Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1401
  • Volume: 

    11
  • Issue: 

    3
  • Pages: 

    1-11
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    83
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مقدمه: با توجه به طیف گسترده علایم و ویژگی های بالینی افسردگی اساسی، می توان گفت که عوامل زیادی در شدت دوره های افسردگی، عود آن ها و همچنین گستردگی پیامدهای آن ها دخالت دارند؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان، ذهن آگاهی و شفقت به خود در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی انجام شد. روش کار: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه ی افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بودند که به کلینیک ژوان شهر تهران در سال 1401 مراجعه نمودند. 30 نفر از بیماران مبتلا به افسردگی اساسی به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل (15 نفره) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس تنظیم شناختی هیجان، مقیاس شفقت به خود، مقیاس ارزیابی ذهن آگاهی و جلسات درمان مبتنی بر پدیرش و تعهد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری منجر به تعدیل راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، افزایش شفقت به خود و ذهن آگاهی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی شد (01/0>P). نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل از پژوهش می توان گفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می تواند به عنوان مداخله ای موثر برای بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، افزایش شفقت به خود و ذهن آگاهی در افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مورد استفاده قرار گیرد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 83

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 7
Issue Info: 
  • Year: 

    1401
  • Volume: 

    11
  • Issue: 

    3
  • Pages: 

    12-23
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    110
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زمینه و هدف: وقوع پاندمی کووید19، موجب تحت تاثیر قرار گرفتن گروه شغلی پرستاران و ایجاد بی میلی در ماندن در شغل برای آنان شده است. هدف این پژوهش طراحی، اعتبارسنجی و نیز پایایی پرسشنامه عوامل مرتبط با تمایل به ترک خدمت پرستاران در پاندمی کووید19 است. روش بررسی: در این پژوهش ابتدا از مدل مفهومی استرس شغلی، کیفیت زندگی و تمایل به ترک شغل مدل مفهمومی استفاده شد وپس از آن به منظور طراحی گویه های پرسشنامه به جستجو مطالعات منتشر شده در چند پایگاه داده ای Web of science، Scopus، PubMed، Magiran، SID و Google Scholar پرداخته شد. روایی محتوا و صوری به صورت کمی محاسبه شد و در مرحله آخر، برای محاسبه پایایی پرسشنامه از ضریب آلفا کرونباخ و آزمون مجدد استفاده شد. یافته ها: شاخص روایی محتوا و نسبت روایی محتوا در هر چهار بعد عوامل فردی، شغلی، سازمانی و فراسازمانی نیز در محدوده 8/0 تا 1 بدست آمد. روایی صوری سوالات بین 5/4-1/2 بود. در بررسی پایایی ضریب آلفا کرونباخ هر بعد از پرسشنامه امتیازی بالاتر از 7/0 بدست آمد. نتیجه گیری: پرسشنامه مذکور دارای روایی و پایایی مطلوبی بوده و در مطالعات تمایل به ترک خدمت و یا ماندگاری پرستاران در شغل خود در پاندمی ها مناسب است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 10
Author(s): 

درویش پور آذر

Issue Info: 
  • Year: 

    1401
  • Volume: 

    11
  • Issue: 

    3
  • Pages: 

    24-25
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    28
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

