مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,230
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,001
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر خودکنترلی، سبک های خوردن و نمایه توده بدنی در دانشجویان مبتلا به اضافه وزن

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 133

چکیده

 زمینه و هدف: اضافه وزن یکی از مشکلات سلامتی در تمام جوامع است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر خودکنترلی, سبک های خوردن و نمایه توده بدنی در دانشجویانی که اضافه وزن داشتند, انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه یک طرح نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری, در برگیرنده تمامی دانشجویان دختر دچار اضافه وزن دانشگاه پیام نور رضوانشهر بود. نمونه پژوهش 34 فرد مبتلا به اضافه وزن بودند که به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (17 نفر در هر گروه). برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکنترلی و پرسشنامه رفتار خوردن داچ استفاده شد. همچنین, نمایه توده بدنی با تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) اندازه گیری شد. آموزش تنظیم هیجان طی 12 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات خودکنترلی, سبک های خوردن و نمایه توده بدنی, پس از آموزش تنظیم هیجان, در گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معناداری داشته است (0.01>P) و این تفاوت در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (0.01>P). به عبارت دیگر, آموزش تنظیم هیجان منجر به افزایش میانگین نمرات خودکنترلی و کاهش میانگین نمرات سبک های خوردن و نمایه توده بدنی در آزمودنی های گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد.نتیجه گیری: آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر خودکنترلی, سبک های خوردن و نمایه توده بدنی اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد می شود که این مداخله در درمان اضافه وزن و چاقی به کار گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رنجبرنوشری، فرزانه، بشرپور، سجاد، حاجلو، نادر، و نریمانی، محمد. (1397). تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر خودکنترلی, سبک های خوردن و نمایه توده بدنی در دانشجویان مبتلا به اضافه وزن. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 6(2 )، 125-133. SID. https://sid.ir/paper/242561/fa

Vancouver: کپی

رنجبرنوشری فرزانه، بشرپور سجاد، حاجلو نادر، نریمانی محمد. تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر خودکنترلی, سبک های خوردن و نمایه توده بدنی در دانشجویان مبتلا به اضافه وزن. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1397؛6(2 ):125-133. Available from: https://sid.ir/paper/242561/fa

IEEE: کپی

فرزانه رنجبرنوشری، سجاد بشرپور، نادر حاجلو، و محمد نریمانی، “تاثیر آموزش مهارت های تنظیم هیجان بر خودکنترلی, سبک های خوردن و نمایه توده بدنی در دانشجویان مبتلا به اضافه وزن،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 6، no. 2 ، pp. 125–133، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242561/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا