Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بارتولو میشلین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2469
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

برای مولانا جلال الدین رومی، شاعر بزرگ انسان گرای قرن هفتم که نه تنها شکوفه و ثمره ادب پارسی بلکه از چهره های اسرارآمیز و از عرفای مشهور تمامی زمان هاست، عشق اساس هستی است. وی که نمونه کامل قداست است، در آثار ورای زمان و مکان خویش، پیامی سرشار از عشق برای ما ارسال می دارد که بیانگر جهان شمولی افکار انسانی او است و شور و هیجان ناشی از آن تاثیر بسزائی بر ما دارد. به نظر او زندگی یعنی دوست داشتن. عشق، این مهمترین عامل حیات با قدرتی شگرف، عامل اساسی زندگی است. چه بسا زندگی خود را فدای عشق کنیم. عشق به دیگری انواع و اقسام دارد، چه این عشق به طور عام به کل هستی، به تمامی همنوعان و تمامی مخلوقات باشد و چه به طور خاص، به دیگری یا به خداوند باشد. با ارزش دادن به ویژگی های انسان، بروز این عشق یا بهتر بگوئیم، این دل به دیگری دادن، با در نظر گرفتن رجحان عشق الهی، ما را به سمتی سوق می دهد که خداوند را در تمامی ما خلق اله ببینیم، زیرا که تمامی آنها مخلوق خداوند هستند. به همین دلیل است که می گویند وقتی شخصی را دوست بدارید، در واقع خداوند را دوست می دارید. رومی در آثار خویش، به وصف ظرفیت عظیمی می پردازد که همانا قدرت عاشق شدن و دل به دیگری سپردن است و ودیعه ای است که خداوند نزد انسان به امانت گذاشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فروغی حسن | بهاران ندا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    19-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1724
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

استاندال، در کنار بزرگانی همچون بالزاک، فلوبر و زولا، بی شک یکی از نویسندگان نام آور ادبیات فرانسه در قرن نوزدهم به حساب می آید. صومعه پارم همراه با سرخ و سیاه مشهورترین و پرطرفدارترین آثار وی هستند. در این مقاله سعی کرده ایم که با نگاهی اسطوره ای، به بررسی عناصر داستان در رمان صومعه پارم بپردازیم، چرا که معتقدیم نشانه هایی از اسطوره در عناصر ساختاری این داستان دیده می شود. برای اثبات این امر و نشان دادن نشانه های اسطوره ای این اثر، عناصری چون زمان، مکان و چهره های داستانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در این راه، پس از نگاهی کوتاه به اسطوره و اسطوره شناسی، و با استعانت از اسطوره های یونان و رم باستان و همچنین اسطوره های موجود در ادبیات فرانسه، تلاش کرده ایم نشان د هیم که مکان های یاد شده در رمان از ابعادی اسطوره ای برخوردارند، همچنان که زمان داستان نیز از نظر تاریخی دارای ویژگی اسطوره ایست و قهرمان داستان نیز از خصوصیات یک قهرمان اسطوره ای برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جوزدانی زهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1967
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در سرخ و سیاه اثر استاندال، احساسات متعدی بروز می کند. عشق، نفرت و خشم از جمله احساساتی می باشند که توسط نویسنده مورد بررسی قرار می گیرند.احساس خشم از اهمیت زیادی برخوردار است و تاثیر مهمی بر ژولین سورل، قهرمان اصلی داستان دارد. با این وجود، انفجار خشم به چند عامل از جمله محیط اجتماعی بستگی دارد. سورل نماینده یک واحد از نهاد اجتماعی است. بد رفتاری خانواده با او دردوران کودکی موجب ایجاد نفرت عمیق در وی شده و او را به فردی ریاکار تبدیل می کند. از طرف دیگر، شهر به عنوان فضای شومی مطرح می گردد که تاثیر انکارناپذیری را بین محیط و قهرمان نشان می دهد. ژولین جاه طلب قصد دارد با طی کردن مدارج نظامی به پیشرفت اجتماعی نایل شود. او این امکان را دارد که با توجه به درس هایی که اولین معلمانش در باره مظالم اجتماعی به او داده اند، از زندگی بهره مند شود. با سقوط ناپلئون و به قدرت رسیدن ژزوئیت ها، ژولین از سر ریاکاری و نه اعتقاد صادقانه به مذهب روی می آورد و مسیر زندگی خویش را تغییر می دهد. انتخاب او از آن جهت مصیبت بار است که ارزش های معنوی را نفی می کند. سپس با حمایت قهرمانان زن داستان، خود را در آستانه تحقق آرزو هایش می پندارد. اما با افشاگری یکی از آنان به عنوان ریاکار و نا صالح، همه آرزوهایش فرو می ریزد. سرخورده و ناراضی، ژولین خود را به دست خشونتی می سپارد که به ناگاه فوران می کند. این مقاله به بررسی روند خشمی می پردازد که درپی خشونتی تعمدی فوران کرده، با فاجعه و مصیبت به پایان می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مهدوی زاده مژگان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    868
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