سردبیر محترم، از ژانویه سال 2020 یک بحران ناگهانی در سلامت عمومی جهان ایجاد شد که در طی مدت کوتاهی از شهر ووهان چین به سراسر جهان گسترش یافته و به تهدیدی جدی برای بشر بدل شد(1). به گفته مرکز کنترل بیماری، این یکی از مهمترین و غیرقابل پیش بینی ترین بحران های سلامت عمومی جهانی در چند وقت اخیر بوده است (2). شیوع ویروس کرونا در کشور و ابتلای تعداد زیادی از هموطنان به این ویروس منحوس، کادر درمانی و پزشکی کشور را درگیر خود کرد. از جمله چالش های مدیریتی در این دوران می توان به کمبود نیروی انسانی به خصوص پرستار اشاره کرد. البته این کمبود در سال های قبل هم احساس می شد، ولی با شیوع ویروس کرونا، این احساس نیاز بیش از پیش احساس شد. از جمله راهکارها در مدیریت نیروی انسانی در دوران کرونا با توجه به کمبود ذکر شده، استفاده از ظرفیت نیروی انسانی هیات علمی آموزشی پرستاری بود؛ بطوریکه این اعضا به بخش های ستادی و مراکز تحقیقاتی دانشگاه فراخوان شدند تا پرستاران شاغل در مراکز تحقیقاتی و ستادی جهت مراقبت از بیماران در مراکز درمانی حضور یابند، و اساتید و مدرسان دانشگاه بجای آنها در ستاد در جمع آوری آمارهای مرتبط با کرونا انجام وظیفه نمایند. لازم به ذکر است که حضور هیات علمی آموزشی در بخش های ذکر شده، توجیهی برای عدم انجام نقش اصلی آنها یعنی آموزش دانشجویان نبود. اگرچه که کووید-19، در کوتاه مدت، شیوه تحصیل و یادگیری را با تغییر و تحول عجیب و عظیمی روبرو کرد و بر سیستم های آموزشی سراسر جهان و ایران تاثیر گذاشت و منجر به بسته شدن دوره های حضوری در مدارس و دانشگاه ها شد (3)، ولی برای اینکه آموزش دانشجویان در طول دوره فاصله گذاری اجتماعی دچار وقفه نشود و برنامه های درسی طبق برنامه از قبل مشخص شده، تداوم داشته باشد راهکارهای مختلفی ازجمله آموزش مجازی ارایه شد (4). تهیه محتوای آموزشی برای آموزش مجازی بار سنگینی برای اساتید بود. زیرا هم تهیه آن با نرم افزار های جدید و صدا گذاری اسلایدها بسیار زمان بر بود و هم استفاده از فناوریهای ناآشنا و سامانه های جدید برای تهیه محتوا نیازمند زمان و تلاش برای یادگیری کار کردن با آن نرم افزارها و سامانه ها بود. مدرسان نیز چون قبلا در مورد شیوه آموزش مجازی دوره های مشخص و مفیدی را سپری نکرده بودند لذا تحت فشار کاری زیاد قرار گرفتند. نقش پر رنگ پژوهشی در ایام دور کاری و انتظار دانشگاه برای انجام پژوهش های با موضوع کرونا، از دیگر نقش های اساتید در دوران کرونا بود. رشد قابل توجه تعداد طرح های تحقیقاتی تصویب شده و مقالات علمی پژوهشی چاپ شده توسط اعضای هیات علمی (5) حکایت از این نقش و عملکرد دارد. با شروع کارآموزی ها در آموزش پزشکی از خرداد 1399، دانشجویانی که نزدیک یکسال در خانه بودند، به ناچار برای کارآموزی باید حاضر می شدند. این حضور در کارآموزی موجب ترس و نگرانی در دانشجویان و خانواده های آنان شد. از جمله نقش های اعضای هیات علمی آموزشی، ایجاد آرامش در دانشجویان و کاهش ترس و اضطراب آنها بود. آنها با صحبت با دانشجویان و توضیح شرایط حرفه ای، شرایط کارآموزی را در عمل به گونه ای مهیا کردند که پس از گذشت چند ماه، دیگر هیچ دانشجویی از مراقبت از بیماران حتی بیمار کرونایی واهمه نداشت. همه گیری بیماری کووید-19 آنچه اغلب نادیده گرفته می شد را به همگان یادآوری کرد، نقش همیشگی پرستاران در سیستم مراقبت های بهداشتی بود. در سال 2020 نقش مهم پرستاران بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. سازمان بهداشت جهانی (WHO) سال 2020 را «سال پرستاران و ماماها» نامگذاری کرد (6). بسیاری از تصاویر هنری از شجاعت و از خودگذشتگی پرستاران در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد (7). منظور این رسانه ها، پرستارانی بودند که در بیمارستان شاغل بودند و به عنوان خط مقدم مبارزه با کرونا معرفی شدند. اما در میان گروه های مختلف تیم سلامت، آنچه جایی دیده نشد و مورد توجه واقع نشد نقش اعضای هیات علمی آموزشی بود. این گروه اگرچه به ظاهر در خط مقدم مبارزه نبودند ولی نقش بسزایی در تربیت دانشجویان به عنوان نیروهای آینده نظام سلامت داشتند. بطور کلی نقش های اعضای هیات علمی آموزشی اگر چه کمتر مورد توجه مردم، مسیولین و رسانه ها قرار گرفت ولی نمی توان نقش آنها را در مقابله با بحران و پاندمی کرونا نادیده گرفت. تجربه آموزش در دوران کرونا نشان از آن دارد که اعضای هیات علمی آموزشی با وجود شرایط سخت و طاقت فرسا از اهداف و وظایف آموزشی خود عقب ننشستند و حتی با مسیولیت پذیری بیشتر آن را به سرانجام رسانند. با این توضیحات به نظر می رسد وقت آن است در رابطه با نقش گروه های مختلف تیم سلامت از جمله اعضای هیات علمی آموزشی در کنترل و مقابله با کرونا بازنگری صورت گیرد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 5
Issue Info: 
  • Year: 

