مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,043
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی، نوروز گرایی، برون گرایی، گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد، الکل و دخانیات

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 109

چکیده

 زمینه و هدف: رابطه بین ویژگی های شخصیتی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی با مصرف مواد در پژوهش های مختلف نشان داده شده است. اما درباره مکانیسم های این ارتباط و متغیرهایی که ممکن است این رابطه را متاثر سازند دانش اندکی وجود دارد. بنابراین, مطالعه حاضر در قالب مدلی به منظور تعیین نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی, نوروز گرایی, برون گرایی, گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد, الکل و دخانیات انجام شد.روش و مواد: مطالعه حاضر از نوع تحلیلی- مقطعی است و به لحاظ شیوه گردآوری و تحلیل داده ها به روش همبستگی انجام شد. تعداد 300 دانشجو (124 مرد و 176 زن) به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسش نامه شخصیت NEO و پرسشنامه های محقق ساخته در مورد وضعیت اجتماعی- اقتصادی و مصرف مواد جمع آوری شد. داده های بر مبنای تحلیل مسیر و با استفاده از نسخه 8.8 نرم افزار Lisrel مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که وظیفه شناسی با برون گرایی (P<0.10), گشودگی به تجربه (P<0.50) و پذیرا بودن (P<0.10) رابطه مثبت معنادار و با نوروز گرایی (P<0.10), وضعیت اجتماعی- اقتصادی (P<0.10) و مصرف مواد (P<0.10) رابطه منفی معنادار دارد. همچنین, مدل پیشنهاد شده برای بررسی نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی, نوروز گرایی, برون گرایی, گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد از برازش مطلوبی با داده ها (0.40= RMSEA, IFC=0.99, IFN=0.69, IFG=0.69, IFGA=0.69) برخوردار بود.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که ویژگی های شخصیتی و وضعیت اجتماعی- اقتصادی, چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم, بر مصرف مواد تاثیر دارند. در این میان نقش وظیفه شناسی برجسته تر است چون نه تنها اثر متغیرهایی با اثر منفی بر مصرف مواد (مانند برون گرایی) را میانجیگری می کند, بلکه اثر متغیرهایی با اثر مثبت بر مصرف مواد (مانند وضعیت اجتماعی- اقتصادی) را نیز تعدیل می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جبرائیلی، هاشم، حسنی، جعفر، و حبیبی عسگرآباد، مجتبی. (1396). نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی, نوروز گرایی, برون گرایی, گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد, الکل و دخانیات. سلامت اجتماعی، 4(2 )، 99-109. SID. https://sid.ir/paper/253841/fa

    Vancouver: کپی

    جبرائیلی هاشم، حسنی جعفر، حبیبی عسگرآباد مجتبی. نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی, نوروز گرایی, برون گرایی, گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد, الکل و دخانیات. سلامت اجتماعی[Internet]. 1396؛4(2 ):99-109. Available from: https://sid.ir/paper/253841/fa

    IEEE: کپی

    هاشم جبرائیلی، جعفر حسنی، و مجتبی حبیبی عسگرآباد، “نقش تعدیل کننده وظیفه شناسی در رابطه با اثر وضعیت اجتماعی- اقتصادی, نوروز گرایی, برون گرایی, گشودگی به تجربه و پذیرا بودن بر مصرف مواد, الکل و دخانیات،” سلامت اجتماعی، vol. 4، no. 2 ، pp. 99–109، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253841/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button