Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

بحری مریم | بحری مائده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1685
  • دانلود: 

    896
چکیده: 

مقدمه: دو زبانه بودن از ابتدای زندگی بر کارکرد های شناختی از جمله حافظه فعال و کارکردهای مهاری قطعه پیشانی تاثیر دارد. هدف: لذا پژوهش حاضر، با هدف مقایسه حافظه فعال کلامی و کارکردهای مهاری قطعه پیشانی در دو گروه از جوانان دو زبانه و یک زبانه صورت گرفته است.روش: طرح پژوهش حاضر علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دو زبانه (آذری زبان- فارس زبان) و یک زبانه (فارس زبان) دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (تبریز) در سال 95-1394 بود. به این منظور 30 دانشجوی دختر دو زبانه و 30 دانشجوی دختر یک زبانه به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، آزمون های رایانه ای بودند. جهت اندازه گیری کارکرد مهاری قطعه پیشانی از تکلیف رایانه ای استروپ و برای اندازه گیری حافظه فعال از تکلیف رایانه ای نرم افزار آزمایشگاهی روانشناسی شناختی استفاده شد. داده ها به کمک 22 SPSS و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون استنباطی t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادند که عملکرد حافظه فعال کلامی افراد دو زبانه و یک زبانه جوان تفاوت معنادار (p<0.05) ندارد. و عملکرد مهاری قطعه پیشانی مغز در افراد دو زبانه و یک زبانه جوان تفاوت معنادار (p<0.05) دارد. نتیجه گیری: بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که دو زبانگی باعث افزایش عملکرد حافظه فعال کلامی نمی شود. طرفی دیگر دو زبانگی باعث افزایش عملکرد افراد دو زبانه در عملکرد مهاری قطعه پیشانی مغز می شود، در واقع افراد دو زبانه در انجام تکالیف مربوط به کارکرد اجرایی مهار، برتر از افراد یک زبانه هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1685

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 896 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1749
  • دانلود: 

    1034
چکیده: 

مقدمه: مربیگری جزوه پردردسرترین، جذاب ترین و سخت ترین مشاغل دنیاست شناخت خصوصیات، توانمندی ها، رفتارهای رهبری مربیان و شایستگی های اجتماعی و هیجانی مربیان بخصوص مربیان مدارس فوتبال، بر موثر بودن مربیان بر عملکرد و توانایی آنان تاثیر گذار خواهد بود.هدف: هدف کلی تحقیق حاضر تعیین رابطه بین هوش هیجانی ورزشی با خودکارآمدی مربیگری و کمال گرایی ورزشی مربیان مدارس فوتبال استان کردستان بود.روش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع تحلیلی است. و جامعه آماری آن شامل کلیه مربیان مدارس فوتبال استان کردستان در سال 1394 بود. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق مشخص و محدود) 45 نفر( بود، از روش نمونه گیری به صورت تمام شمار استفاده شد. برای جمع داده ها از مقیاسه ای هوش هیجانی در ورزش(لان و همکاران، 2009)، خودکارآمدی مربیگری (فیلتز و همکاران، 1999) و کمال گرایی دان و همکاران (2006) استفاده شد. در ادامه از آمار توصیفی برای توصیف متغیرها و سپس از آمار استنباطی آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح p£0.05 با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نشان داد هوش هیجانی در ورزش مربیان با خودکارآمدی مربیگری و مولفه کمال گرایی ورزشی در ارتباط اند (p<0.01). همچنین هوش هیجانی مربیان پیشبینی مناسبی برای خودکارآمدی و کمال گرایی مربیان محسوب می شود(p<0.05).نتیجه گیری: در نهایت مشخص شد مربیانی که هوش هیجانی بالاتری دارند. از خودکارآمدی مربیگری و کمال گرایی بیشتری نیز برخوردارند، و میتوان هوش هیجانی به عنوان متغیری اثر گذار درحوزه مربیگری بخصوص مربیان مدارس فوتبال نام برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1749

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1034 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1182
  • دانلود: 

