مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,189
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,051
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس حمایت اجتماعی، تاب آوری، راهبردهای مقابله ای و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 42

چکیده

 استرس نوعی رابطه بین شخص و محیط است که توسط شخص فشارزا یا فراتر از حد منابع شخص ارزیابی می شود و در نتیجه آن آسایش و رفاه به خطر می افتد. هدف از مطالعه حاضر, پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس حمایت اجتماعی, تاب آوری, راهبردهای مقابله ای و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان بود. جامعه این پژوهش را تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه های خوارزمی, آزاد و پیام نور شهر کرج در سال تحصیلی 1392-1391 تشکیل می دادند. نمونه پژوهش 375 دانشجو (240 دختر و 135 پسر) بودند که به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چک لیست مهارت های مقابله ای (CS-R), مقیاس تاب آوری بزرگسالان (ARS), مقیاس حمایت اجتماعی (SS-A), پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI) و مقیاس نشانگان استرس (SSI) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد حمایت اجتماعی, تاب آوری, راهبردهای مقابله ای حل مساله و بی اثر و ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی همبستگی 0.815 با آسیب پذیری در برابر استرس دارند و 66.4% از واریانس آسیب پذیری در برابر استرس را تبیین می کنند (P<0.01). همچنین, اثر ویژگی های شخصیتی برون گرایی, گشودگی به تجربه, سازگاری و مسوولیت پذیری و راهبرهای مقابله ای متمرکز بر هیجان و کم اثر توانایی پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس را نداشتند (P>0.05). با توجه به نتایج این مطالعه برای پیشگیری از وقوع آسیب روانی در دانشجویان, لازم است بر منابع حمایتی و اجتماعی توجه شود و از سویی فرایندهای حل مساله فردی و اجتماعی به دانشجویان آموزش داده شود تا به واسطه برخورداری از این آموزش ها بتوانند از روش های مقابله ای سازگارانه در برابر عوامل استرس زا استفاده کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، امین، زهراکار، کیانوش، داورنیا، رضا، و شاکرمی، محمد. (1395). پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس حمایت اجتماعی, تاب آوری, راهبردهای مقابله ای و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 6(2 (پیاپی 11) )، 27-42. SID. https://sid.ir/paper/237527/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی امین، زهراکار کیانوش، داورنیا رضا، شاکرمی محمد. پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس حمایت اجتماعی, تاب آوری, راهبردهای مقابله ای و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1395؛6(2 (پیاپی 11) ):27-42. Available from: https://sid.ir/paper/237527/fa

    IEEE: کپی

    امین حسینی، کیانوش زهراکار، رضا داورنیا، و محمد شاکرمی، “پیش بینی آسیب پذیری در برابر استرس بر اساس حمایت اجتماعی, تاب آوری, راهبردهای مقابله ای و ویژگی های شخصیتی در دانشجویان،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 6، no. 2 (پیاپی 11) ، pp. 27–42، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/237527/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button