با­ میانجی­ گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقه ای و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 341 دانشجوی تحصیلات تکمیلی از طریق سه پرسشنامه ی ویژگی های استاد مطلوب، درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی، مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای s pss16 و لیزرل استفاده شد. یافته ها: مقدار ضریب همبستگی ویژگی های استاد مطلوب با درگیری تحصیلی (001/0, p<566/0r=)، ویژگی های استاد مطلوب با سرزندگی تحصیلی (001/0, p<328/0r=)، سرزندگی تحصیلی با درگیری تحصیلی (001/0, p<486/0r=) معنی دار بود. اثر مستقیم ویژگی های استاد مطلوب بر درگیری تحصیلی (02/8, t=98/0β =)، اثر مستقیم ویژگی های استاد مطلوب بر سرزندگی تحصیلی (23/4, t=45/0β =) و اثر مستقیم سرزندگی تحصیلی با درگیری تحصیلی (43/4, t=35/0β =) معنی دار بود. اثر غیرمستقیم ویژگی های استاد مطلوب بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی (157/0β =) نیز معنی دار بود. نتیجه گیری: اساتید دانشگاه می توانند با به کارگیری شاخص های فرهنگی-تربیتی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی-اجرایی، سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان را ارتقا ببخشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1257

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 748 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    54-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    760
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

زمینه و هدف: بین المللی سازی واکنشی فعال و مبتکرانه به پدیده جهانی شدن است. بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی با توجه به تاکید اسناد بالادستی از قبیل برنامه ششم توسعه، سند چشم انداز بیست ساله و برنامه تحول آموزش پزشکی یک اولویت و ضرورت است. نظر به پیچیدگی و سطوح مختلف بین المللی سازی آموزش عالی از یک سو و وابستگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به نظام دولتی از سوی دیگر محقق در صدد تعیین نقش دولت در بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی بود. روش بررسی: پژوهش از نوع کیفی بوده و داده های مطالعه بر اساس نظریه زمینه ای از طریق بررسی متون و مصاحبه با خبرگان جمع آوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل صاحبنظران مدیریت آموزشی و مدیران ارشد اجرایی مرتبط در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی بود، مصاحبه با 20 نفر از خبرگان با روش نمونه گیری نظری و هدفمند تا حد اشباع نظری انجام و تحلیل داده ها با روش تحلیل مقایسه ای ثابت و انجام مراحل کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت. یافته ها: مطابق نظریه زمینه ای عوامل شرایطی دولت با 6 عامل (وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی-نهادهای قانونی و سیاستگذار-اسناد ملی-امنیت ملی-زبان و فرهنگ-فناوری اطلاعات)، راهبردهای دولت با 7 عامل(سیاست پژوهی-سیاستگذاری-قانونگذاری-برنامه راهبردی-سیاست خارجی-بودجه-تجاری سازی آموزش) و عوامل پیامدی با 4 عامل(توسعه علمی-اقتصادی-سیاسی-فرهنگی) شناسایی و ارتباط بین عوامل یاد شده در دیاگرام نظریه زمینه ای ارائه گردید. نتیجه گیری: بین المللی سازی آموزش عالی دانشگاه های علوم پزشکی به عنوان یک پدیده با تبعات ملی و فراملی مستلزم ایفای نقش دولت در ایجاد بستر، اجرای راهبردها و تحقق پیامدهای مورد انتظار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 760

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    89-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    519
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها، در پیشبرد رسالت ها و مأموریت های نظام آموزش عالی از یک سو و شکل گیری تغییرات سریع در فن آوری ها و چالش های پیش روی هر مؤسسه آموزشی، همواره نیاز است که تدابیری برای توسعه و بهبود مستمر کلیت این نظام و به طور مشخص ارتقای توانمندی ها، قابلیت های علمی و مهارت های حرفه ای اعضای هیئت علمی از طریق مدیریت دانش مورد توجه قرار گیرد، لذا پژوهش حاضر به نقش مؤلفه های مدیریت دانش در توسعه اعضای هیئت علمی دانشگاه های مجری آموزش از دور با (طرح الگوی مناسب)می پردازد. روش بررسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، ترکیبی از نوع کیفی-کمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه های مجری آموزش از دور کشور شامل5101 نفر بوده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود و تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 357 نفر به دست آمد. تأیید روایی ابزار توسط 15 نفر از خبرگان و پایایی ابزار بوسیله آلفای کرونباخ برای گویه های مدیریت دانش 89/. و گویه های توسعه 91/. بدست آمد. جهت گردآوری داده ها، بخش کیفی پرسشنامه غیرساختارمند و بخش کمی از پرسشنامه نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده شد. برای نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای تحلیل مسیر و بررسی برازش مدل از معادلات ساختاری با کاربرد(نرم­ افزار AMOS) و برای تجزیه تحلیل داده ها، از نرم افزارSpss استفاده شد. یافته ها: در پژوهش حاضر، شاخص های مدیریت دانش(خلق، تسهیم، ذخیره و کاربرد دانش) بر کل شاخص های توسعه(فردی، حرفه ای و سازمانی) تأثیر گذار هستند به طوریکه کل اثر علّی مدیریت دانش بر بهسازی 693/0 است وشاخص های برازش مدل، حاصل تقسیم مقدار خی دو بر درجه آزادی برابر با 701/11 است. درمجموع، از 4 شاخص مربوط به برازش مدل، می­ توان با تسامح گفت مدل از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است. نتیجه گیری: مدیریت دانش به عنوان یک راهبرد آگاهانه در خلق، تسهیم و کاربرد دانش، باعث افزایش عملکرد آموزشی اعضای هیئت علمی در دانشگاه های مجری آموزش از دور شده و اعضاء هیئت علمی نقشی تأثیرگذار بر عملکرد نظام آموزش عالی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 519

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    33
  • صفحات: 

    103-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    947
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش عالی یکی از مهم ترین نهادها جهت آموزش و تأمین نیروی انسانی می باشد که جهت حفظ و بقای خود نیازمند توجه به کیفیت خدمات می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. روش بررسی: در مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر 477 دانشجو براساس جدول نمونه گیری مورگان به صورت نمونه گیری طبقه ای-متناسب از شش دانشکده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به تصادف انتخاب و وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تدوین شده ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی بر اساس مدل سروکوآل بود. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزارSPSS (V21) با استفاده از آمارتوصیفی و تحلیلی، شامل آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تحلیل شد. یافته ها: نتایج مربوط به ارزیابی ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه نشان داد که 11/2 درصد از دانشجویان کیفیت خدمات را ضعیف، 87 درصد متوسط و 1/8 درصد خوب ارزیابی کرده اند. همچنین مقایسه میانگین نمرات ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی به تفکیک متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل، سن، نوع اسکان و همچنین دانشکده ها از نظر آماری معنی دار نشد (P>0. 05) در حالی که اختلاف مشاهده شده میانگین نمرات ارزیابی به تفکیک متغیر وضعیت بومی بودن دانشجویان از نظر آماری معنی دار شد(P<0. 05). نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که کیفیت خدمات آموزشی موجود متوسط می باشد بنابراین لازم است مسئولین جهت افزایش ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه برنامه ریزی های کارآمدتری تدوین نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 947

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button