Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1139
  • دانلود: 

    690
چکیده: 

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که تولید سیمان پرتلند باعث از بین رفتن منابع طبیعی مانند سنگ آهک و سوخت های فسیلی می شود و با تولید گازهای گلخانه ای، نظیر گاز دی اکسید کربن، بر آلودگی های زیست محیطی می افزاید. از این رو، دوام سازه های بتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از افزودنی ها و همچنین جایگزین کردن مصالح متداول مورد استفاده در بتن با مصالح جدید، همیشه مورد توجه بوده است. یک سری از مواد جدیدی که توانسته اند خواص مکانیکی و دوام بتن را ارتقا دهند، نانوموادها هستند. در این تحقیق، از درصدهای مختلف نانوساختارهای کربنی سیمانی به منظور بررسی تاثیر دوام بتن بر مقاومت خمشی روسازی بتنی در شرایط چرخه ذوب و یخ، با آزمایش های افت وزنی و مقاومت خمشی سه نقطه ای، استفاده شده است. این نانوساختارها به روش رسوب بخار شیمیایی در فرایند تولید سیمان روی سیمان تیپ 2 رشد داده شده اند. نتایج به دست آمده نشان داده اند که استفاده از 10% نانوساختار کربنی سیمانی بهترین عملکرد روسازی بتنی را در برابر شرایط چرخه ذوب و یخ نشان داده است. استفاده از نانوساختارهای کربنی سیمانی، افت وزنی و افت مقاومت خمشی روسازی را کاهش داده و دوام روسازی بتنی در برابر چرخه ذوب و یخ را بهبود بخشیده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 690 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فخری منصور | آلاله محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    17-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    570
چکیده: 

تحلیل هزینه های کاربران راه، به منظور انتخاب طرح و سیاست های نگهداری مناسب با کمترین هزینه، اهمیت بسیاری دارد. از این تحلیل به عنوان یک ابزار ضروری برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری برای راه های جدید و راه های موجود در نظر گرفته می شود. از این رو، درک تاثیر هزینه های بهسازی راه بر هزینه کاربران راه از اهمیت ویژه ای برخودار است و مزایای مربوط به تعمیرات منظم و دوره ای در گرو این رابطه قرار دارد. لذا، در تحقیق حاضر سعی شده است تا تاثیر هزینه های تعمیر و نگهداری روسازی بر هزینه های کاربران راه برای شبکه ای از راه های کشور ایران بررسی شود. بر این مبنا، و به کمک نرم افزار مهندسی Matlab، آنالیز حساسیت نسبت به عوامل تاثیرگذار تابع هزینه کاربران راه برای شبکه راه منتخب انجام شده است. نتایج تحلیل نشان می دهد که به ازای افزایش یک میلیون ریال هزینه های بهسازی اداره راه، هزینه عملکردی روزانه یک وسیله نقلیه در یک کیلومتر، 0.72 ریال کاهش می یابد. همچنین، نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیر هزینه های بهسازی بر هزینه کاربران راه با یک نرخ کاهشی در حال کاستن است. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری های هنگفت جهت کاهش هزینه های کاربران نمی تواند توجیه پذیر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 570 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غنی زاده علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    29-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    926
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

معیارهای زیادی به منظور تعیین وضعیت خدمت دهی روسازی توسعه یافته است که یکی از مهم ترین این شاخص ها، شاخص ناهمواری بین المللی است. علاوه بر کاربرد شاخص ناهمواری بین المللی در تعیین وضعیت روسازی و سنجش نیازمندی های مرمت و نگهداری روسازی، در روش های جدید مکانیستیک– تجربی طراحی روسازی های صلب مانند روشMEPDG 2002  نیز پس از محاسبه تک تک خرابی ها باید با استفاده از یک مدل ریاضی، خرابی های مختلف روسازی به شاخص ناهمواری بین المللی تبدیل شوند تا بتوان مقدار ناهمواری روسازی را در سال های مختلف عمر بهره برداری پیش بینی نمود. بنابراین، تعیین شاخص ناهمواری بین المللی بر اساس خرابی های مشاهده شده در روسازی های صلب از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این تحقیق، از روش سیستم استنتاج تطبیقی عصبی– فازی به منظور مدل سازی شاخص ناهمواری بین المللی در روسازی های بتنی غیرمسلح درزدار با استفاده از داده های برنامه بلندمدت عملکرد روسازی استفاده شده است. متغیرهای مستقل در مدل سازی شامل عمر روسازی برحسب سال، شاخص ناهمواری بین المللی اولیه برحسب متر در هر کیلومتر، درصد دال های با ترک های عرضی، درصد خردشدگی درزها، مساحت وصله های انعطاف پذیر و صلب برحسب درصد، مجموع پلکانی شدن درزها برحسب متر در هر کیلومتر، شاخص یخبندان برحسب درجه سانتی گراد- روز، درصدی از مصالح بستر روسازی که از الک 0.075 میلی متری عبور می کند و متغیر وابسته به صورت شاخص ناهمواری بین المللی برحسب متر در هر کیلومتر در نظر گرفته شد. نتایج نشان می دهد که ضریب رگرسیون بین شاخص ناهمواری بین المللی اندازه گیری شده و پیش بینی شده با استفاده از رابطه NCHRP و سیستم استنتاج تطبیقی عصبی– فازی بر اساس داده های آزمون به ترتیب برابر 0.601 با و 0.758 است. بنابراین، می توان دید که استفاده از مدل توسعه داده شده بر اساس سیستم استنتاج تطبیقی عصبی– فازی امکان پیش بینی دقیق تر شاخص ناهمواری بین المللی در روسازی های بتنی غیرمسلح درزدار را نسبت به معادله ارائه شده توسط NCHRP فراهم می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 926

