مقدمه: روش های آموزش مبتنی بر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، روش های فعال آموزشی در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی هستند. این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر روش های آموزشی مبتنی بر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا در سال تحصیلی 93-1392 بود. در مجموع 60 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 دانشجو) جایگزین شدند. همه گروه ها آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران را به عنوان پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری تکمیل کردند. گروه های آزمایش به طور مجزا 10 جلسه 80 دقیقه ای با روش های مبتنی بر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی درس پرستاری کودکان را آموزش دیدند. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 و روش کوواریانس چند متغیره تحلیل شد.نتایج: نتایج نشان داد بین میانگین پس آزمون و پیگیری گروه های آزمایش و کنترل در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود داشت. علاوه بر آن بین میانگین پس آزمون و پیگیری روش های مبتنی بر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی در هیچ یک از متغیرها تفاوت معناداری وجود نداشت (P<0.05).نتیجه گیری: یافته ها نشان داد هر دو روش آموزشی توانستند پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان را ارتقا دهند. بنابراین اساتید برای بهبود پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان پرستاری می توانند از روش های مبتنی بر وب و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی استفاده کنند.