Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    180-183
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    32
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

صندوق بین المللی پول ((IMF)International Monetary Fund) و بانک جهانی ((WB)World Bank) هر سال گزارشی از چشم انداز اقتصادی جهان منتشر می کنند. . .

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    184-187
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    19
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

کرونا ویروس 2019 ابتدا از شهر ووهان استان هوبی کشور چین شیوع یافت و فقط در طول 2 ماه، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت به یک بیماری همه گیر در سطح جهانی تبدیل شد. . .

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 19

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    188-202
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    104
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف سلامت دهان جزو لاینفک سلامت عمومی و یکی از لازمه های زندگی خوب به شمار می آید. برخورداری از دهان و دندان های سالم نیازمند مراقبت های فردی، تدوین و اجرای برنامه های مداخله ای در سطح جامعه و مراقبت های حرفه ای است. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی مدیریت خدمات دندانپزشکی برای ایران بود. روش پژوهش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش اجرا جزو تحقیقات توصیفی و از نظر نوع شناسی توصیفی در زمره پژوهش های پیمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر افراد خبره دندانپزشکی بودند. برای انجام مطالعه از میان سیاستگذاران، برنامه ریزان، مدیران، اساتید دانشگاه و کارکنان حوزه خدمات دندانپزشکی کشور، خبرگان دندانپزشکی با روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند جهت انجام مصاحبه های عمیق به روش گراندد تیوری برای گردآوری شاخص های مدیریت خدمات دندانپزشکی جهت ارایه مدل مناسب انتخاب شدند. متن مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری، عبارت به عبارت و جمله به جمله، به روش تحلیل مقایسه ای مداوم مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل، روش نظریه مبنایی مورد استفاده قرار گرفت و داده های گردآوری شده در 3 مرحله کدگذاری شدند. جهت سنجش روایی محتوا در مصاحبه ها از روش بازخورد مشارکت کنندگان و دریافت نظرات همکاران استفاده شد. برای اطمینان از پایایی در مصاحبه ها از 2 روش بازآزمون و 2 کدگذار استفاده شد. در این مطالعه از روش دلفی در بخش طراحی مدل استفاده شد. یافته ها بر اساس مدل به دست آمده 29 عامل در مدیریت خدمات دندانپزشکی موثر بودند. شاخص های به دست آمده وارد نظرسنجی دلفی شدند. طی مراحل دلفی در مورد 29 شاخص اجماع حاصل گردید و در 5 بعد (مولفه) شامل برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت، نظارت و کنترل دسته بندی شدند. نتیجه گیری نتایج مطالعه نشان داد که الگویی با 5 مولفه برای مدیریت خدمات دندانپزشکی کشور ایران مناسب می باشد و برنامه ریزان و سیاستگذاران بخش سلامت می توانند در راستای بهبود ارایه خدمات دندانپزشکی از آن استفاده نمایند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 104

