Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    562
  • دانلود: 

    711
چکیده: 

مقدمه: ابعاد فلسفه مدیریت ناب در بخش بهداشت و درمان و بویژه بیمارستان ها که بتواند ساختار و عملکرد بیمارستان ها را متحول سازد و به توسعه آنها و بهبود خدمات با کیفیت تر منتهی گردد، در خور توجه خاص است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر عوامل کنترل اتلاف، تکنیک های ناب و سیستم های دیداری بر مدیریت ناب در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر، مطالعه ای موردی است و به لحاظ بعد نتیجه، کاربردی می باشد. جامعه پژوهش کلیه مدیران در سطوح مختلف ارشد، میانی و عملیاتی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده که روایی آن به تایید نظر خبرگان حیطه مدیریت ناب رسیده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82 درصد محاسبه گردیده است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که هر سه عامل کنترل اتلاف، تکنیک های ناب و سیستم های دیداری به طور معنی داری بر مدیریت ناب موثر بوده اند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی بر مبنای شاخص های نیکویی برازش NFI=0/95، GFI= 0/92 و RMSEA= 0/052 نشان دهنده مناسب بودن مدل بدست آمده می باشد. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر عوامل کنترل اتلاف، تکنیک های ناب و سیستم های دیداری بر مدیریت ناب در بیمارستان های آموزشی، بررسی زیرساخت های بیمارستانی و استفاده از سیستم خود ارزیابی جهت امکان سنجی اجرای ناب می تواند در استقرار مدیریت ناب در بیمارستان ها به نحو شایسته ای موثر واقع گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 711 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسن شاهی مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    414
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

مقدمه: پزشک تأمین کننده سلامت انسان است که به دلایل بیماری، کار، سوانح، آلودگی های زیست محیطی و گذر عمر، مستهلک شده و باعث افزایش تقاضای خدمات درمانی می شود؛ عوامل متعددی بر تقاضای خدمات درمانی تأثیر دارند؛ که در این پژوهش سعی بر اندازه گیری میزان تأثیر 18 مورد از مهم ترین آنها شده است. روش پژوهش: الگوی مورد استفاده، الگوی لوجیت ترتیبی تعمیم یافته و شبکه عصبی مصنوعی است، جامعه آماری نیز شامل کلیه کسانی است که در سال 94 به بیمارستان های شیراز و ارسنجان مراجعه کرده اند و نمونه شامل 100 نفر بیمار و 100 نفر از همراهان بیمار (افراد سالم) است و داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. یافته ها: نتایج آزمون های اعتبار الگو شامل، نیکویی برازش (شاخص پیرسون و دویانس)، رگرسیون های موازی، حداکثر راست نمایی و الگوریتم نیوتن-رافسون، حاکی از اعتبار الگو تا 84 درصد اطمینان است. طبق نتایج افزایش یک درصدی در ویزیت، 2/2 % از متقاضیان خدمات درمان را کاهش می دهد. ذخیره اولیه سلامت و اعتقادات نیز همان تفسیر حق ویزیت را دارند. افزایش یک درصدی در حق بیمه باعث کاهش 3/11 % و افزایش یک واحدی شاخص سلامت، باعث کاهش 1/3 % و افزایش یک سال در سن فرد باعث افزایش10% و مصرف روزانه یک عدد سیگار، باعث افزایش 0/04% در تقاضای خدمات درمانی می شوند. نتیجه گیری: طبق نتایج سطح سلامت، سطح پوشش بیمه، تحصیلات و آگاهی انسان از مسیرهای سلامتی و آناتومی بدن، بیشترین و مصرف سیگار و شغل، کمترین تأثیر را بر تقاضای خدمات درمانی دارند و با افزایش سن، تحصیلات، سطح پوشش بیمه، سطح آگاهی و درآمد، بار تقاضای خدمات درمان افزایش می یابد از طرف دیگر با گذشت زمان، تحصیلات، سطح آگاهی و درآمد سرانه در حال افزایش است، پس تقاضای این خدمات در آینده افزایش خواهد یافت؛ که باید چاره ای اندیشیده شود تا عرضه خدمات نیز به همان نسبت افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 414

