مقدمه: هر چند تمام افراد در معرض غلیان خشم و عدم رضایت شغلی قرار می گیرند اما گروهی از افراد به دلیل نوع کار و مسیولیت شان بیشتر از دیگران در معرض این اتفاق هستند که پرستاران از این گروه می باشند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش فراشناخت گروهی بر رضایت شغلی و مدیریت خشم پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پی گیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر پرستار براساس ملاک های ورود و خروج به مطالعه انتخاب شدند، و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش تحت آموزش 12 جلسه 75 دقیقه ای با فراوانی دو بار در هفته قرار گرفتند و گروه کنترل بعد از پیگیری آموزش دریافت کردند. مشارکت کنندگان با پرسشنامه خشم اسپیلبرگر و پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی و کروم مورد ارزیابی در 3 مرحله قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از بسته آماری SPSS نسخه 23 استفاده گردید. یافته: میانگین نمرات خشم قبل از آموزش در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 02/11±, 80/163 و 43/18±, 78/156 بود که پس از آموزش در پس آزمون به 08/8±, 95/118 و 9/13±, 44/154 و در پیگیری به 55/6±, 95/143 و 15/8±, 89/155 تغییر یافت. میانگین نمرات رضایت شغلی قبل از آموزش در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 20/12±, 25/79 و 07/16±, 05/77 بود که پس از آموزش در پس آزمون به 50/4±, 11/90 و 63/15±, 12/76 و در پیگیری به 72/11±, 70/90 و 13/15±, 06/76 تغییر یافت. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر نشان داد که میانگین نمرات خشم و رضایت شغلی در گروه آزمایش فراشناخت نسبت به گروه کنترل پس از آموزش معنادار (001/0>p) بوده و تا مرحله پیگیری حفظ شده است. بیشترین اندازه اثر به ترتیب مربوط به مدیریت خشم(72/0) و رضایت شغلی (65/0) بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش فراشناخت به پرستاران می تواند روش مناسبی برای بهبود رضایت شغلی و مدیریت خشم در آنان باشد.