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1115
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

پل ها عموما به سبب عبور و مرور وسائل نقلیه، دارای بارگذاری متحرک بوده و خطوط تاثیر در حالت های مختلف در طراحی حالت بهینه استاتیک نقش تعیین کننده ای دارند. اما برای طراحی مذکور، به بارگذاری لرزه ای نقشی داده نشده است. پل ها به سبب دمای هوا و مباحث فیزیکی، انبساط و انقباض و همین طور بارهای متحرک روی خود از درزهای انقطاعی بهره می برند. همچنین، معمولا اولین دهانه پل های بتنی روی سکویی با بالشتک قرار می گیرد که فاصله ای بین عرشه و سکو ایجاد نماید. اثر ضربه پل ها در حین زلزله و تاثیرات مخرب آن، محققین را بر آن داشت تا در این زمینه به تحقیق و بررسی بپردازند. از آنجایی که دهانه پل ها به صورت منفرد طراحی و اجرا می گردد، در هنگام بارهای لرزه ای، هر کدام از دهانه ها و عرشه پل ها رفتار متفاوتی از خود بروز داده و تغییرمکان های جانبی آن ها بر اساس جنس سازه و همچنین مود ارتعاشی هر یک از آن ها به وجود می آید. این تفاوت رفتاری سبب می شود که پل ها با یکدیگر برخورد کرده و آسیب هایی به عرشه و بدنه آن ها وارد آید. محققین بسیاری در مورد نیروی وارده در اثر ضربه پل ها و انرژی مستهلک شده این رخداد، مطالعه کرده اند. برای محاسبه این نیرو و میزان انرژی آن، مطالعات عددی نیاز به داشتن یک المان مجازی دارد که شامل فنر و یک المان فاصله است و به صورت متوالی با یکدیگر به محل اتصال دو جسم مورد مطالعه متصل می شود. روابط ریاضی متعددی برای محاسبه دقیق و واقعی تر نیروی وارده و انرژی آن ارائه شده است. در این پژوهش، با استفاده از یک رابطه جدید در محاسبه ضریب میرایی، میزان تاثیرات ضریب استرداد بررسی شده و مقدار بهینه ای بر پایه این ضریب ارائه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    59-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1578
  • دانلود: 

    631
چکیده: 

ارزیابی برهمکنش بین فضای زیرزمینی جدید و فضاهای زیرزمینی موجود و ارائه راهکارهای مناسب یکی از مهم ترین موضوعات تونل سازی در محیط شهری است که توجه به آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این مقاله، مدل عددی سه بعدی تفاضل محدود تونل های دوقلو و تکی در محیط شهری ارائه شده است. هدف از این تحقیق، ارزیابی تاثیر افزایش عمق تونل تکی، در فاصله افقی یکسان، بر اندرکنش بین تونل ها با معیار قرار دادن پارامترهایی شامل نیروها و ممان های اعمال شده روی پوشش بتنی تونل های دوقلو و ضریب ایمنی آن ها، نشست سطح زمین و ساختمان های مجاور، پایداری حفاری تونل تکی و پایداری ستون قرار گرفته بین تونل های دوقلو و تونل تکی می باشد. مطالعه موردی مربوط به تونل های دوقلوی خط 1 و تونل تکی خط 2 قطار شهری تبریز می باشد. نتایج نشان می دهد که ضریب ایمنی متوسط برای پوشش بتنی تونل سهند از 6.52 در حالت هم عمق به 6.35 با افزایش عمق تونل تکی کاهش و برای تونل سبلان از 6.78 در حالت هم عمق به 7.02 با افزایش عمق تونل تکی افزایش می یابد. با افزایش عمق تونل تکی، پایداری در حین حفاری تونل تکی افزایش یافته و نشست کلی سطح زمین کاهش می یابد. همچنین، پایداری ستون قرار گرفته بین تونل های دوقلو و تکی نیز با افزایش عمق تونل تکی افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1578