    2022
  • Volume: 

  • Issue: 

  • Pages: 

    26-37
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    415
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Introduction: Resilience of nurses has attracted a lot of attention in research. Having a high level of resilience is essential for nurses to succeed professionally and manage stressful factors in the workplace. Therefore, the purpose of this study was to investigate the moderating role of job engagement in the relationship between job stress and resilience in nurses of Al-Zahra Hospital (S) in Isfahan. Methods: The correlational research method was structural equation modeling. The statistical population included 1, 700 nurses of Al-Zahra Hospital (S) in Isfahan city, which were selected based on the Monte Carlo method and 200 people (60 men and 140 women) were selected using the available sampling method. Questionnaires of HSE occupational stress (HSE Institute, 1990), resilience (Connor and Davidson, 2003) and job engagement (Shafley and Baker, 2013) were implemented on the sample. The collected data were analyzed by SPSS-24 and Amos-24 software and using the method of Pearson's correlation coefficient and hierarchical regression. Results: The results showed that job stress has a negative and significant effect (P<0. 001) on job engagement and job engagement has a positive and significant effect (P<0. 001) on resilience. Also, the results of the hierarchical regression analysis showed that the variable of job engagement has a moderating role in the relationship between job stress and resilience, and it moderates this relationship in a positive direction. Conclusions: Therefore, despite the fact that job stress is an important factor in reducing resilience, but despite job engagement in employees, increasing job stress cannot reduce resilience much.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 12
Issue Info: 
  • Year: 

    1401
  • Volume: 

    11
  • Issue: 

    3
  • Pages: 

    39-48
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    27
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

مقدمه: ارتقای پیروی بیماران از توصیه های درمانی، همواره از دغدغه های متخصصان سلامت است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دشواری در تنظیم هیجان، تحمل آشفتگی و استرس ادراک شده در پیش بینی پیروی از درمان در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شد. روش کار: روش این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهر سنندج در سال 1401 بودند. به این منظور تعداد 230 نفر از این افراد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس دشواری در تنظیم هیجان، مقیاس تحمل آشفتگی، مقیاس استرس ادراک شده و مقیاس پیروی از درمان پاسخ دادند. پس از گردآوری پرسشنامه ها، داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دشواری در تنظیم هیجان و استرس ادراک شده با پیروری از درمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0>P). بین تحمل آشفتگی با پیروی از درمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 6/69 درصد واریانس پیروی از درمان به وسیله دشواری در تنظیم هیجان، تحمل آشفتگی و استرس ادراک شده تبیین می شود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج، در مراکز درمانی و بیمارستان ها به درمان های مبتنی بر تنظیم هیجان و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن با هدف پایبندی به درمان های دارویی، سبک زندگی سالم تر و در نتیجه کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت توجه ویژه ای شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 8
Issue Info: 
  • Year: 

    2022
  • Volume: 

  • Issue: 

  • Pages: 