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    33-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    560
  • دانلود: 

    635
چکیده: 

مقدمه: مکان یابی بهینه داروخانه ها، دسترسی سریع بیماران به خدمات دارویی را تسهیل کرده و عدم توزیع متناسب داروخانه ها، مشکلات شهروندان در دسترسی به این مراکز را به دنبال دارد. هدف عمده این پژوهش، ارزیابی نحوه توزیع داروخانه های فعلی و تعیین بهترین مکان جهت تاسیس داروخانه های جدید است. روش پژوهش: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت، توصیفی-تحلیلی است. مراحل طی شده در امر مکان یابی داروخانه های شبانه روزی شامل تهیه لایه های اطلاعاتی برای هر عنصر، طبقه بندی هر لایه اطلاعاتی بر اساس میزان ارزش و ترکیب همه لایه های اطلاعاتی و اعمال ضرایب نهایی مدل ANP و تهیه نقشه ی نهایی بوده است. هم چنین داده ها شامل دو معیار فاصله و دسترسی و دوازده زیر معیار بوده است. یافته ها: پس از انجام محاسبات و بررسی های لازم، بیشترین وزن به معیار «شعاع خدمت دهی» و کمترین وزن به معیار «فاصله از مراکز نظامی» تعلق گرفت. در محدوده مورد مطالعه 13/36 درصد از سطح منطقه دارای توان عالی یا درجه یک برای استقرار مراکز جدید و 21/5 درصد دارای درجه 2 یا مناسب است. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که مکان فعلی اکثر داروخانه های شبانه روزی در شهر ارومیه متناسب با جمعیت منطقه، نمی باشد. با توجه به همپوشانی محدوده خدمات رسانی داروخانه ها بخصوص در محدوده مرکزی شهر، ساماندهی در این مناطق و انتقال برخی از واحدهای موجود به نواحی دیگر که کمبود دارند ضروری است و در قسمت های شمالی و شرقی شهر با توجه به نقشه نهایی نیازمند تاسیس مراکز جدید می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 560

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 635 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    756
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

مقدمه: اعتباربخشی یک مدل حمایتی و جامع جهت بررسی عملکرد بیمارستان است. پژوهش حاضر مطالعه کیفی با هدف بررسی روش امتیازدهی استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانی در ایران انجام گردیده است. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه کیفی در سال 96 می باشد. هدف ما مصاحبه با خبرگان در حیطه سیاست گذاری و صاحب نظران اعتباربخشی بیمارستانی در ایران بود. بر این اساس با 25 نفر از خبرگان و ارزیابان اعتباربخشی بیمارستانی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از روش تحلیل چارچوبی برای آنالیز داده های کیفی استفاده شد. یافته ها: در مطالعه حاضر، شش موضوع به عنوان عوامل کلیدی اثرگذار بر روش اعتباربخشی بیمارستانی شناسایی شدند. دسته بندی استانداردها، نمره دهی، وزن دهی، رتبه بندی نمره کلی، نقش ارزیابان، روش ارزیابی بود. در روش فعلی نمره کلی تفاوت بیمارستان ها را مشخص نمی نمود وزن دهی بصورت شفاف مشخص نبود. گام های اجرایی سنجه ها که راهنمای اجرا می باشند نمره دهی شده و مدل تصمیم گیری ارزیابان یکسان نبود و ارزیابی ها اجباری بوده و توسط سازمان مستقل انجام نمی گردید. نتیجه گیری: در حیطه دسته بندی استانداردها و نحوه نمره دهی و وزن دهی درارزیابی اعتباربخشی تغییراتی لازم است. سنجه های الزامی در استانداردهای اعتباربخشی حذف شود. پیش شرط ورود به فرآیند اعتباربخشی کسب مجوزهای لازم قبل از اعتباربخشی خواهد بود. پیشنهاد می گردد از مقیاس لیکرت برای نمره دهی سنجه ها استفاده شود. برای استانداردهای ایمنی بیمار وزن بیشتری در نظر گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 756

