زمینه و هدف: محیط آموزشگاه و مدرسه از جمله مکان هایی است که نیازمند حضور فعال دانش آموزان در فعالیت های تحصیلی است. هدف مطالعه حاضر، پیش بینی مهارت های ارتباطی بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس درس و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دوره متوسطه بود.مواد و روش: مطالعه به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه چهار شهر تهران در سال 1394 بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای، تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه اضطراب اجتماعی، مهارت های ارتباطی و مقیاس جو روانی اجتماعی کلاس بودند. داده ها با کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS- 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که ابعاد اضطراب اجتماعی به صورت معناداری در سطح معناداری 0.01 مهارت های ارتباطی را در دانشجویان پیش بینی نمود (P<0.01، 34.290= (209, 3) F). ارزش ضریب همبستگی های چندگانه (R2) برابر با 0.33 است. این یافته بدان معنا است که ورود ابعاد جو روانی اجتماعی کلاس به معادله پیش بینی، باعث شده تا 61.6 درصد از واریانس آن تبیین شود.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که جو روانی-اجتماعی کلاس درس و اضطراب اجتماعی می تواند مهارت های ارتباطی را پیش بینی کند. از بین ابعاد اضطراب اجتماعی ترس از ارزیابی منفی و اندوه در موقعیت های عمومی، مهارت های ارتباطی را در دانش آموزان مقطع متوسطه پیش بینی می کند.