آموزش به بیمار از جنبه های اساسی مراقبت از بیمار و یک ضرورت در سیستم بهداشتی و درمانی است. این آموزش ها با هدف کمک به فرد جهت بهبود زندگی، رسیدن به حداکثر رشد جسمی روانی و تقویت اعتماد به نفس انجام می گیرد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار در بیماران بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند در سال 1396انجام شد. در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 303 نفر از بیماران بستری در بیمارستان ولیعصر (عج) و بیمارستان امام رضا (ع) شهر بیرجند که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونه گیری سهمیه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه ارزیابی اثربخشی آموزش پرستار به بیمار بود که روایی آن توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و طی نامه ابلاغ شاخص های کشوری کیفیت مراقبت های پرستاری تایید و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شده است. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS و آزمون های آماری فریدمن، من ویتنی یو و کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند. بیشترین میانگین نمره آگاهی مربوط به بعد شناسایی پزشک معالج و پرستار (54/0± 57/2) و کمترین میانگین مربوط به بعد سبک زندگی (29/0± 69/0) بود. میانگین نمره آگاهی در کل در بیماران مورد مطالعه 54/3± 26/14 (کمتر از متوسط) به دست آمد و نتیجه آزمون فریدمن نشان داد که میانگین نمره آگاهی در ابعاد شناسایی پزشک معالج و پرستار، شناخت بیماری، داروهای مصرفی، سبک زندگی، خودمراقبتی، پیگیری پس از ترخیص، رضایت از برنامه آموزشی ارائه شده توسط پرستار و نحوه آموزش در بیماران موردمطالعه تفاوت معنی داری دارد (001/0p<).