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    203-212
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    41
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف سنجش کارایی بیمارستان ها با توجه به سهم بالای بودجه اختصاص یافته و نیز لزوم تضمین بهترین شیوه استفاده از منابع کمیاب، اهمیت ویژه ای دارد. هدف این مطالعه تعیین کارایی فنی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با استفاده از روش ترکیبی تحلیل مولفه های اصلی و تحلیل پوششی داده ها بود. روش پژوهش این پژوهش یک مطالعه تحلیلی و از نظر زمانی مقطعی بود که به منظور سنجش کارایی فنی تمامی 8 بیمارستان تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد انجام شد. اطلاعات مورد نیاز از واحد آمار و مدارک پزشکی هر بیمارستان جمع آوری گردید. جهت افزایش قدرت تمایز بین واحدهای کارا و ناکارا، افزایش دقت پژوهش و تمایز بیشتر بین بیمارستان ها از نظر کارایی، ابتدا با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی و بهره گیری از نرم افزار SPSS 16 تعداد 17 شاخص ورودی و خروجی تعدیل و به 3 مولفه متناسب با تعداد بیمارستان های مورد بررسی تبدیل شدند. با انجام تحلیل مولفه های اصلی، 7 متغیر ورودی مورد مطالعه به 7 مولفه اصلی ورودی تبدیل شدند که از این میان، مولفه اول که حدود 83 درصد از پراکندگی داده ها را بازگو می کرد به عنوان مولفه اصلی ورودی انتخاب شد و چون تاثیر بیشتری از متغیرهای منابع انسانی گرفته بود به عنوان شاخص نیروی انسانی نام گذاری شد. همچنین از بین متغیرهای ستانده نیز 2 مولفه خروجی اول که 76 درصد از واریانس داده ها را بازگو می کردند به عنوان 2 مولفه اصلی خروجی برای ادامه مطالعه انتخاب شدند که به ترتیب بیشترین تاثیر را از متغیرهای تعداد پذیرش و مدت اقامت بیماران گرفته بودند. سپس مولفه های ورودی و خروجی تعدیل شده وارد نرم افزار Windeap 2. 1 شده و با فرض بازدهی ثابت و متغیر نسبت به مقیاس، کارایی فنی بیمارستان ها محاسبه و رتبه آن ها مشخص شد. به منظور بررسی تاثیر استفاده از روش ترکیبی به جای روش معمولی سنجش کارایی نتایج حاصل از انجام روش تحلیل مولفه های اصلی-تحلیل پوششی داده ها با نتایج حاصل از روش معمولی تحلیل پوششی داده ها مقایسه شد. یافته ها نتایج انجام تحلیل پوششی داده ها روی مولفه های اصلی استخراج شده نشان داد ظرفیت ارتقاء کارایی فنی بیمارستان ها به میزان 15 درصد (کارایی فنی: 0/852) وجود دارد. همچنین در 1 بیمارستان از مجموعه مورد مطالعه بازدهی صعودی، 3 بیمارستان بازدهی نزولی و 4 بیمارستان بازدهی ثابت نسبت به مقیاس داشتند. 3 بیمارستان دارای کارایی فنی 1، 2 بیمارستان دارای کارایی فنی بین 0/80 تا 1 و 3 بیمارستان کارایی فنی کمتر از 0/80 داشتند. از نظر کارایی مقیاس 50 درصد بیمارستان ها و از نظر کارایی مدیریت نیز 62/5 درصد کارایی 1 داشتند. نتیجه گیری میانگین کارایی فنی کل، کارایی مدیریت و کارایی مقیاس براساس روش معمول تحلیل فراگیر به ترتیب 0/999، 1 و 0/999 محاسبه شد؛ درحالیکه در صورت استفاده از روش ترکیبی میانگین کارایی فنی کل، کارایی مدیریت و کارایی مقیاس به ترتیب 0/852، 0/947 و 0/902 به دست آمد. نتایج موید این موضوع است که استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی با توجه به نقش مهمی که در کاهش هم خطی ها دارد موجب افزایش دقت در پژوهش و تمایز بیشتر بین بیمارستان ها از نظر کارایی می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 41

