Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کاظمی سیمین

نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    76-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1818
  • دانلود: 

    2477
کلیدواژه: 
چکیده: 

عادی شدن مسائلی که هر کدام فی نفسه تکان دهنده، شوکه کننده و دردآورنده ظاهرا به شایع ترین مکانیسم دفاعی در مواجهه با این مسائل بدل شده است، آن چنان که فجیع ترین و دردناک ترین پدیده ها بعد از چند روز سرو صدای قابل پیش بینی، عادی و بایگانی شده و به این ترتیب از اولویت رسیدگی تصمیم گیرندگان و مدیران خارج، و تقریبا به فراموشی سپرده می شوند. ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2477 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    79-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1520
  • دانلود: 

    839
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه چاقی یکی از معضلات اساسی است، به طوری که شیوع آن در کشور های در حال توسعه و توسعه یافته رو به افزایش است و همچنین اضافه وزن و چاقی تاثیر منفی بر آمادگی جسمانی دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع چاقی و اضافه وزن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ارتباط آن با عوامل آمادگی جسمانی بود.روش و مواد: مطالعه حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی بود. نمونه آماری مطالعه 22 0 دانشجو دختر دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که بر اساس جدول مورگان محاسبه شده و به صورت هدفمند انتخاب شدند. متغیرهای تحقیق شامل مولفه های آمادگی جسمانی) آزمون دراز و نشست، بارفیکس و تخته کششی، دوی 45 متر، دو 9× 4 متر و دو 54 0 متر (، درصد چربی بدنی، نسبت دور کمر به دور باسن و شاخص توده بدنی نیز جهت ارزیابی ترکیب بدنی محاسبه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک سویه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که 65 (29.6 درصد) نفر دارای چاقی شکمی بودند. در حالی که 15 (6.8 درصد) از دانشجویان دختر کم وزن و 159 (72.7 درصد) دارای وزن طبیعی، 38 (17.3 درصد) دارای اضافه وزن و 8 (3.6 درصد) نفر چاق عمومی هستند. بین شاخص توده بدنی با سرعت دویدن، چابکی، استقامت عضلات شانه، استقامت عضلات شکمی و استقامت قلبی عروقی ارتباط مشاهده شد (P<0.05) اما بین شاخص توده بدنی با انعطاف پذیری ارتباط مشاهده نشد.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که رابطه معکوسی بین چاقی و اضافه وزن با فاکتورهای آمادگی جسمانی وجود دارد به طوری که وضعیت جسمانی دختران چاق و دارای اضافه وزن ضعیف تر از افراد عادی می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 839 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    90-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1629
  • دانلود: 

    1108
چکیده: 

زمینه و هدف: در دهه های اخیر از خشونت علیه زنان، به عنوان جدیترین مشکل اجتماعی ورای مرزهایه فرهنگی، اجتماعی و منطقه ای یاد شده است. هدف مطالعه حاضر الگوی پیشبینی خشونت های خانگی علی زنان بر اساس رگه های شخصیتی و سابقه کودک آزاری همسران در شهر اصفهان بود. روش و مواد: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود. تعداد 159 نفر از زنانی که در سال 1394 مورد خشونت خانگی قرار گرفته بودند و همسران آنها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خشونت های خانگی علیه زنان، پرسشنامه رگه های شخصیتی و پرسشنامه سابقه کودک آزاری جمع آوری گردیدو به کمک همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد رگه های شخصیتی و کودک آزاری همسران پیشبینی کننده خشونت خانگی علیه زنان میباشد و بین ویژگی شخصیتی روان رنجوری و کودک آزاری با خشونت خانگی علیه زنان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (P<0.0001). این در حالی است که بین دیگر ویژگی های شخصیتی شامل برون گرایی، باز بودن نسبت به تجربه، توافق پذیری و وجدانی بودن با خشونت خانگی علیه زنان رابطه منفی معناداری وجود دارد (P<0.0001).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد رگههای شخصیتی و کودک آزاری همسران میتواند نقش پیش بینی کنندهای برای خشونت خانگی علیه زنان داشته باشد. این نتایج حاکی از ارتباط رگه های شخصیت و کودک آزاری همسران است که بایستی توسط پژوهشگران مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1629

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    99-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    892
چکیده: 