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 631 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    79-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    904
  • دانلود: 

    784
چکیده: 

کنترل سرعت وسایل نقلیه یکی از عوامل مهم در تامین ایمنی در مسیرها، مخصوصا در مقاطع ورودی شهرهایی که در امتداد راه های اصلی به وجود آمده اند، می باشد. یکی از روش های کنترل و کاهش سرعت، آرام سازی ترافیک به صورت ادراکی است. خط کشی های عرضی حاشیه ای با فواصل کوتاه شونده نوع خاصی از این تمهیدات می باشد که در این تحقیق در ورودی شهر ایزدشهر اجرا شده است. بررسی میزان تاثیرگذاری این خط کشی بر کاهش سرعت، به وسیله مقایسه آماری میانگین سرعت های وسایل نقلیه در مراحل قبل و بعد از اجرای خط کشی توسط آزمون t در سطح اطمینان 95 درصد صورت گرفته است. سرعت وسایل نقلیه عبوری از این مقطع در یک مرحله قبل (مطالعه قبل) و دو مرحله بعد از اجرای خط کشی (مطالعه زودهنگام- بعد و مطالعه طولانی مدت- بعد) توسط دستگاه راداری ثبت سرعت، جمع آوری شد و سرعت ها در سه حالت کل وسایل نقلیه، به تفکیک وسایل نقلیه در روز و در شب و به تفکیک وسایل نقلیه سبک و سنگین دسته بندی شد و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیشترین کاهش، به میزان 5.49 کیلومتر بر ساعت، در میانگین سرعت مربوط به وسایل نقلیه در حالت شب در مطالعه زودهنگام- بعد نسبت به همین حالت در مطالعه قبل بوده است. در حالت کلی، با گذشت زمان و در مطالعه طولانی مدت- بعد، تاثیر تمهیدات اجرا شده در کاهش میانگین سرعت وسایل نقلیه وجود داشت، اما نسبت به تاثیر این تمهیدات در مطالعات زودهنگام- بعد تقلیل یافته بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 784 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    93-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1324
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

به منظور بهبود خرابی رطوبتی روش های گوناگونی وجود دارد که یکی از متداول ترین آن ها استفاده از افزودنی های ضد عریان شدگی است. افزودنی های مورد استفاده تحت عنوان مواد ضد عریان شدگی به قیر، سنگدانه ها و یا به مخلوط قیر- سنگدانه ها اضافه می شوند. در این پژوهش، به معرفی دو نوع نانوماده (اکسید آهن و اکسید آلومینیوم) به عنوان افزودنی های ضد عریان شدگی که اصلاح کننده قیر هستند، پرداخته شده است. دو نوع سنگدانه مختلف با پتانسیل حساسیت رطوبتی متفاوت (سنگ آهک و گرانیت)، قیر با درجه نفوذ 70-60 تهیه شده از پالایشگاه اصفهان و دو نوع نانوذره اکسید آهن و اکسید آلومینیوم که هر کدام در دو درصد وزن قیر (2 و 4 درصد) مورد استفاده قرار می گیرند، از مواد به کار رفته در این پژوهش بودند. به منظور بررسی تاثیر استفاده از نانومواد از روش لاتمن اصلاح شده به عنوان متداول ترین روش برای تعیین حساسیت رطوبتی نمونه های مخلوط آسفالت گرم استفاده شده است. نتایج روش لاتمن اصلاح شده نشان می دهد که استفاده از مواد نانو باعث افزایش شاخص نسبت کشش غیر مستقیم در نمونه های ساخته شده با قیرهای اصلاح شده گشته است. استفاده از نانواکسید آهن در کاهش پتانسیل خرابی رطوبتی در نمونه های مخلوط آسفالتی نسبت به نانواکسید آلومینیوم مشهودتر بوده است. نتیجه دیگری که از این پژوهش به دست آمده این ست که مشابه با پژوهش های پیشین، نمونه های ساخته شده با سنگدانه های سنگ آهک دارای مقاومت بیشتری در برابر خرابی رطوبتی بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button