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    59-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1032
  • دانلود: 

    751
چکیده: 

مقدمه: یکی از شاخص های مهم میزان موفقیت سازمان ها وجود نیروی انسانی متعهد به سازمان و حرفه خود است. از طرف دیگر در سال های اخیر توانمندسازی به عنوان یک راهکار نیروی انسانی برای خلق کارآمدی، بهره وری مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به موارد مذکور هدف اصلی این مطالعه بررسی رابطه توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای در بیمارستان میلاد است. روش پژوهش: ابزار گردآوری این تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی، پرسشنامه (با تایید روایی و پایایی با رویکرد صوری و آلفای کرونباخ (0/932)) بود. جامعه آماری 807 پرستار بیمارستان میلاد و نمونه آماری مطابق فرمول کوکران 261 نفر بود. به منظور تحلیل فرضیه ها از آزمون های استنباطی استفاده شد. یافته ها: در سطح معناداری کمتر از 0/05، توانمندسازی پرستاران با تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای رابطه مثبت و معناداری (ضریب همبستگی 0/908 و 0/797) دارد. هم چنین متغیرهای توانمندسازی پرستاران و ابعاد آن، تعهد سازمانی و ابعاد آن و تعهد حرفه ای در بیمارستان میلاد بالاتر از متوسط (عدد 3) است ومیانگین این سه متغیر در گروه های سنی، تحصیلاتی، جنسیتی و تجربه تفاوت معناداری ندارد. نتیجه گیری: با توجه به محرز شدن رابطه بین توانمندسازی پرستاران و تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای در بین جامعه پرستاران بیمارستان میلاد می توان پذیرفت که تلاش برای بهبود توانمندی پرستاران می تواند استراتژی ارزشمندی برای بهبود تعهد سازمانی و تعهد حرفه ای باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    71-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    585
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

مقدمه: در بیمارستان ها، بیماران با پزشکان و پرستاران بیشترین برخورد را دارند. ارتباط پزشکان و پرستاران با بیمار باید به گونه ای باشد که بیمار به ادامه ی مراقبت های پزشکی و وفاداری به بیمارستان تشویق شود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی-پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بر مبنای مدل رفتار پزشکی بوکیوایرن و همکاران[6]، رفتار پرستاری ولف و همکاران[19] و وفاداری بیماران دلکورت و همکاران[11] بود. نمونه آماری پژوهش 194 نفر از بیماران بخش های بستری بیمارستان سینا بود. داده های این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آمار استنباطی از جمله آزمون پیرسون و آزمون رگرسیون استفاده شد. یافته ها: مطابق یافته های تحلیل آزمون رگرسیون در سطح اطمینان 95 درصد (خطای کمتر از 5 درصد) رفتار کارکنان پزشکی در ابعاد حرفه ای رفتار پزشکان (p=0. 00)، عاطفی رفتار پزشکان (p=0. 00)، حرفه ای رفتار پرستاران (p=0. 013) و عاطفی رفتار پرستاران (p=0. 00) با وفاداری بیماران ارتباط معنادار دارد. نتیجه گیری: اگر مدیران بیمارستان ها بر تقویت و اثربخشی رفتار کارکنان پزشکی خود در ابعاد حرفه ای و عاطفی تمرکز داشته باشند و با بکارگیری رویکردهای مختلف آموزشی و انگیزشی در راستای بهبود آن و تطابق با نیاز بیماران حرکت نمایند نتایج قابل ملاحظه ای در رابطه با وفاداری بیماران برای بیمارستان ها در بلند مدت متصور خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    81-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    639
  • دانلود: 

    657
چکیده: 