زمینه و هدف: رابطه بین ویژگی های شخصیتی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی با مصرف مواد در پژوهش های مختلف نشان داده شده است. اما درباره مکانیسم های این ارتباط و متغیرهایی که ممکن است این رابطه را متاثر سازند دانش اندکی وجود دارد. بنابراین، مطالعه حاضر در قالب مدلی به منظور تعیین نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، نوروز گرایی، برون گرایی، گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد، الکل و دخانیات انجام شد.روش و مواد: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی- مقطعی است و به لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها به روش همبستگی انجام شد. تعداد 300 دانشجو (124 مرد و 176 زن) به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسش نامه شخصیت NEO و پرسشنامه های محقق ساخته در مورد وضعیت اجتماعی- اقتصادی و مصرف مواد جمع آوری شد. داده های بر مبنای تحلیل مسیر و با استفاده از نسخه 8.8 نرم افزار Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که وظیفه شناسی با برون گرایی (P<0.10)، گشودگی به تجربه (P<0.50) و پذیرا بودن (P<0.10) رابطه مثبت معنادار و با نوروز گرایی (P<0.10)، وضعیت اجتماعی- اقتصادی (P<0.10) و مصرف مواد (P<0.10) رابطه منفی معنادار دارد. همچنین، مدل پیشنهاد شده برای بررسی نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، نوروز گرایی، برون گرایی، گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد از برازش مطلوبی با داده ها (0.40= RMSEA، IFC=0.99، IFN=0.69، IFG=0.69، IFGA=0.69) برخوردار بود.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که ویژگی های شخصیتی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی، چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم، بر مصرف مواد تاثیر دارند. در این میان نقش وظیفه شناسی برجسته تر است چون نه تنها اثر متغیرهایی با اثر منفی بر مصرف مواد (مانند برون گرایی) را میانجیگری می کند، بلکه اثر متغیرهایی با اثر مثبت بر مصرف مواد (مانند وضعیت اجتماعی- اقتصادی) را نیز تعدیل می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 892 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    110-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2089
  • دانلود: 

    1212
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اینکه کودکان صاحبان بلافصل آینده جامعه هستند، سلامتی و بیماری آنان در سلامتی و بیماری جامعه فردا و نسل های آینده اثراتی قابل توجه خواهد داشت. بنابراین لازم است به سلامت روانی و جسمانی آنان بیشتر توجه شود و گام هایی اساسی در جهت پیشگیری و درمان بیماری ها و اختلالات روانی و رفتاری آنها برداشته شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی با مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی انجام شد.مواد و روش: این مطالعه با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه کودکان کم توان ذهنی 7 تا 12 سال و مادران آنها بودند که در مدارس کم توان ذهنی در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از روش نمونه گیری به شیوه خوشه ای چند مرحله ای تعداد 150 دانش آموز کم توان ذهنی انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه و شامل اطلاعات فردی، چک لیست نشانگان روانی (SCL. 90)، مقیاس درجه بندی مشکلات رفتاری Conners و مقیاس تاکتیک های تعارض بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه در سطح معنی داری (P<0.05) استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بین مشکلات روانی مادر (r=0.32، P<0.01) و خشونت خانوادگی (r=0.28، P<0.01) با مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد و می توان از طریق مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی، مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی را پیش بینی کرد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن است که بین مشکلات روانی مادر و خشونت خانوادگی با مشکلات رفتاری کودکان کم توان ذهنی رابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2089

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1212 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    118-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    5268
  • دانلود: 

    2833
چکیده: 

زمینه و هدف: بسیاری از محققان، اختلالات رفتاری را اختلالات شایع و ناتوان کننده ای می دانند که برای خانواده، محیط و کودک، مشکلات بسیاری ایجاد می کند. هدف مطالعه حاضر، تعیین رابطه اختلالات رفتاری کودکان با سبک های فرزندپروری و سبک های دلبستگی بود.روش و مواد: این مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دارای مشکلات رفتاری پایه سوم تا پنجم مقطع ابتدایی مناطق یک و دو شهر تهران به تعداد 47137 نفر در سال تحصیلی 95-1394 بود. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای، تعداد 252 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها به وسیله مادران این دانش آموزان تکمیل گردید. آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اختلالات رفتاری، همبستگی مثبت با سبک فرزندپروری مستبدانه (P<0.01) و سبک فرزندپروری سهل گیرانه (P<0.01) دارد. اختلالات رفتاری دارای همبستگی با سبک فرزندپروری مقتدرانه نبود. همچنین اختلالات رفتاری دارای همبستگی منفی با سبک دلبستگی ایمن (P<0.05) و سبک دلبستگی دوسوگرا/ اضطرابی بود (P<0.01). بررسی اثر پیش بینی کنندگی سبک دلبستگی و سبک فرزندپروری بر اختلالات رفتاری حاکی از آن است که این مدل 12 درصد از واریانس را توجیه می کند. سبک دلبستگی و سبک فرزندپروری دارای اثر پیش بینی کننده ای بودند (P<0.01).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد بین اختلالات رفتاری و سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه ارتباط وجود دارد اما ارتباطی بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و اختلالات رفتاری وجود نداشت. نتایج مطالعه حاضر، می تواند به روان شناسان کودک کمک کند تا هر چه بیشتر به نقش سبک های فرزندپروری و دلبستگی والدین پی برده و بتوانند مداخله های مناسبی را با در نظر گرفتن آن در مورد اختلالات رفتاری کودکان اجرا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2833 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    127-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1363
  • دانلود: 

    1080
چکیده: 