    839
چکیده: 

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عملکرد خانواده و سبکهای هویت در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر کرج است.روش: بدین منظور نمونه ای شامل 300 نفر از دانش آموزان دختر شهر کرج به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از پرسش نامه ی سبک هویت برزونسکی (ISI) و پرسشنامه ی عملکرد خانواده ی بلوم (FFS) استفاده شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان میدهند که میان دو متغیر عملکرد خانواده و سبک های هویت به جز در سبک هویت سردرگم یا اجتنابی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد، در این خصوص نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 10 درصد از سبک هویت اطلاعاتی دانش آموزان را با توجه به کارکردهای خانواده می توان پیشبینی نمود. کارکرد خانواده برای پیشبینی سبک هویت اطلاعاتی در سه خرده مقیاس سازماندهی و گرایش فرهنگی و گرایش ذوقی و سرگرمی معنادار شد.نتیجه گیری: بین سبکهای هویت در دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر کرج و عملکرد خانواده رابطه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1182

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 839 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    38-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1003
  • دانلود: 

    808
چکیده: 

مقدمه: هوش اجتماعی و همدلی پزشک با بیمار از عوامل موثر در کیفیت ارائه خدمات پزشکی به بیماران محسوب می گردند. از سوی دیگر این متغیرها تحت تاثیر فرهنگ بوده و جلوه ها و مظاهر گوناگونی در فرهنگهای مختلف دارند که توجه به آنها در برقراری ارتباط مناسب پزشک –بیمار تاثیرگذار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش اجتماعی و همدلی با بیمار در دانشجویان پزشکی ایران و انگلستان و بررسی رابطه این دو متغیر باهم انجام گرفت.روش: جامعه آماری شامل دانشجویان پزشکی دانشگاه های شهرهای تهران، لندن و شفیلد بود که نمونه ای شامل 182 دانشجو از دو کشور (88 دانشجوی ایرانی، 94 دانشجوی انگلیسی) با روش در دسترس از آن انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001)، مقیاس تجدیدنظر شده همدلی با بیمار در دانشجویان ارائه دهنده خدمات سلامتی جفرسون (2001) و پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی محقق ساخته جمع آوری گردیدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t استودنت و تحلیل واریانس چندمتغییری (MANOVA) استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش اجتماعی و همدلی دانشجویان پزشکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (R=0.37, 9<0.01). همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که در هوش اجتماعی مولفه های آگاهی اجتماعی و مهارت های اجتماعی دانشجویان ایرانی بیشتر از دانشجویان انگلیسی است. اما در مولفه پردازش اطلاعات اجتماعی باهم تفاوتی نشان نداند. در متغیر همدلی مولفه های مراقبت همدلانه و خود را به جای بیمار نهادن در دانشجویان ایرانی بالاتر از دانشجویان انگلیسی بود. اما در مولفه اتخاذ دیدگاه با هم تفاوتی نداشتند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می توان به اهمیت تاثیرات و تفاوت های فرهنگی بر بروز و تظاهرعوامل شخصیتی مانند هوش اجتماعی و توانایی همدلی پزشک با بیمار پی برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 808 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1871
  • دانلود: 

    980
چکیده: 

