Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

1393 - 1392

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    979
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

خواندن مجموعه ای از فعالیتهای روان شناختی است که در برگیرنده مهارتها، راهکارهای ذهنی، فرایندهای شناختی توجه و اگاهی و در ترکیب آنهاست (Grabe & Stoller, 2011). نقش خواننده در رمزگشایی نمادهای نوشتاری در جهت بازیابی اطلاعات از حافظه درازمدت و متعاقبا استدراک و تفسیر پیام نویسنده قابل تامل است. مدلهای متفاوت از خواندن توسط پژوهشگران به محافل علمی عرضه گردیده است که تعدادی از انها بر جنبه های عاطفی و هیجانی تاکید می کنند و برخی دیگر توجه ویژه ای به جنبه های شناختی می نمایند. در این پژوهش، الگوهایی که به خواندن از جنبه های روان شناختی نگریسته اند مورد بازنگری کلی قرار می گیرند و همچنین دیدگاههای متفاوت پژوهشگران در فرایندسازی خواندن مورد توصیف و توضیح واقع می شوند. نکات مورد بحث در این تحقیق می تواند در ارتقای سطح درک اساتید زبان نسبت به فرایندسازی خواندن موثر باشد. علاوه بر این پژوهش حاضر اقدامی است در جهت به روزسازی دیدگاههای مدرسین زبان در آموزش مهارت خواندن که خود منجر به یادگیری موثر و بدون تحمیل عواقب روانی ناشی از فشارهای ذهنی بر روی زبان آموزان می شود. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 979

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    20-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    923
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله به شناسایی و تجزیه و تحلیل اشتباههای رایج در مهارت نوشتاری دانشجویان سال اول دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب می پردازد. در این مطالعه، مهارت نوشتاری دانشجویان در ارتباط با مواردی همچون زبان اول، نوع دبیرستانی که دانشجویان از آن فارغ التحصیل شده اند، و قرار گرفتن دانشجویان در معرض رسانه ها و فن آوری به منظور یادگیری زبان انگلیسی، سنجیده خواهد شد. اشتباههای نوشتاری دانشجویان نیز بر اساس (محتوا، سازمان / گفتمان، واژگان، مکانیک ساختار، یا نحو) طبقه بندی شده اند. در این مقاله مشخص خواهد شد که آیا تفاوت معناداری بین دانشجویان و درصد اشتباههایشان با مجموعه های طبقه بندی شده بالا وجود دارد یا خیر. در این راستا تعداد 190 دانشجو سال اول دانشگاه انتخاب و از آنها خواسته شد که همگی یک مقاله با عنوان مشخص بنویسند. سپس مقالات آنها بر اساس قالب پیشنهادی برون (2001) و گایتا (2002) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که عمده مشکلات دانشجویان در ارتباط با سازماندهی متن، محتوا و واژگان می باشد و مشکلات آنها در بخش مکانیک ساختار و نحو نسبتا کمتر است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 923

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    803
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

