Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,477
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

716
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دانش آموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیم رخ حسی

صفحات

 صفحه شروع 250 | صفحه پایان 259

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی نوعی اختلال عصبی رشدی در دوران کودکی است که اغلب تا بزرگسالی تداوم می یابد و بر جنبه های مختلف زندگی تاثیر می گذارد. بنابراین, مطالعه حاضر با هدف مقایسه دانش آموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیمرخ حسی انجام شد.روش و مواد: طرح مطالعه حاضر از نوع پس رویدادی است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 95- 1394 بود. نمونه مطالعه شامل 97 دانش آموز با اختلال بیش فعالی و 123 دانش آموز بدون اختلال بیش فعالی بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اختلال رفتاری Conners (نسخه معلم), مقیاس تبحر حرکتی Bruininks Oseresky  (فرم بلند) و پرسشنامه نیمرخ حسی Dunn و برای تجزیه و تحلیل داده ها, از تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بین دو گروه دانش آموزان با اختلال بیش فعالی و عادی در مقیاس نیم رخ حسی با میانگین نمرات پردازش حسی (F=25.5), تعدیل حسی (F=191.1) و پاسخ هیجانی/ رفتاری (F=23.1), و مهارت های حرکتی ریز و درشت با میانگین نمرات مهارت حرکتی درشت (F=92.1) و مهارت حرکتی ریز (F=86.1) در سطح (P<0.001) تفاوت معناداری وجود داشت.نتیجه گیری: مطالعه نشان داد مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیمرخ حسی دانش آموزان با اختلال بیش فعالی نسبت به دانش آموزان عادی دچار مشکل است. بنابراین ضروری است مداخلات بالینی جهت افزایش و بهبود مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیز نیمرخ حسی دانش آموزان با اختلال بیش فعالی به منظور افزایش سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی آن ها مد نظر قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، ندا، و استکی، مهناز. (1396). مقایسه دانش آموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیم رخ حسی. سلامت اجتماعی، 4(3)، 250-259. SID. https://sid.ir/paper/253853/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی ندا، استکی مهناز. مقایسه دانش آموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیم رخ حسی. سلامت اجتماعی[Internet]. 1396؛4(3):250-259. Available from: https://sid.ir/paper/253853/fa

    IEEE: کپی

    ندا صالحی، و مهناز استکی، “مقایسه دانش آموزان با و بدون اختلال بیش فعالی در مهارت های حرکتی ریز و درشت و نیم رخ حسی،” سلامت اجتماعی، vol. 4، no. 3، pp. 250–259، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253853/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا