بازداری شناختی یکی از مولفه های کارکردهای اجرایی است که جایگاه مهمی در زندگی ما دارد.هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون جدیدی به نام آزمون بشرا برای سنجش بازداری شناختی و کنترل تکانه است. نمونه پژوهش، 225 دانش آموز در مقطع ابتدایی (117 دختر و 108 پسر) را شامل می شود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. نتایج بازآزمایی (پس از دو هفته) نشان داد که آزمون بازداری شناختی از ضریب پایایی مناسبی برخوردار است. ضریب پایایی محاسبه شده برای نمره تداخل 0.74 و برای زمان 0.84 به دست آمد (p<0.001). علاوه بر این همبستگی بین آزمون بشرا و آزمون استروپ رنگ - کلمه در حد متوسط بود. ضریب همبستگی برای نمره تداخل 0.48 و برای زمان 0.42 محاسبه شد (p<0.001). همچنین بررسی نمودار ستونی برای نمرات زمان و تداخل نشان دهنده نرمال بودن تقریبی آن بود. نتایج این پژوهش نشان داد که آزمون بشرا از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند ابزار مناسبی برای اندازه گیری بازداری شناختی و کنترل تکانه در افراد باشد.