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    213-223
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    150
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف خطاهای دارویی یکی از علل عمده آسیب به بیماران به هنگام دریافت خدمات درمانی می باشد. این مطالعه با هدف شناسایی علل تاثیرگذار بر بروز خطاهای دارویی پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. روش پژوهش این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1399 انجام پذیرفت. 340 پرستار از 10 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از آزمون های t، آنووا و ضریب همبستگی پیرسون با بهره گیری از نرم افزار SPSS 23 تحلیل گردید. یافته ها بر اساس نتایج، عوامل انسانی مهمترین عامل تاثیرگذار در وقوع خطای دارویی بوده است. مهمترین علت خطاهای دارویی در حیطه های عوامل انسانی، مدیریتی و محیطی به ترتیب شامل خستگی ناشی از بار کاری (1/16 ±,3/13)، شیوه نظارت و سرپرستی بخش (0/98 ±,3/06) و تراکم زیاد کارها (1/19 ±,3/00) بود. بین عوامل انسانی با متغیرهای سن (0/024p =)، جنسیت (0/013p =)، رابطه استخدامی (0/016p =) و وضعیت تاهل (0/027p =)، و بین عوامل مدیریتی با متغیرهای رابطه استخدامی (0/034p =) و تعداد بیمار تحت نظر (0/011p =) ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد. نتیجه گیری با توجه به مهمترین علل تاثیرگذار در بروز خطاهای دارویی شامل خستگی ناشی از بار کاری، شیوه نظارت و سرپرستی، و تراکم زیاد کارها، به کارگیری راهکارهای کاهش خستگی ناشی از بار و تراکم کاری نظیر برقراری تعادل در شیفت های کاری پرستاران و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی نحوه نظارت و سرپرستی بخش به منظور ارتقاء سطح توانمندی های مدیریتی پرستاران پیشنهاد می گردد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    224-232
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    33
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه وهدف ارتقاء سلامت دربرگیرنده مفاهیم آموزش بهداشت، پیشگیری از بیماری ها و خدمات بازتوانی می باشد. بر همین اساس اجرای استانداردها و شاخص های ارتقاء سلامت در بیمارستان ها امری ضروری در تضمین کیفیت خدمات ارایه شده است. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی تاثیر اجرای طرح بیمارستان های ارتقا دهنده ی سلامت بر آگاهی بیماران قلبی بستری در بیمارستان های منتخب آموزشی شهر یزد انجام پذیرفت. روش پژوهش این پژوهش، یک مطالعه مداخله ای بود که روی 62 بیمار قلبی مراجعه کننده به 2 بیمارستان منتخب آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد. 31 بیمار از بیمارستان افشار (گروه آزمون) و 31 بیمار از بیمارستان شهید صدوقی (گروه کنترل) به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. در گروه آزمون، نمونه ها علاوه برآموزش های روتین بخش، مداخلات آموزشی را به صورت چهره به چهره و گروهی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی و گاید لاین انجمن بازتوانی قلب و عروق و ریوی آمریکا به مدت 3 ماه دریافت کردند و در نهایت بسته آموزشی به آن ها داده شد. همچنین نمونه ها در گروه کنترل، تحت آموزش های روتین بخش قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از پرسشنامه ای بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، قبل از مداخله آموزشی و 3 ماه بعد از آن با استفاده از نرم افزار SPSS 23 و آزمون های آماری کای اسکویر و تی مستقل انجام شد. یافته ها نمرات آگاهی در گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل مداخله، 1/04 ±,7/90 و 5/31 ±,10/67 و پس از مداخله 1/61 ±,21 و 5/30 ±,11/54 بود و تفاوت معنی داری در نمرات گروه پس از مداخله دیده شد (0/001

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 33

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    233-247
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    57
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف امروزه یکی از مهمترین نگرانی ها در صنعت دارو، دستیابی به پایداری است و صنعت داروسازی به عنوان یک بخش پیش رو در گزارشگری پایداری شرکتی شناخته شده است. هدف این پژوهش شناسایی، استخراج، پالایش، اولویت بندی و تحلیل عوامل اجتماعی و خصوصیات شرکتی موثر در گزارشگری پایداری شرکت های داروسازی ایران بوده است. روش پژوهش مطالعه حاضر به صورت مقطعی در پاییز سال 1399 انجام شد. از قاعده خبرگی و در دسترس بودن به منظور نمونه گیری و از روش نمونه گیری گلوله برفی به منظور انتخاب نمونه استفاده گردید. به منظور شناسایی و استخراج عوامل اجتماعی و خصوصیات شرکتی موثر از روش تحلیل محتوا و مرور ادبیات پژوهش استفاده شد. از روش پیمایشی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته از 40 نفر از خبرگان حوزه پژوهش نظرخواهی شده است. به منظور پالایش اولیه عوامل موثر از روش دلفی استفاده و برای تحلیل داده ها از روش فرآیند تحلیل شبکه مبتنی بر دیمتل فازی استفاده شده است. یافته ها از نظر تعامل قوی، معیار همکاری های دانشگاه و صنعت رتبه اول، و معیارهای نوآوری پایدار و همکاری با سایر شرکت ها در مکان های بعدی قرار گرفتند. در این مطالعه معیارهای سودآوری، شدت تحقیق و توسعه و اهرم مالی به عنوان متغیرهای علی قوی و معیارهای عملکرد اجتماعی، نوآوری پایدار و سن شرکت به عنوان متغیرهای علی ضعیف و گزارشگری پایداری به عنوان متغیر معلول در نظر گرفته شدند. نتیجه گیری نتایج نشان داد که شرکت های داروسازی ایرانی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار، بایستی ارایه مداوم و منظم گزارشگری پایداری سالیانه را مورد تاکید قرار دهند و در این راستا لازم است عوامل کلیدی چون معیار همکاری های دانشگاه و صنعت، معیارهای نوآوری پایدار و همکاری با سایر شرکت ها به عنوان اولویت های اساسی مد نظر قرار گیرد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    248-259
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    124
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف پرستاران بزرگترین گروه ارایه کننده خدمات مراقبتی در نظام سلامت هستند که با ارایه مراقبت های بهداشتی-درمانی، نقش کلیدی و مهمی در سلامت جامعه به عهده دارند. ازاینرو نگهداشت و توسعه این گروه از رسالت های جدایی ناپذیر مدیریت منابع انسانی در نظام سلامت به شمار می رود. با توجه به اینکه یکی از ابزارهای توسعه مسیر شغلی، تعیین لنگر های شغلی است؛ این پژوهش با هدف شناسایی لنگر های شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منظور توسعه مسیر شغلی آن ها در سال 1399 انجام شد. روش پژوهش این پژوهش مقطعی بر روی 268 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد شاین جمع آوری و با آزمون های تی مستقل و آنووا در نرم افزار SPSS 23 تحلیل شدند. یافته ها از بین لنگر های شغلی، خدمت رسانی و ایثار (1/72 ±,24/74) بیشترین و شایستگی مدیریتی (2/32 ±,16/35) کمترین میانگین نمره را داشتند. همچنین در زنان میانگین خلاقیت و کارآفرینی به طور معنی داری بیشتر از مردان بود (0/04 = p)؛ و در مردان میانگین چالش های محض به طور معنی داری بیشتر از زنان بود (0/04 = p). به علاوه افراد دارای تحصیلات کارشناسی نسبت به افراد دارای مدرک کاردانی، تمایل بیشتری به شایستگی فنی-کارکردی نشان داده اند (0/02 =p)؛ و پرستاران کارشناس بالینی تمایل بیشتری به مدیر شدن داشتند (0/04 = p). پرستاران شرکتی نیز تمایل بیشتری به سبک زندگی داشتند (0/04 = p). نتیجه گیری در لنگر خدمت رسانی و ایثار که بالاترین میانگین نمره را در پرستاران موردمطالعه داشت، فرد با دنبال کردن آرمانی مقدس و نیز رفع نیازهای دیگران برانگیخته می شود. درحالیکه شایستگی های مدیریتی اولویت پرستاران موردمطالعه نبود. ازاینرو فرصت رشد و ارتقا در حوزه پرستاری صرفا رسیدن به جایگاه مدیریتی نیست. بنابراین پیشنهاد می شود مدیریت منابع انسانی دانشگاه، مسیر شغلی افراد را بر اساس لنگر ها و علایق خاص آن ها تعریف نماید تا افراد را از نظر ذهنی و به لحاظ بهداشت روانی، برای ایجاد یک جو مساعد و عملکرد بهتر آماده سازد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 124

