زمینه و هدف: نابهنجاری های رفتاری به عنوان میزان ناسازگاری رفتاری یک فرد با ارزش های اجتماعی تعریف می شود. از آنجا که دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه محسوب می شوند لذا توجه به سلامت رفتاری آنها ضروری به نظر می رسد. هدف از مطالعه حاضر، تعیین ناهنجاری های رفتاری دانش آموزان استان های مرکزی و همدان بود.روش و مواد: مطالعه حاضر به لحاظ اجرا تلفیقی از روش های پیمایشی و علی- مقایسه ای بود. این مطالعه با مشارکت 410 دانش آموز دوره های ابتدایی و متوسطه مدارس شهری دولتی استان های مرکزی و همدان در سال تحصیلی 95-1394 و به صورت نمونه گیری سهمیه ای تصادفی انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد Achenbach فرم های TRF و YSR جمع آوری شدند. برای تحلیل داده ها در بخش میدانی از آزمون t با گروه های مستقل و در بخش تحلیل محتوا از تحلیل کیفی استفاده شده است.یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که شیوع ناهنجاری های رفتاری در دانش آموزان استان مرکزی و همدان متفاوت بوده است (t=13.4، P<0.001). همچنین نتایج نشان داد شیوع ناهنجاری های رفتاری در پسران و دختران تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت (P>0.05, t=-1.5).نتیجه گیری: شیوع نابهنجاری های رفتاری در گروه های مختلف با توجه به جنس، سن و محل زندگی متفاوت است.