خواندن مجموعه ای از فعالیتهای روان شناختی است که در برگیرنده مهارتها، راهکارهای ذهنی، فرایندهای شناختی توجه و اگاهی و در ترکیب آنهاست (Grabe & Stoller, 2011). نقش خواننده در رمزگشایی نمادهای نوشتاری در جهت بازیابی اطلاعات از حافظه درازمدت و متعاقبا استدراک و تفسیر پیام نویسنده قابل تامل است. مدلهای متفاوت از خواندن توسط پژوهشگران به محافل علمی عرضه گردیده است که تعدادی از انها بر جنبه های عاطفی و هیجانی تاکید می کنند و برخی دیگر توجه ویژه ای به جنبه های شناختی می نمایند. در این پژوهش، الگوهایی که به خواندن از جنبه های روان شناختی نگریسته اند مورد بازنگری کلی قرار می گیرند و همچنین دیدگاههای متفاوت پژوهشگران در فرایندسازی خواندن مورد توصیف و توضیح واقع می شوند. نکات مورد بحث در این تحقیق می تواند در ارتقای سطح درک اساتید زبان نسبت به فرایندسازی خواندن موثر باشد. علاوه بر این پژوهش حاضر اقدامی است در جهت به روزسازی دیدگاههای مدرسین زبان در آموزش مهارت خواندن که خود منجر به یادگیری موثر و بدون تحمیل عواقب روانی ناشی از فشارهای ذهنی بر روی زبان آموزان می شود.
متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.
لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.