مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

744
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

594
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرگذاری آموزش مادران در زمینه مشکلات غذاخوردن کودک بر مشکلات خوردن و تنیدگی

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 25

چکیده

 در مداخلات مشکلات غذاخوردن, باید مولفه های مربوط به مادر و کودک را در نظر گرفت. یکی از این مولفه ها تنیدگی مادر و کودک است. هدف مطالعه حاضر, بررسی تاثیر آموزش مادران در زمینه مشکلات غذاخوردن کودک بر درمان این مشکلات و کاهش تنیدگی مادر - کودکان مورد مطالعه است. 34 مادر که کودکانشان مشکلات خوردن داشتند با روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند (16 نفر گروه آزمایش و 18 نفر گروه کنترل). در این مطالعه شبه آزمایشی, آزمودنی های گروه آزمایش و کنترل در سه مرحله پیش آزمون (قبل از مداخله), پس آزمون (پس از تمام شدن جلسات آموزشی) و پیگیری (22 روز پس از تمام شدن جلسات آموزشی) از طریق پرسشنامه تنیدگی والدین (PSI) و مشکلات غذاخوردن ارزیابی شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مادران در زمینه مشکلات خوردن, مشکل غذاخوردن کودکان گروه آزمایش را در پس آزمون (p=0.004) و پیگیری (p=0.001) به طور معناداری کاهش می دهد (p=0.004). همچنین این آموزش, تنیدگی کلی (p=0.001), تنیدگی مولفه والد (p=0.001) و مولفه کودک (p=0.05) را در پس آزمون به طور معناداری کاهش می دهد. همچنین این آموزش, تنیدگی کلی (p=0.001), تنیدگی مولفه والد (p=0.001) و مولفه کودک (p=0.05) را در مرحله پیگیری 22 روزه نیز کاهش می دهد. بنابراین آموزش در زمینه مشکلات خوردن از میزان این مشکلات و همچنین تنیدگی مادر و کودک می کاهد. درباره مشکلات غذاخوردن, مولفه مادر و کودک اهمیت فراوانی دارد و یابد به این مولفه ها توجه کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زینالی، شیرین، مظاهری، محمدعلی، طهماسیان، کارینه، و صادقی، منصوره السادات. (1395). تاثیرگذاری آموزش مادران در زمینه مشکلات غذاخوردن کودک بر مشکلات خوردن و تنیدگی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 6(2 (پیاپی 11) )، 15-25. SID. https://sid.ir/paper/357649/fa

    Vancouver: کپی

    زینالی شیرین، مظاهری محمدعلی، طهماسیان کارینه، صادقی منصوره السادات. تاثیرگذاری آموزش مادران در زمینه مشکلات غذاخوردن کودک بر مشکلات خوردن و تنیدگی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری[Internet]. 1395؛6(2 (پیاپی 11) ):15-25. Available from: https://sid.ir/paper/357649/fa

    IEEE: کپی

    شیرین زینالی، محمدعلی مظاهری، کارینه طهماسیان، و منصوره السادات صادقی، “تاثیرگذاری آموزش مادران در زمینه مشکلات غذاخوردن کودک بر مشکلات خوردن و تنیدگی،” پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، vol. 6، no. 2 (پیاپی 11) ، pp. 15–25، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/357649/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا