Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    7-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1418
  • دانلود: 

    486
چکیده: 

مقدمه: امروزه صادرات نقشی اساسی در توسعه کشورها دارد و صنعت تجهیزات پزشکی یکی از صنایع مستعد ایران در این زمینه است. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر توسعه صادرات تجهیزات پزشکی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت پژوهش، اکتشافی و از لحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش داده های حاصل از مصاحبه با 12 نفر از متخصصان و مدیران شرکت های فعال در عرصه تجهیزات پزشکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید. یافته ها: در نتیجه تحلیل داده ها تعداد 37 مفهوم از کل مصاحبه ها استخراج شد و نهایتا در کدگذاری انتخابی در پنج مولفه ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی-قانونی و بازاریابی دسته بندی شد. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش، شرکت های فعال در صنعت تجهیزات پزشکی، برای توسعه صادرات بایستی شاخص های معرفی شده در عوامل ساختاری، اقتصادی، سازمانی، سیاسی قانونی، و بازاریابی را در برنامه ریزی های خود مورد توجه قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 486 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    19-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    518
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

مقدمه: پایبند بودن پزشک به زمان استاندارد ویزیت نقش مه می در تشخیص و درمان وکاهش نیاز به ویزیت مجدد دارد. لذا مطالعه حاضر به تعیین روند تغییرات شاخص ویزیت-ساعت پزشکان بعد از طرح تحول نظام سلامت پرداخته است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت مقایسه ای، 6 ماهه دوم سال های1393و 1395 مقایسه گردیدند. جامعه آماری کلیه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران (24 بیمارستان) انتخاب شدند، اطلاعات مربوط به ویزیت درمانگاه های تخصصی هر بیمارستان (ساعت فعالیت ماهیانه پزشک و تعداد بیمار ویزیت شده، آموزشی / درمانی بودن، نوع تخصص پزشک، وضعیت استخدام پزشک و. . . ) استخراج و با استفاده از نرم افزار STATA12، با آزمون های مرتبط در سطح معنی داری05/0p< آنالیز گردید. یافته ها: شاخص ویزیت-ساعت در سال1393برابر با 17/7± 11/9، درسال 1395 این میزان به 4/2± 8/4 ویزیت به ازای یک ساعت فعالیت پزشک بوده است (0/002=p). مقایسه این شاخص در سه گروه تخصص نشان داد که میانگین ویزیت-ساعت متخصصین جراحی، 15/7 ± 12/0، متخصصین داخلی، 12/4± 9/7 و گروه سایر متخصصین، 4/2± 7/8 بوده است (0/002=p)، سال 1393 میانگین ویزیت-ساعت در بیمارستان های درمانی برابر با 12/1± 10/3 و در بیمارستان های آموزشی-درمانی 23/4± 14/5 بوده است (0/02=p)، سال 95 در بیمارستان های درمانی برابر با 3/6± 8/1 و بیمارستانهای آموزشی-درمانی برابر با 4/9± 8/8 بوده است (0/1=p). میانگین ویزیت-ساعت با تخصص پزشکان (0/001>p) و مالکیت بیمارستان (0/043=p) ارتباط معنی دار داشت. نتیجه گیری: میانگین شاخص ویزیت-ساعت در سال 1395 نسبت به سال 1393 بهبود یافته است. لذا در عین توجه به بهبود مستمر این روند، نظارت های بیشتر در جهت رسیدن به اهداف این بسته خدمتی مهم توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 518

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    29-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    723
  • دانلود: 

    217
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهمیت عوامل ایمنی و بهداشتی در مدیریت بهینه بخش تغذیه در بیمارستان ها و مشخص نبودن میزان تاثیر این عوامل بر آماده سازی، تهیه و توزیع مواد غذایی سالم، این پژوهش با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفه های مورد نیاز در بیمارستان های تامین اجتماعی انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه از نوع کمی کیفی بود. جامعه پژوهش عبارت بودند از مدیران بیمارستان ها، کارشناسان بهداشت محیط و کارشناسان تغذیه. ابزار گرد آوری داده ها فرم اطلاعاتی، چک لیست معاونت درمان تامین اجتماعی که با روش مشاهده مستقیم و مصاحبه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای شامل 15 سوال در 3 حیطه گردآوری شد. از نرم افزار SPSS و نرم افزار AMOS با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: سه بعد ایمنی و بهداشتی، نظارت و کنترل و منابع انسانی، شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تک بعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، مولفه های «نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب» و «شرایط نامناسب نگهداری مواد اولیه» به ترتیب با ضرایب 0. 753 و 0. 545 بیشترین و کمترین تأثیر را در میان عوامل ایمنی و بهداشتی داشتند. نتیجه گیری: به منظور مدیریت بهینه بخش تغذیه نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب در بیمارستان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و عنایت به این موضوع در کنار سایر عوامل می تواند مورد توجه مدیران بیمارستان ها، کارشناسان بهداشت و هم چنین کارشناسان تغذیه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 723

