Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3443
  • دانلود: 

    1408
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساده و چندگانه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان با نگرانی درباره تصویر بدن صورت گرفت. جامعه پژوهش، شامل همه دانش آموزان دوره راهنمایی شهرستان تفت بودند که از این بین، 150 دانش آموز انتخاب شدند. پرسشنامه های پنج عامل بزرگ شخصیت فرم کوتاه (مک کری و کاستا، 1985) و مقیاس نگرانی از تصویر بدن (لیتلتون، اکسام و پوری، 2005) در بین آنها توزیع شد. نتایج حاصل از همبستگی و تحلیل رگرسیون نشان داد که ویژگی های شخصیتی وجدانی بودن و موافق بودن به صورت منفی با نگرانی از بدریختانگاری از بدن رابطه دارد. از سوی دیگر، ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی با نگرانی از بدریختانگاری بدن رابطه مثبت معنی داری دارد. دانش آموزان با نبود ویژگی های شخصیتی وجدانی بودن یا موافق بودن مستعد اختلال بدریختانگاری بدن و آسیب های بعدی آن هستند.  

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3443

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1408 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    13-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1308
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، تعیین و ارتباط میزان رابطه الکسی تایمی و منبع کنترل با تیپ شخصیتی D در دانشجویان بود. مشارکت کنندگان پژوهش، 92 دانشجو (64 دختر و 28 پسر) بودند که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه های مقیاس الکسی تایمی تورنتو (بگبی، پارکر و تیلور، 1994)، منبع کنترل (راتر، 1966) و تیپ شخصیتی D (دنولت، 1998) استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین تیپ شخصیتی D با تفکر معطوف به سطح و منبع کنترل بیرونی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج رگرسیون نشان داد بین الکسی تایمی با بازداری اجتماعی، عاطفه منفی و منبع کنترل بیرونی رابطه معناداری وجود دارد و می تواند این مولفه ها را پیش بینی کند. نتایج این پژوهش اهمیت و لزوم توجه به مساله شناسایی منبع کنترل و هدایت صحیح آن و نوع ابرازگری احساسات افراد و پیشگیری از شیوه های نادرست آن را می رساند. همچنین، این پژوهش سعی دارد تبعات مولفه های منفی مرتبط با تیپ شخصیتی D را به حداقل برساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1308

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    33-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1867
  • دانلود: 

    1083
چکیده: 

در این تحقیق ارتباط ابعاد شش گانه شخصیت هگزاکو با نوع نگرش افراد نسبت به علم روان شناسی بررسی شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را افراد شرکت کننده در جشنواره تابستانی شهرداری تبریز، تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، تعداد 432 نفر (223 زن و 209 مرد) انتخاب گردیدند. شرکت کنندگان در تحقیق، پرسشنامه شخصیتی 6 عاملی هگزاکو (آشتون و لی، 2009) و پرسشنامه مولف ساخته نگرش به روان شناسی (احمدی، 1390) را تکمیل نمودند. بر اساس نتایج تحلیل های همبستگی پیرسون، بین عوامل شش گانه شخصیتی با نگرش به روان شناسی رابطه مثبت مشاهده شد. به علاوه، تهییج پذیری به عنوان قوی ترین پیش بین نگرش شناختی نسبت به روانشناسی شناسایی گردید. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که چهار عامل شخصیتی تهییج پذیری، وجدان گرایی، تجربه پذیری و موافقت با نگرش به روان شناسی رابطه مثبت دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1867

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1083 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    47-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3426
  • دانلود: 

    1626
چکیده: 

هم وابستگی به مثابه هرنوع رنج و آشفتگی است که از تمرکز توجه فرد بر نیازها و رفتار دیگران ناشی می شود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه هم وابستگی با افسردگی و سبک های دلبستگی در بین دانشجویان دختر انجام شده است. در این مطالعه توصیفی همبستگی، 252 دانشجوی دختر از بین دانشجویان دانشگاه الزهراء در سال 1390 به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و با استفاده از مقیاس هم وابستگی هالیوک (دیر، 2000)، پرسشنامه افسردگی بک (بک، 1979) و پرسشنامه دلبستگی بزرگ سال (هازن و شیور، 1993) ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه انجام شد. نتایج نشان داد که هم وابستگی با افسردگی رابطه مثبت و معنی دار دارد. هم وابستگی، هم چنین با سبک های دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن دوسوگرا رابطه مثبت و معنی دار داشت. نتایج تحلیل واریانس یک راهه گویای این بود که دلبستگی ناایمن اجتنابی و دوسوگرا به طور معنی داری در افراد هم وابسته بیش تر است. هم وابستگی با تمرکز بر نیازهای دیگران به صورت افراطی با افسردگی و سبک های دلبستگی ناکارآمد ارتباط دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    63-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3283
  • دانلود: 