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1400
  • Volume: 

    6
  • Issue: 

    3 (پیاپی 21)
  • Pages: 

    260-275
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    245
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف گردشگری پزشکی و بهداشتی امروزه از روبه رشدترین بخش های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده سازمان های دست اندرکار و کشورهای علاقه مند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت گردشگری جلب و برای آن برنامه ریزی کنند. از این رو هدف این پژوهش طراحی الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی به روش فراترکیب در استان آذربایجان شرقی ایران بود. روش پژوهش مطالعه حاضر به صورت پژوهش فراترکیب در چندین مرحله در استان آذربایجان شرقی ایران طراحی شد. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای بازاریابی گردشگری پزشکی و ارزیابی روایی و پایایی آن، مدل مفهومی اولیه تحقیق شکل گرفت. از 100 مطالعه ی بازیابی شده نهایتا 8 مطالعه ی کاملا مرتبط با هدف مطالعه برای انجام فراترکیب وارد شدند. در سطح تجزیه و تحلیل و به منظور ارایه الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و بارسو (2006) استفاده شد. یافته ها مدل پژوهش حاضر متشکل از 5 بعد، 10 مولفه و 40 شاخص بود که می تواند الگوی بازاریابی گردشگری پزشکی را نمایش دهد. 5 بعد اصلی شامل؛ کیفیت خدمات پزشکی و گردشگری، قیمت خدمات پزشکی و گردشگری، توسعه گردشگری و پزشکی، امکانات و تجهیزات پزشکی و گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان می دهد که ابعاد، مولفه ها و شاخص های استخراجی از روش فراترکیب مورد تایید جامعه خبرگان می باشد. یافته های حاصل، الگو و دیدگاه جدیدی در راستای چگونگی بازاریابی گردشگری پزشکی برای صنعت گردشگری در استان آذربایجان شرقی ایران ارایه می کند که برای مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران نظام سلامت کمک کننده خواهد بود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button