انعطاف پذیری به عنوان یک مکانیسم عاطفی و روانی توسط افراد در موقعیت های پرتنش به کار گرفته می شود تا آنها را قادر سازد فعالیت های ذهنی سازنده قبلی خود را از سر بگیرند. انعطاف پذیری یک فعالیت مقابله ای حیاتی برای دانشجویانی است که متحمل حوادث ناراحت کننده، شکست های روانی، شکست های تحصیلی، محیط های آموزشی خفقان آور، روش های تدریس غیر دموکراتیک، و غیره می شوند. عناصر اصلی چنین مفهومی بر اساس ویژگی های فرهنگی می تواند متنوع باشد. به طور کلی، انعطاف پذیری تحت تاثیر پارامترهای اجتماعی و افراد خاص تاثیرگذارکه در تعامل با دانشجویان هستند، قرار دارد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه پیشگویانه بین حمایت اجتماعی درک شده (حمایت اجتماعی از طرف خانواده، افراد خاص تاثیرگذار، و دوستان) و انعطاف پذیری در دانشجویان زبان انگلیسی است. برای این منظور، 200 دانشجوی رشته زبان انگلیسی در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه جمع آوری و رگرسیون چندگانه به عنوان روش آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها اجرا شد. نتایج این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی درک شده از طرف خانواده، افراد خاص تاثیرگذار، و دوستان به طور قابل توجهی انعطاف پذیری را پیش بینی می کند. نتایج این مطالعه به اهمیت حمایت اجتماعی از طرف افراد خاص تاثیرگذار، معلمان، خانواده، و دوستان اشاره می کند که می توانند به دانشجویان در کسب مهارت های مقابله ای موثر در مواجهه با چالش های موجود در روند یادگیری زبان کمک کنند. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خطیببی محمدباقر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    38-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1103
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعه حاضر اثر فعالیتهای آموزشی که منجر به آشنایی زبان آموزان با گونه های ارتباطی زبانی می شود را بر مهارت گفتاری آنها می سنجد و همین طور این مساله که آیا این فعالیتها، زبان آموزان را قادر می سازد تا اینکه عملکرد بهتری را در آزمون های گفتاری زبان انگلیسی داشته باشند مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. دغدغه دیگر در مطالعه حاضر این است که آیا تاثیر آشنایی با گونه های ارتباطی زبانی بر مهارت گفتاری زبان آموزان، در گروههای سنی مختلف متفاوت است یا خیر. گروههای سنی شامل نوجوانان (13 تا 16 سال) و جوانان (24 تا 27 سال) می شود. برای دستیابی به اهداف مطرح شده تعدادی از فعالیتهای آموزشی آشنایی با گونه های ارتباطی زبانی بر اساس مدل پیشنهاد شده به وسیله بندیکت (2006) انتخاب و ویرایش شده است. این فعالیتهای آموزشی به نوعی افزایش دهنده آگاهی زبان آموزان درباره ساختار کلی و جزئی گونه های ارتباطی است و به زبان آموزان کمک می کند تا با ساختار درونی و بیرونی این گونه ها آشنایی کامل پیدا کنند. دو آزمون گفتاری از گونه های ارتباطی گوناگون به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای 120 زبان آموز استفاده شد. این دانشجویان در رشته مترجمی زبان انگلیسی در سال آخر دوره کارشناسی تحصیل می کردند. بررسی نتایج این دو آزمون نشان داد که فعالیتهای آموزشی آشنایی با گونه های ارتباطی زبان بر عملکرد صحبت کردن زبان آموزان به نحو معناداری تاثیر گذاشته است ولی این تاثیر بر هر دو گروه سنی یکسان بوده است. به طور کلی یافته های پژوهش حاضر بر نقش تسهیل کننده چنین فعالیتهای آموزشی تاکید می کند. در آخر، مطالعه حاضر به کاربردهای عملی یافته ها در حوزه های برنامه ریزی درسی می پردازد و راهکارهایی را در جهت طراحی مواد آموزشی بر اساس گونه های ارتباطی زبانی مورد نیاز زبان آموزان، در اختیار طراحان برنامه درسی قرار می دهد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    675
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نوشتن همواره یکی از مهمترین مهارت های سوادآموزی برای آموزش زبان خارجی دوم محسوب شده است. اینترنت برنامه های کاربردی منحصر به فردی برای مهارت نوشتن از قبیل وبلاگ ها، ویکی ها و وب سایت های شبکه های اجتماعی فراهم می کند. تا به حال محققان عملکرد دانشجویان در محیط های سنتی کاغذ و مداد یا ویکی و وبلاگ ها را مورد بررسی قرار داده اند؛ اکنون باید عملکرد زبان آموزان در وب سایت های شبکه های اجتماعی را نیز در نظر گرفت. اهداف این تحقیق مواردی نظیر: 1) شناسایی رایج ترین خطاهای زبان آموزان ایرانی در محیط مجازی وب سایت های شبکه های اجتماعی، 2) مقایسه عملکرد ایرانیان در محیط های سنتی و مجازی می باشد. با توجه به سوالات، این تحقیق شامل دو مرحله جمع آوری داده می باشد. برای مرحله اول، محقق 30 زن و مرد ایرانی بین 18 تا 21 سال را از یکی از وب سایت های شبکه های اجتماعی انتخاب و 3200 کلمه را از بین نظرات و نوشته های آنها جمع آوری کرده است. همه دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات بوده اند. برای مرحله دوم، 3200 کلمه دیگر از 30 زن و مرد ایرانی بین 18 تا 21 سال که از آنها درخواست شده بود در مورد موضوعی تعیین شده انشایی بنویسند، جمع آوری شده است. آنها دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه شیخ بهایی بودند. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که بیشتر خطاهای شرکت کنندگان ایرانی شکل فعل ها، انتخاب لغت، حروف اضافه در محیط مجازی وب سایت های شبکه های اجتماعی بوده است. بر اساس نتایج حاصل از آزمون های تی، من ویتنی و همگنی شباهت ها و تفاوت های جالبی بین گروهها در هر مجموعه مشاهده شده است. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 675