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 217 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    794
  • دانلود: 

    162
چکیده: 

مقدمه: کلینیک های دندان پزشکی به عنوان بخشی از نظام ارائه خدمات سلامت نقش مهمی در ارتقای سلامت افراد دارند و بهبود شاخص های بالینی و مدیریتی آن مستلزم مدیریت صحیح و اصولی این مراکز می باشد. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی مدیریت کلینیک های دندان پزشکی در کشورهای منتخب و ارائه راهکار برای ایران می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده و برای مقایسه مدیریت کلینیک های دندان پزشکی در پنج کشور آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلستان و ایران انجام شده است. برای تعیین الگو و ابعاد مدیریت کلینیک های دندان پزشکی از مرور مطالعات پیشین استفاده گردید و برای مقایسه مولفه های شناسایی شده در کشورهای منتخب و اعتبارسنجی ابعاد برای کشور ایران نیز به ترتیب ماتریس تطبیقی و تکنیک دلفی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: الگوی مدیریت کلینیک های دندان پزشکی دارای سه بعد اصلی؛ مدیریت مشتریان، مدیریت پرسنل و مدیریت فنی است. هم چنین مطابق تحلیل های انجام شده حاصل از ماتریس تطبیقی، کلینیک های دندان پزشکی کشور ایران در اجرای فعالیت های ابعاد الگوی مدیریت کلینیک های دندان پزشکی با کشورهای پیشرفته آمریکا، کانادا، فرانسه و انگلستان فاصله زیادی داشته و در اغلب فعالیت ها به صورت حداقلی عمل می کنند. باتوجه به تحلیل ماتریس تطبیقی 11 راهکار جهت بهبود مدیریت کلینیک های دندان پزشکی در ایران شناسایی شد که اعتبار آن با تکنیک دلفی از نظر خبرگان طی دو مرحله تایید شد. نتیجه گیری: اگر مدیران کلینیک های دندان پزشکی در کشور ایران در خصوص اجرای راهکارهای مدیریت کلینیک دندان پزشکی اقدام نمایند و در راستای تطابق آن با نیاز و استراتژی های کلینیک دندان پزشکی، منابع انسانی و مالی لازم را تخصیص دهند نتایج قابل ملاحظه ای در رابطه با عملکرد کلینیک دندان پزشکی در بلند مدت متصور خواهند بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 794

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 162 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    47-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1051
  • دانلود: 

    477
چکیده: 

مقدمه: در دنیای کنونی، سازمان ها برای حفظ بقا، به طور پیوسته عملکرد خود را بررسی و بهبود می بخشند. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی تأثیر شفافیت سازمانی بر کاهش فساد اداری با تأثیرات متقابل اعتماد سازمانی پرداخته که در مراکز درمانی شهرداری تهران پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش، توصیفی و روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی است و برای گردآوری اطلاعات، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه مورد تأیید و پایان آن با توجه به آلفای کرونباخ برای تمامی مؤلفه ها قابل قبول است. جامعه آماری این پژوهش، شامل پزشکان و پرستاران مراکز درمانی شهرداری تهران است. برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کوکران استفاده شد. روش تحلیل اطلاعات، بهره گیری از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار لیزرل است. یافته ها: شفافیت سازمانی، بر کاهش فساد اداری مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تایید آماره t = 78/7-شفافیت سازمانی، بر اعتماد سازمانی مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تایید آماره t = 42/6-اعتماد سازمانی، بر کاهش فساد اداری مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیر مثبت و معنادار دارد. تایید آماره t = 54/5 می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصله نشان داد شفافیت بر اعتماد و فساد اداری تأثیرگذار است، اما اعتماد بر کاهش فساد اداری در مراکز درمانی شهرداری تهران تأثیری ندارد. در صورتی که شفافیت در سازمان وجود داشته باشد، می توان با این پدیده مقابله کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1051

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    55-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    845
  • دانلود: 

    302
چکیده: 