    1010
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیت با نیازهای روان شناختی اساسی در دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران بود که در سال تحصیلی 1392-1393 مشغول به تحصیل بودند. مشارکت کنندگان پژوهش شامل 180 دانشجوی دختر بود که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسش نامه شخصیتی فرم کوتاه (NEO-FFI) و مقیاس نیازهای روان شناختی اساسی (لاگواردیا، ریان، کاچمن و دسی، 2000) بود. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیت، نقش مهمی در پیش بینی نیازهای روان شناختی اساسی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) ایفا می کنند. هم چنین نتایج نشان داد که بین روان رنجورخویی و نیازهای روان شناخی رابطه منفی معنی دار و بین برون گرایی، وظیفه شناسی، باز بودن به تجربه و توافق پذیری و نیازهای روان شناختی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1010 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رحیمی چنگیز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    80-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2954
  • دانلود: 

    1641
چکیده: 

در این پژوهش، سبک های یادگیری ترجیحی دانشجویان ایرانی، تفاوت سبک ها با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی و سهم هر یک از آن ها به عنوان پیش بینی کننده های موفقیت تحصیلی دانشجویان بر اساس معدل آن ها مطالعه شد. در مجموع 982 دانشجوی دختر و پسر که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، پرسشنامه سبک های یادگیری گراشا-ریچمن (گراشا، 1996) را تکمیل کردند. معدل سه نیم سال تحصیلی اول دانشجویان نیز محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، از تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون t و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد دانشجویان ایرانی به ترتیب سبک های یادگیری وابسته، مشارکت جو و رقابتی را ترجیح می دادند. دانشجویان پسر، بیشتر از سبک اجتنابی و دانشجویان دختر بیشتر سبک های یادگیری وابسته، مشارکت جو و همکاری کننده را ترجیح می دادند. معدل دانشجویان با سبک های یادگیری رقابتی و مشارکت جو همبستگی مثبت و با سبک یادگیری اجتنابی همبستگی منفی داشت. فقط سبک یادگیری اجتنابی می توانست نمرات معدل دانشجویان را به صورت معناداری تبیین کند. آگاهی از سبک های یادگیری دانشجویان به مدرسان کمک می کند تا سبک آموزشی خود را با سیستم یادگیری ترجیحی دانشجویان تطبیق دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2954

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1641 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    105-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2075
  • دانلود: 

    1178
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی رابطه سبک های دلبستگی مادر با سازگاری در دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان های دولتی ناحیه دو شهر کرمان با توجه به میزان تحصیلات والدین آنان بود. پژوهش حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و تحلیل رگرسیون است. بدین منظور، 295 نفر از دانش آموزان دختر به روش تصادفی خوشه ای (چند مرحله ای) از بین دبیرستان های دولتی ناحیه دو شهر کرمان انتخاب شدند. ابزار تحقیق حاضر شامل پرسشنامه های سازگاری دانش آموزان دبیرستانی AISS (سینها و سینگ، 1993) و مقیاس دلبستگی بزگسالان RAAS (کالینز و رید، 1990) و پرسش نامه جمعیت شناختی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون سلسله مراتبی استفاده شد. با توجه به نتایج به دستامده از رگرسیون سلسله مراتبی، می توان بیان داشت که ابعاد مختلف سازگاری از طریق سبک های دلبستگی تبیین و پیش بینی پذیر است؛ به طوری که با افزایش دلبستگی ایمن، سازگاری بیشتر می شود. همچنین، سطح تحصیلات والدین در ارتباط بین سبک های دلبستگی و سازگاری (به ویژه سازگاری اجتماعی و آموزشی) نقش معنی داری دارد؛ به طوری که با افزایش میزان تحصیلات، دلبستگی ایمن بیشتر می شود و سازگاری افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2075

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جاودان موسی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    5
  • صفحات: 

    125-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3478
  • دانلود: 

    1582
چکیده: 

با هدف بررسی عوامل موثر در بروز رفتارهای پرخاشگرانه نوجوانان پسر شهر بندرعباس، 243 دانش آموز پسر دوره متوسطه با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان در تحقیق، مقیاس خودبازبینی 18 ماده ای اسنایدر و گانجستد (1986)، پرسش نامه 35 ماده ای جوعاطفی خانواده نودرگاه (1373)، مهارت های زندگی 40 ماده ای یار احمدی(1386) و پرسشنامه پرخاشگری 29 ماده ای باس و پری (1992) را تکمیل نمودند. داده های به دستامده با استفاده از ماتریس همبستگی و محاسبه ضریب همبستگی رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودبازبینی، جوعاطفی خانواده، و مهارت زندگی الگوی مناسبی برای پیش بینی پرخاشگری نوجوانان پسر محسوب می شوند؛ به طوری که این مدل 1.62 درصد واریانس پرخاشگری را در دانش آموزان دوره متوسطه تبیین می کند. نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب جو عاطفی خانواده، مهارت های زندگی و خودبازبینی با بروز پرخاشگری در نوجوانان ارتباط معنی دار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button