توصیف و تشریح متون به شیوه ساختار شناسی، سیری است قابل فهم و واضح که مفهوم ژنتیک را نیز در بر می گیرد و همان طور که می دانیم لوسین گلدمن، اولین کسی است که مطالعات و بررسی های جامعه شناختی خود را «ساختار شناسی ژنتیک» نامید. گلدمن با سعی بر اعمال اصول اساسی شیوه مذکور بر علوم انسانی و بویژه بر نقد ادبی، شباهت ها و تفاوت هائی بین مکتب های مختلف نقد ادبی که گاه تکمیل کننده یکدیگر هستند پیدا کرد و متوجه شد که تمامی این مکاتب به نوعی با شیوه ساختار شناسی ژنتیک او مرتبطند. در واقع برای او، هر گونه تعادل رضایت بخشی بین ساختارهای فکری شخص مورد مطالعه و دنیای پیرامون او، منجر به وضعیتی می شود که در آن، این رفتار انسان است که دنیای پیرامونش را متحول می سازد. ولی آیا چنین بررسی های جامعه شناختی می تواند مطمئن ترین ابزار درک پدیده شناسی ادبی باشد؟ آیا گلدمن از اهمیت «متن ادبی» غافل نشده است؟ وقتی فرد صرفا به عنوان عضوی از گروهی که به آن وابسته است معرفی می شود، هویت فرد در تقسیم بندی های اجتماعی نادیده گرفته نخواهد شد؟ کدامین تفاوت راسین تراژدی نویس را از مولیر کمدی نویس متمایز می سازد؟ آیا هر دوی آنان متعلق به قرن هفدهم فرانسه نبودند و در زمان سلطنت لوئی چهاردهم نمی زیستند؟ آیا نهایتا وجه اجتماعی بدون در نظر گرفتن وجه فردی مفهومی خواهد یافت؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    57-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    999
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نویسندگان بزرگ قرن بیستم فرانسه به بازبینی اسطوره ها پرداخته اند.کوکتو نمایش معروف ارفه را نوشت و در «ماشین جهنمی» از اسطوره «ادیپ» بهره گرفت. سارتر در کتاب مگس ها به اسطوره «اورست» پرداخت و ژیرودو در آمفی تریون، نمایشنامه جنگ تروآ انجام نخواهد شد و الکترا این مسیر را دنبال کرد. آنوی نیز از این قاعده مستثنی نیست. نمایشنامه آنتیگون با استفاده از قالبی اسطوره ای در واقع متنی مد روز و حتی مبارزه برانگیز عرضه می دارد.آنوی در این نمایشنامه، در استفاده از اسطوره چه هدفی را دنبال می کرده است؟ آیا از اسطوره جهت نوعی سرپوش برای بیان عقاید سیاسی خود در زمان اشغال فرانسه استفاده کرده است؟ کتاب های درسی فرانسه به چه صورت این نمایشنامه را ارائه داده اند و تاکید را بر کدام قسمت اسطوره نهاده اند؟در نتیجه هدف از این مقاله ارائه این مطلب است که اگر در زمان گذشته ترژادی مقابله عدالت با سرنوشت بشری بود و اراده خدایان رکن اصلی آن تراژدی محسوب می شده، تراژدی مدرن نوعی مبارزه فردی با قدرت حاکمه و نپذیرفتن خوشبختی با تن دادن به مرگ است و این مساله در کتاب های درسی بطور روشن بیان نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