مقدمه: تعارض کار-خانواده، که با عنوان ناسازگاری بین نقش های کاری و خانوادگی از آن نام برده می شود، از فشارهای ناشی از ناسازگاری نقش های خانوادگی و شغلی به وجود می آید. پژوهش حاضر با هدف بررسی تعارض میان کار و زندگی شخصی افراد با ساعات کاری در گردش صورت گرفته است. روش پژوهش: بنابراین از لحاظ ماهیت روش توصیفی-پیمایشی می باشد بر این اساس برای سنجش مفاهیم پژوهش، پرسشنامه استاندارد تعارض کار و زندگی مورد استفاده قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه مذکور به روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته که مقدار آن 0. 838 و در سطح مطلوب می باشد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون تک نمونه ای t در نرم افزار spss21 استفاده شده است. یافته های پژوهش: حاکی از میزان بالای تعارض میان کار و زندگی شخصی در افراد با شیفت کاری در گردش می باشد بطوری که عامل تعارض زمانی کار و زندگی شخصی با میانگین 15/93بیشترین میزان تعارض و متغییر تعارض بر پایه تنش یا فشار با میانگین 15/63در رتبه دوم و در نهایت عامل تعارض بر پایه رفتار با میانگین 14/87 رتبه سوم را در بروز تعارضات کار و زندگی به خود اختصاص داده اند. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود دوره های مدیریت زمان و مدیریت استرس از سوی سازمان به کارکنان ارائه شود. همچنین می توان با در نظر گرفتن پاداش های مادی و معنوی، توجه به سلامت کارکنان و حمایت از آنان میزان تعهد و رضایت شغلی آنها را افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 639

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    93-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    538
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

مقدمه: افزایش کیفیت نیروی کار، یکی از مهم ترین عوامل موثر در بهبود بهره وری نیروی کار است و ارتقای کیفیت نیروی کار نیز می تواند از طریق بالابردن سطح سلامت و بهداشت نیروی کار حاصل گردد. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه ی دوسویه بین بهداشت و بهره وری نیروی کار در ایران است. روش پژوهش: روش به کار برده شده در پژوهش حاضر، از نوع علی-تحلیلی بوده و هدف پژوهش کاربردی می باشد. آمار و اطلاعات مربوط به متغیرهای به کاربرده شده در پژوهش نیز از بانک اطلاعات سری های زمانی اقتصادی بانک مرکزی و لوح فشرده ی شاخص های توسعه ی جهان استخراج شده است. ابزار اقتصادسنجی مورد استفاده در پژوهش، نرم افزار Eviews نسخه ی 6 و روش اقتصادسنجی به کار برده شده در پژوهش، روش علیت تودا و یاماموتو و هم چنین روش هم انباشتگی جوهانسن-جوسیلیوس بوده و دامنه ی زمانی پژوهش فاصله زمانی فصل اول سال 1375 تا فصل چهارم سال 1395 و قلمرو مکانی پژوهش نیز کشور ایران است. هم چنین سطح معنی داری نیز، 5 درصد می باشد. یافته ها: رابطه ی دوسویه بین بهداشت و بهره وری نیروی کار وجود داشته و هم چنین یک درصد افزایش در مخارج بهداشتی خصوصی باعث افزایش 0/67 درصد در بهره وری نیروی کار و یک درصد افزایش در بهره وری نیروی کار باعث افزایش 1/48 درصد در مخارج بهداشتی خصوصی می شود. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت بهداشت بر بهره وری نیروی کار و هم چنین تاثیر مثبت بهره وری نیروی کار بر بهداشت، پیشنهاد می شود که سیاست گذاران اقتصادی با اتخاذ سیاست هایی در جهت افزایش بهداشت، موجبات بهبود بهره وری نیروی کار را فراهم ساخته و هم چنین با به کارگیری برنامه هایی در جهت بهبود بهره وری نیروی کار، گامی موثر در جهت افزایش سلامتی نیروی کار بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button