مقدمه: امروزه صادرات نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد و صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایع مستعد ایران در این زمینه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، اکتشافی و از لحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش داده های حاصل از مصاحبه با 12 نفر از متخصصان و مدیران شرکت های فعال در عرصه تجهیزات پزشکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید. یافته ها: در نتیجه تحلیل داده ها تعداد 37 مفهوم از کل مصاحبه ها استخراج شد و نهایتا در کدگذاری انتخابی در پنج مولفه ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی-قانونی و بازاریابی دسته بندی شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، شرکت های فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، برای توسعه صادرات بایستی شاخص های معرفی شده در عوامل ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی قانونی، و بازاریابی را در برنامه ریزی های خود مورد توجه قرار دهند.