موسوی سیدجمال

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    67-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    694
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه با آثار بسیار زیادی، از سویی راجع به دین و از سوی دیگر راجع به زبان، تحول، و معناداری هرکدام از آنها در زمان های مختلف، برخورد داریم. اما درباره زبان دین آثار کمی وجود دارد. این مقاله در خصوص مساله زبان دین با تکیه بر آثار نویسنده ای معاصر بحث می کند که سعی دارد از روش عادی برقراری ارتباط خارج شود. سخن از موریس بله است که آثار غنی او شامل گفتمان های متعددی برای ذکر فقدان کلامی الهی است، کلامی که بتواند به فجایع یا حداقل بدبختی های انسان در سراسر دنیا پایان دهد. در مورد آثار این نویسنده کتاب نقدی وجود ندارد ولی مقالات بسیاری در مورد کتاب های وی نوشته شده است. این مقاله شامل سه بخش است که به روشن ساختن گفتمان های گوناگون این نویسنده با هدف انتقال پیام زبان دین از طریق زبانی قابل مفهوم برای همه می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 694

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    77-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    824
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

عبور از میلان اثری است از میشل بوتور، رمان نویس، فیلسوف و منتقد قرن بیستم. به رغم آنکه این اثر نوعی گذر بین شیوه رئالیستی سنتی و هنرجسورانه «رمان نو»می باشد، خواننده ای که به مطالعه رمان های رئالیستی عادت کرده، می تواند این اثر را به راحتی بخواند. اما اندک اندک، در نظر خواننده نقاط افتراق آشکار می شود و رمانی نو ظاهر می شود، رمانی که مهمترین ویژگی های آن عبارت است از نحوه ارائه واقعیت. هدف این مقاله بررسی وجوه اشتراک و افتراق این رمان با رمان رئالیستی سنتی است. در این مقاله خواهیم دید که برخلاف آثار رئالیستی، این اثر واقعیتی را نشان نمی دهد که نویسنده درک و تفسیر کرده است، این رمان سرشار از نمادها و قطعاتی است که خواننده خود باید آنها را به هم ربط دهد تا پیچیدگی واقعیت را کشف و درک کند. نویسنده صرفا به ذکر رفتار، گفتار و افکار شخصیت ها بسنده می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    91-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1899
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

آثار قبل از جنگ ژان ژیونو، بویژه سه رمان اول نویسنده، مملو از صحنه های خشن و خونین است. البته به لحاظ کمی و کیفی این صحنه ها از رمانی به رمان دیگر دستخوش تغییر و دگرگونی می شوند. باورهای سحرآمیز و اساطیری نویسنده در مورد پیدایش جهان وی را بر آن می دارد که اشیا را همچون عوامل انسانی وارد عرصه داستان کند. انسان و عوامل طبیعی در این آثار به رقابت با یکدیگر برمی خیزند و گاهی نیز تا انتقام جویی از هم پیش می روند. در مقاله حاضر برآنیم که خشونت و ویژگی های اعتقادی آن را در آثار یاد شده بر شماریم. از همین رو وابستگی متقابل، تعامل، اختلال، آشفتگی و سرانجام مواجهه خانمان برانداز نیروهای «مقدس» و «نا مقدس» را مورد توجه قرار خواهیم داد. هنگامی که نزاع میان دو نیروی یاد شده به اوج می رسد، تنها یک راه حل خونین می تواند موثر باشد. بررسی راه خروج جامعه بدوی از بحران و ادامه بقای آن پس از اهدای قربانی پایان بخش این کار تحقیقی خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1899

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button