مقدمه: یکی از چهار جزء اساسی هر سازمانی فرهنگ آن است. هدف این پژوهش تعیین مولفه های موثر بر ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان تامین اجتماعی فیاض بخش بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پرستاران بیمارستان فیاض بخش به تعداد 345 و نمونه آماری 181 نفر بود. ابزار پژوهش پرسشنامه HSOPSC بود که در مطالعات پیشین روایی آن با روش تحلیل عاملی تاییدی (0/96=GFI) و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ (0/82=α ) تایید شده بود. داده ها با آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای و نرم افزار SPSS22 تحلیل شد. یافته ها: مطابق یافته های پژوهش در بیمارستان فیاض بخش، مولفه های کارتیمی درون واحدی (00/0=p و 06/27=t)، انتظارات و اقدامات مدیریت (00/0=p و 14/12=t)، درک کلی از ایمنی بیمار (0/00=p و 6/56=t)، مسایل مر بوط به کارکنان (0/00=p و 3/81=t)، کار تیمی ما بین واحد های سازمانی (0/00=p و 9/78=t) و تبادل و انتقال اطلاعات (0/00=p و 11/47=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی موثر است و هم چنین مولفه های یادگیری سازمانی (0/100=p و 1/65=t)، حمایت مدیریت از ایمنی بیمار (0/00=p و 11/25-=t)، ارتباطات و ارایه باز خورد در مورد خطا(0/289=p و 061/063-=t)، تناوب گزارش دهی رخدادها(0/059=p و 901/90-=t)، باز بودن مجاری ارتباطی (0/00=p و 4/219-=t) و برخورد غیر تنبیهی در قبال رویداد حادثه (0/00=p و 9/40-=t) در ارتقای فرهنگ ایمنی بیمار موثر نیست. نتیجه گیری: اگر مدیران بیمارستان موانع و مشکلات ابعاد ناموثر را برای ارتقای هر چه بیشتر ابعاد موثر مرتفع نمایند، نتایج قابل ملاحظه ای در رابطه فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان در بلند مدت متصور خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 845

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 302 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    65-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1196
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

مقدمه: پرستاران بخش های ویژه با عوامل تنش زای فراوانی روبرو هستند. یکی از مهم ترین توانایی های انسان که در شرایط سخت و فشارهای روانی، باعث سازگاری مؤثر با عوامل تنش زا شده تاب آوری می باشد. این ویژگی در پرستاران می تواند به بهبود میزان تعهد حرفه ای آنان کمک کند. بنابراین این مطالعه با هدف ارتباط تاب آوری با تعهد حرفه ای در پرستاران بخش های ویژه انجام شد. روش پژوهش: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 200 نفر از پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سطح استان خراسان جنوبی به روش سرشماری در سال 1397 وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه تاب آوری (CD-RISC) و پرسشنامه تعهد حرفه ای NPCS)) استفاده شد. از آمار توصیفی و استنباطی (من ویتنی و کروسکال والیس) جهت تجزیه و تحلیل داده ها در SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته ها: اکثر پرستاران میزان تعهد حرفه ای را زیاد (76 درصد) و میزان تاب آوری را متوسط (70 درصد) گزارش کردند. هم چنین بین تاب آوری و تعهد حرفه ای ارتباط مثبت و معنی داری مشاهده شد(r=0/22و0/001=p). نتیجه گیری: با توجه به ارتباط مثبت و معنی دار بین تاب آوری و تعهد حرفه ای، آموزش راهکارهای تقویت تاب آوری در برنامه آموزشی پرستاران و هم چنین دانشجویان پرستاری توصیه می شود. تا بدین طریق بتوان میزان تعهد حرفه ای در میان آنان را افزایش داد؛ در نتیجه بتوان یکی از بزرگترین چالش های حرفه پرستاری که کمبود نیروی پرستار می باشد را بهبود بخشیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    77-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    439
  • دانلود: 

    188
چکیده: 

مقدمه: در گروه های تخصصی و مراکز پزشکی، بهبود سلامت بیمار از طریق ایجاد استانداردها با استفاده از برنامه های اعتباربخشی، از اهداف مترقی محسوب شده است. یکی از نشانگرها برای بررسی سطح سلامت یک جامعه، مرگ و میر می باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه استقرار استانداردهای اعتباربخشی با میزان مرگ و میر بوده است. روش پژوهش: این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی در سال 1396 با جامعه آماری کلیه بیمارستان های مشهد که 10 بیمارستان به عنوان نمونه انتخاب شدند، انجام پذیرفت. داده های این پژوهش را نمرات اعتباربخشی بیمارستان ها و نسبت مرگ و میر به پذیرش بستری قبل و بعد از اجرای استانداردهای اعتباربخشی تشکیل می داد. روش گردآوری داده ها به صورت میدانی با تکمیل چک لیست ها توسط محقق انجام شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (درصد ها، فراوانی، میانگین و انحراف معیارها) و برای بسط نتایج، از آزمون t-test استفاده شد. یافته ها: نشان داد که با توجه به مقدار احتمال معنی داری 0. 027 که از 5% کمتر است فرض صفر آماری یعنی برابری میانگین ها رد می شود و با توجه به مثبت بودن حد پایین و بالای فاصله اطمینان، میانگین نسبت مرگ و میر ها در قبل از اجرای استاندارد ها بیشتر از این نسبت در بعد از اجرای استاندارد ها بوده است. نتیجه گیری: بین اجرای استانداردهای اعتباربخشی با نسبت مرگ و میر در بیمارستان های مورد مطالعه رابطه معنی داری وجود دارد؛ استقرار این استانداردها می تواند میزان مرگ و میر بیمارستانی را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 439

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 188 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button