زمینه و هدف: محیط آموزشگاه و مدرسه از جمله مکان هایی است که نیازمند حضور فعال دانش آموزان در فعالیت های تحصیلی است. هدف مطالعه حاضر، پیش بینی مهارت های ارتباطی بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس درس و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دوره متوسطه بود.مواد و روش: مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه چهار شهر تهران در سال 1394 بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای، تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی، مهارت های ارتباطی و مقیاس جو روانی اجتماعی کلاس بودند. داده ها با کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS- 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که ابعاد اضطراب اجتماعی به صورت معناداری در سطح معناداری 0.01 مهارت های ارتباطی را در دانشجویان پیش بینی نمود (P<0.01، 34.290= (209, 3) F). ارزش ضریب همبستگی های چندگانه (R2) برابر با 0.33 است. این یافته بدان معنا است که ورود ابعاد جو روانی اجتماعی کلاس به معادله پیش بینی، باعث شده تا 61.6 درصد از واریانس آن تبیین شود.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که جو روانی-اجتماعی کلاس درس و اضطراب اجتماعی می تواند مهارت های ارتباطی را پیش بینی کند. از بین ابعاد اضطراب اجتماعی ترس از ارزیابی منفی و اندوه در موقعیت های عمومی، مهارت های ارتباطی را در دانش آموزان مقطع متوسطه پیش بینی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1363

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1080 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    137-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1466
  • دانلود: 

    1467
چکیده: 

زمینه و هدف: در هر دوره از چرخه زندگی، فرد درگیر روابط ویژهای با دیگران است که این روابط میتواند س مت فردی و اجتماعی او را ارتقاء بخشد یا باعث ایجاد آسیب در فرد شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ا طرحواره های ناسازگار اولیه، راهبردهای مقابل های و بلوغ عاطفی بین دانشجویان دارای آسیب عاطفی و بدون آسیب عاطفی انجام شد.روش و مواد: این مطالعه به صورت علی- مقایسه ای انجام شد. از بین 422 دانشجوی ساکن در خوابگاه های دانشگاه دامغان و دانشگاه آزاد دامغان در سال تحصیلی 95 - 1394، تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های ضربه عشق، راهبردهای مقابله ای، طرحواره و بلوغ عاطفی جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و از شاخص های آمار استنباطی مانند واریانس تک متغیره و چند متغیره و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بریدگی و طرد (P<0.01، F=6.05) ، خودگردانی و عملکرد مختل (P<0.001، F=8.34)، محدودیت های مختل (P<0.0001، F=10.16)، دیگر جهت مندی (P<0.01، F=6.99)، گوش به زنگی بیش از حد/بازداری (P<0.04، F=3.18) در بین دو گروه با و بدون نشانگان بالینی تفاوت وجود داشت. ب ن دو گروه در نمرات حاصل از راهبردهای مقابل های و بلوغ عاطفی تفاوت دیده شد (P<0.0001). این مدل 24.4 درصد از واریانس را توجیه میکند (Adj R2=0.244). رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی پیش بینی کننده های معنی داری بودند (P<0.01).نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که افراد دارای آسیب عاطفی از نظر طرحواره های ناسازگار، راهبردهای مقابل های و بلوغ عاطفی با افراد بدون آسیب عاطفی تفاوت دارند. همین مساله لزوم توجه بیشتر درمانگران و مشاوران را به این حیطه میطلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1466

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1467 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

سلامت اجتماعی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    147-155
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1324
  • دانلود: 

    830
چکیده: 

زمینه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر یک اختلال مزمن و عودکننده است که پیامدهای منفی فراوانی در پی دارد، بنابراین مطالعه حاضر باهدف مقایسه نگرش های ناکارآمد، اهمال کاری و سبک های تصمیم گیری در معتادان با و بدون سابقه عود انجام شد.روش و مواد: طرح مطالعه از نوع علی مقایسه ای بود و جامعه آماری شامل کلیه معتادان تحت درمان و دارای پرونده در کلینیک های ترک اعتیاد بودند. در این مطالعه تعداد 90 نفر افراد دارای سابقه عود (بازگشت مجدد در کمتر از شش ماه) و 90 نفر بدون سابقه عود (دارای سابقه حداقل 18 ماه بدون مصرف مواد)، در دو گروه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اهمال کاری، پرسشنامه نگرش های ناکارآمد و پرسشنامه سبک های تصمیم گیری عمومی جمع آوری شد. داده ها از طریق آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بین نگرش های ناکارآمد (P=0.001)، اهمال کاری (P=0.037) در معتادان دارای سابقه عود و بدون سابقه عود تفاوت وجود دارد. همچنین بین دو گروه در سبک های تصمیم گیری عقلانی (P=0.001) و شهودی (P=0.001) تفاوت دیده شد اما در سبک های وابستگی، آنی و اجتنابی تفاوت یافت نشد.نتیجه گیری: درمجموع می توان گفت متغیرهای اهمال کاری، نگرش های ناکارآمد و سبک های تصمیم گیری نقش موثری در احتمال عود در مصرف کنندگان مواد مخدر دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1324

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 830 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button