زمینه و هدف: یکی از عوامل عمده مرگ ومیر کودکان، آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی است. همیاران پلیس دانش آموزانی هستند که در خصوص مفاهیم اصلی پیشگیری از حوادث ترافیکی از پلیس آموزش هایی دریافت می کنند. مطالعه حاضر به منظور بررسی عملکرد دانش آموزان همیار پلیس در مقایسه با سایر دانش آموزان مدارس شهر همدان در خصوص پیشگیری از آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی اجرا شد. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی تحلیلی، دو گروه دانش آموز پسر در 12 مدرسه، شامل 184 دانش آموز همیار پلیس در 6 مدرسه و 184 دانش آموز غیرهمیار پلیس در 6 مدرسه دیگر، به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون کای اسکوئر انجام شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار آگاهی در گروه همیار پلیس به ترتیب 0.686 و 0.178 و در گروه غیرهمیار پلیس به ترتیب 0.718 و 0.51 بود، به طوری که از نظر میزان آگاهی، تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. از لحاظ آیتم های یازده گانه رفتاری قابل انتظار از دانش آموزان همیار پلیس تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: آگاهی و رفتارهای همیاران پلیس نسبت به سایر دانش آموزان مطالعه شده تفاوت معناداری نداشت و آموزش مناسب تر به منظور بهبود سطح آگاهی و عملکرد همیاران پلیس، ضروری به نظر می رسد.