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    570
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مکالمه شامل استفاده خودانگیز از فرمول های روزمره می باشد که این امکان را برای گویندگان فراهم می کند تا به منظور بیان ایده ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گمبیت ها که نمونه ای از این عبارت های فرمولی هستند همانند یک بیان آغازین به کار می روند و به گویندگان کمک می کنند تا روند آرام در یک مکالمه روزمره را حفظ کنند. عدم مهارت در استفاده از گمبیت ها در روند مکالمه منجر به ایرادهایی در گفت وگو می شود. این تحقیق در نظر دارد که دسته بندی های مختلف گمبیت ها را در بین بومی زبانان فارسی و انگلیسی مقایسه کند. به منظور محق شدن این امر، 40 ساعت از مکالمات بومی زبان فارسی و انگلیسی با تعداد برابر شرکت کنندگان از طریق ضبط مکالمات از شبکه های مختلف تلویزیونی گزینش شدند. سپس، فراوانی نشانه های گمبیت شمارش شدند و عملکرد آنها دسته بندی شد. تست کای اسکویر نشان داد که تفاوت های بین بومی زبانان فارسی و انگلیسی در رابطه با استفاده از دسته بندی های گمبیت، معنی دار است. یافته های این تحقیق برای فراگیران زبان و شاغلین در این رشته کاربرد دارد. این تحقیق به فراگیران زبان ضرورت یادگیری عبارت های گمبیت را به عنوان ابزارهایی در بهبود کیفیت صحبت کردنشان و همچنین در استفاده از زبان برای ایجاد ارتباطی معنادار با دیگران، نشان می دهد. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    71-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1082
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این تحقیق بررسی تاثیر روش ابزار ارتباط دهنده بصری بر یادگیری لغت زبان آموزان ایرانی می باشد. در این تحقیق شبه تجربی که یک ترم به طول انجامید پنجاه زبان آموز شرکت داشته اند. زبان آموزان به دو گروه مساوی تقسیم شدند، یکی آزمایش و دیگری کنترل. گروه آزمایش لغات را از طریق تصاویر و به صورت خوشه ای آموختند ولی در گروه کنترل زبان آموزان همان لغات را با روش سنتی یاد گرفتند. پیش از شروع برنامه هر دو گروه از نظر توانش زبانی (در هر چهار مهارت) از طریق تست کمبریج امتحان شدند تا ثابت شود هر دو گروه تقریبا در یک سطح زبانی می باشند. سپس یک پیش آزمون جهت تست دانش لغت زبان آموزان برگزار شد، پس از اتمام تحقیق آزمونی جهت سنجش میزان تاثیر روش تحقیق انجام شد. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس آنالیز شد. نتایج این مطالعه قویا تاثیر مثبت روش ابزار ارتباط دهنده بصری بر یادگیری لغت را اثبات نمود. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    610
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این تحقیق به بررسی تعامل احتمالی بین متغیرهای زبانی و استراتژیک در عملکرد در آزمون خواندن و درک مطلب فراگیران ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخت. بدین منظور، تعامل بین عملکرد در آزمون، استفاده از استراتژیهای پاسخ به آزمون و سطح توانش زبانی شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در این تحقیق متشکل از 286 نفر بودند که به یک آزمون درک مطلب زبان انگلیسی و یک پرسشنامه پاسخ دادند. به علاوه، 25 نفر در مصاحبه ای بعد از پاسخگویی به آزمون و پرسشنامه شرکت کردند. نتایج تحقیق تعامل معناداری بین استفاده از استراتژیهای پاسخ به آزمون و عملکرد در آزمون خواندن و درک مفاهیم را نشان داد. فراگیران ماهرترین استراتژیها را بیشتر از فراگیران ضعیفتر استفاده نمودند. نتایج کیفی همچنین یافته های کمی را تایید کرد و عوامل اساسی غیرزبانی تفاوت در فراوانی و نوع استراتژیهای استفاده شده توسط فراگیران را مشخص نمود. نتایج نشان داد که نمرات مشاهده شده فراگیران نشان دهنده توانایی حقیقی آنان نمی باشد و نمرات حقیقی باید با توجه به متغیرهای غیر زبانی تاثیرگذار بر عمکرد در آزمون محاسبه شود. یافته های تحقیق نظریه کلاسیک سنجش نمرات حقیقی Bachman را تایید نمود. متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد، لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید. لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button