    49-61
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    33
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Introduction: Mobile technology has blurred the boundaries between work and family, making work easier than ever in the family life of the average employee, leading to work-family conflict. In this regard, the purpose of this study is to investigate the impact of mobile workplace stress on the employee innovative behavior of with regard to the mediation of work engagement and work-family conflict among the employees of Kausar Hospital in Semnan. Methods: The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of how to collect information. The statistical population of the research is the doctors and nurses of Kausar Hospital in Semnan. Based on simple random sampling, 215 questionnaires were distributed and research data were analyzed using SPSS and Smart-PLS software. To measure the variables of the research, Schaufeli et al., (2006) work engagement questionnaire, Kanter et al., (1998) employee innovative behavior, Netemeyer work-family conflict (1996) and Bang and Tak (2016) mobile workplace stress were used. Results: The results showed that the mobile workplace stress has a significant effect on the employee innovative behavior, work engagement and work-family conflict. Work engagement and workfamily conflict has a significant effect on the employee innovative behavior. Work-family conflict has a significant effect on work engagement. In addition, work engagement mediates the effect of mobile workplace stress on employee innovative behavior, and work-family conflict mediates the relationship between mobile workplace stress and employee innovative behavior. Conclusions: It can be concluded that the mobile workplace stress can cause job burnout due to increasing time and taking energy from the employees and have a negative effect on work engagement. Also, by intensifying work-family conflict, reduce the innovative behavior of doctors and nurses.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 33

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 13
Issue Info: 
  • Year: 

    2022
  • Volume: 

  • Issue: 

  • Pages: 

    62-75
Measures: 
  • Citations: 

    2
  • Views: 

    52
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Introduction: Breast cancer (BC) is the most common cancer diagnosed in women in worldwide. This study examines the mediating role of fatigue in relationships between cognitive control with post-traumatic stress symptoms, and adherence to treatment in patient with breast cancer. Methods: This is a cross-sectional study with a convenience sampling method. A total of 206 women with breast cancer in Karaj, Iran participated in this study and completed five questionnaires, namely the PTSD checklist, the Adult Executive Functioning Inventory, the cognitive flexibility scale, the cancer fatigue scale, and the treatment adherence Inventory. The findings were analyzed through the advanced statistical method of structural equation modeling and using SPSS26 and SmartPLS 4 software Results: Structural Equation Modelling demonstrated that cognitive control was positively associated with PTSD (β, =. 598,T=3. 76,P<. 001) and fatigue (β, =. 829,T=19. 17,P<. 001), also fatigue was positively associated with PTSD (β, =. 389,T=2. 38,P=. 02). The results showed a non-significant relationship between cognitive control and fatigue (β, =. 23,T=1. 29,P=. 21) and cognitive control with adherence to treatment (β, =. 01,T=. 09,P=. 93). Multiple mediator modeling provided evidence that fatigue partially mediated the relationship between cognitive control and PTSD, and a full mediated relationship between cognitive control and treatment adherence. Conclusions: In general, the findings emphasized the important role of cancer-related cognitive impairment in the possible consequences of this disease. An important issue that, along with other problems such as fatigue, can affect the quality of life and mental health of breast cancer patients.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 52

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 14
Issue Info: 
  • Year: 

    2022
  • Volume: 

  • Issue: 

  • Pages: 

    76-88
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    25
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Introduction: The outbreak of coronavirus and the current crisis in the world, especially in Iran, has severely affected the health system and society in Iran. The disease, apart from the health system, has affected other areas, including the higher education system in the field of medical education. In such circumstances, changing the methods of education, and changing the attitude towards previous methods of education seems necessary. Methods: This study was conducted with a qualitative approach in 2021. The study has used the purposive sampling method and the type of snowball. In order to data acquisition, semi-structured interviews were used, with the participation of 26 Medical Education, Nursing Education and Education Management experts with scientific expertise and experience in the field of Electronic Education. In order to evaluate the accuracy and robustness of the data, they were used four criteria of credibility, confirmability, transferability and dependability Guba and Lincoln validation. Data were analyzed using Granheim and Lundman method. Results: After the interview and the final conclusion and the approval of the experts, five dimensions: 1. Policy (including National and International components), 2-Infrastructure (including Technology, Support, Legal and Ethical, Education Research components), 3-Structure (including Management, Design, Implementation, Assessment components ), 4-Training (including Clinical Education, Continuing Education, Health Education), 5-Resources (including Financial, Human, Knowledge or Content components) and 162 indicators were identified. Conclusions: The results of the present study, which resulted in identifying the dimensions and components of e-learning in Tehran University of Medical Sciences, can facilitate the path towards the implementation of the transformation and innovation plan in medical education, based on the higher education program in the field of health and taking effective steps to make the most of e-learning.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 25

