مقدمه: تحول های اخیر در سیستم های اجتماعی و اقتصادی، فرصت ها و تهدیدهایی بوجود آورده اند که مواجهه با آنها نیازمند راه حل های خلاقانه است. کارآفرینی قابلیتی است که نظام های امروزی را در این برهه حساس نجات داده و بقای آنها را تضمین می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش مولفه های قدرت مدیران بر کارآفرینی کارکنان در بیمارستان های شهرستان میاندوآب انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و بر اساس گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسش نامه های منابع قدرت هینکین و شرایخیم (1989) و پرسش نامه ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مرکز کارآفرینی «دارهام» بود. پایائی و روائی ابزار گردآوری داده ها بر اساس آزمون های مربوط مورد تایید قرار گرفت. نمونه مورد نظر از جدول مورگان به تعداد 260 نفر (53 نفرمدیران و 207نفرکارکنان) انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد قدرت مرجعیت (b=0.421, t=4.104)، تخصص (b=0.266, t=3.637) و پاداش (b=0.245, t=3.063) در کارآفرینی کارکنان نقش داشتند ولی قدرت های قانون و اجبار در کارآفرینی کارکنان نقشی نداشتند. هم چنین مولفه های قدرت مدیران روی هم رفته 0.371 از تغییرات کارآفرینی کارکنان را پیش بینی می کردند.نتیجه گیری: مدیران می توانند با استفاده درست از مولفه های قدرت (مرجعیت، تخصص و پاداش) موجب بروز و تقویت ویژگی های کارآفرینی در کارکنان شوند و به تبع آن موفقیت سازمان را تضمین نمایند.