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 16
Author(s): 

NOROUZZADEH A.

Issue Info: 
  • Year: 

    2022
  • Volume: 

  • Issue: 

  • Pages: 

    89-102
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    31
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Introduction: Nursing is considered as a stressful and emotional profession. These days, due to the spread of Covid-19, the most common emotional reaction that nurses are dealing with is anxiety. The current research was also conducted with the aim of designing and validating a model for adapting nurses to the conditions of the corona pandemic. Methods: The current research is exploratory in terms of its purpose and descriptive in terms of its type, which was carried out using the field method in two stages, qualitative and quantitative. The statistical sample in the first stage was 20 female nurses who were selected in a targeted manner using the chain referral method (snowball method). In the second stage, the number of 274 female nurses working in the Hospitals of Ardabil University of Medical Sciences, who were randomly selected by stratification. The tool for collecting information in the first stage was a semi-structured interview and in the second stage, a researcher-made questionnaire resulting from the first stage. For data analysis in the first stage, thematic analysis method and Atlas-ti software were used in six steps, and in the second stage, confirmatory factor analysis test and Smart PLS version 3 software were used. Results: According to the research findings, 6 main components,capacity adaptation with a coefficient of 0. 890, rehabilitation with a coefficient of 0. 865, communication with a coefficient of 0. 705, spiritual adaptation with a coefficient of 0. 894, health adaptation with a coefficient of 0. 741, psychological adaptation with a coefficient of 0. 859 and 24 sub-components They were identified as dimensions of adaptation of nurses to the conditions of the corona pandemic. Conclusions: Based on the results of the research, spiritual compatibility has had the greatest influence in the designed model. Therefore, it is necessary to pay more attention to the spiritual issues and problems of nurses.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 31

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 17
Author(s): 

ASLANI F. | Heshmatzadeh A.

Issue Info: 
  • Year: 

    2022
  • Volume: 

  • Issue: 

  • Pages: 

    103-116
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    61
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Introduction: Employees in organizations with low identity do not feel integrated with the organization and are psychologically separated from the organization, and therefore do not have the internal motivation to perform tasks related to change or make necessary adjustmentsThe purpose of this research was to investigate the The Role of Charismatic Leadership rhetoric on the turnover intentions of nurses during Covid-19: An Analysis of the Effects of affective Commitment to Change and Organizational Identification (Case Study: Isfahan Khorshid Hospital). Methods: This research was applied and the research method was a descriptive survey. The statistical population of this research was all the nurses of Khurshid Hospital, Isfahan, numbering 445 people. The sample size was determined based on Cochran's formula of 210 people and the random sampling method was simple. The data collection tool in this research was a standard questionnaire. In order to test the hypotheses, the structural equation model and SmartPLS version 2 and SPSS version 19 software were used. Results: The results of data analysis showed that Charismatic Leadership rhetoric has an inverse and significant effect on turnover intentions nurses of Khurshid Hospital during the Corona era. Charismatic Leadership rhetoric has a significant effect on the turnover intentions with the mediating role of affective Commitment to Change the nurses of Khurshid Hospital in the era of Corona. Charismatic Leadership rhetoric does not have a significant effect on the turnover intentions by adjusting the organizational Identification of nurses at Khurshid Hospital in the era of Corona. Conclusions: Regarding organizational changes, when senior leaders share a sense of vision, enthusiasm and care, they see an increase in cooperation and support of employees in organizational changes.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 61

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button