هدف: اضطراب اجتماعی یک اختلال بسیار ناتوان کننده است. هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی روش های درمانی نوروفیدبک و کاهش استرس مبتنی بر حضورذهن بر اختلال اضطراب اجتماعی بود.روش: طرح این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر سنندج ونمونه گیری به روش در دسترس هدفمند صورت گرفت که 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه درمانی نوروفیدبک وحضورذهن قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوتیز و پرسشنامه _ 2 MMPI بود.داده ها با استفاده از آزمون کواریانس و T وابسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته ها نشان داد که نوروفیدبک و حضور ذهن بر اضطراب اجتماعی تاثیر داشته و باعث کاهش آن می شوند (p<0.01). و این دو روش درمانی در کاهش مولفه های اضطراب تفاوت معناداری دارند.نتیجه گیری: برای درمان یا کاهش اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می توان از روش درمانی نوروفیدبک و همچنین حضور ذهن به عنوان روش های نوین در روانشناسی با تاکید برمبنای زیستی وبیولوژیکی استفاده کرد.هدف: اضطراب اجتماعی یک اختلال بسیار ناتوان کننده است. هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی روش های درمانی نوروفیدبک و کاهش استرس مبتنی بر حضورذهن بر اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش: طرح این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر سنندج و نمونه گیری به روش در دسترس هدفمند صورت گرفت که 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه درمانی نوروفیدبک وحضور ذهن قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوتیز و پرسشنامه 2- MMPI بود.داده ها با استفاده از آزمون کواریانس و T وابسته مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که نوروفیدبک و حضور ذهن بر اضطراب اجتماعی تاثیر داشته و باعث کاهش آن می شوند (p<0.01). و این دو روش درمانی در کاهش مولفه های اضطراب تفاوت معناداری دارند. نتیجه گیری: برای درمان یا کاهش اضطراب در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می توان از روش درمانی نوروفیدبک و همچنین حضور ذهن به عنوان روش های نوین در روانشناسی با تاکید برمبنای زیستی وبیولوژیکی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1871

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 980 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    66-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1347
  • دانلود: 

    773
چکیده: 

مقدمه: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی افسردگی یکی از مشکلات روانشناختی شایع است. عوامل شناختی متعددی در آسیب پذیری افسردگی نقش دارند، یکی از این عوامل که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب کرده است، حافظه سرگذشتی است. حافظه سرگذشتی در واقع بازنمایی شخصی یک فرد از گذشته ی خود است.هدف: یکی از مشکلات شناختی ای که افراد افسرده با آن مواجهه هستند و باعث تداوم و عود نشانه های افسردگی می شود، بیش کلی گرایی خاطرات سرگذشتی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حافظه سرگذشتی بود.روش: طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. از بین دانشگاه های شهر تهران سه دانشگاه به تصادف انتخاب شدند. بر اساس ملاکهای ورود و خروج 20 نفر انتخاب شد و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل) 2 نفر ریزش داشت (و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه ی 2 ساعته تحت مداخله گروهی قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه افسردگی بک و آزمون حافظه سرگذشتی بود. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که در گروه آزمایش نمره اختصاصی حافظه سرگذشتی افزایش داشته و زمان واکنش کاهش معنادار داشته.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر و ارائه تبیین های نظری و پژوهشی مرتبط، گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک روش درمانی اثر بخش در زمینه حافظه سرگذشتی افراد افسرده توصیه میگردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 773 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    76-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    985
  • دانلود: 

    815
چکیده: 

مقدمه: هدف این پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای حل مسله بر افسردگی و احساس قربانی شدن دانش آموزان یربانی قربانی قلدری بود.روش: در این پژوهش اثر آموزش گروهی مهارت های حل مسله بر کاهش میزان افسردگی دانش آموزان قربانی قلدری بررسی شد. شرکت کنندگان در مدرسه و توسط همسالان مورد قلدری قرار گرفته بودند و بر اساس پرسشنامه افسردگی بک، دارای خوی افسرده نیز بوده اند. این آموزش در قالب هشت هفته دو ساعته انجلام شد و در پایان دانش آموزان مجددا با پرسشنامه افسردگی بک آزمون شدند.یافته ها: نتایج نشان داد آموزش گروهی مهارت های حل مسله بر کاهش افسردگی و کلاهش قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری موثر بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله، آموزش گروهی مهارتهای حله مسله به منظور کاهش میزان افسردگی و قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری در مدارس وآموزشگاه ها توصیه میگردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 985

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 815 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    89-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    886
  • دانلود: 

    1127
چکیده: 

هدف: هدف مطالعه حاضر ارائه مداخله رهیاری کیفیت زندگی سفارشی و فرد به فرد بر اساس نظریه خود تعیین گری، برای بزرگسالان حرفه ای در حال گذار، و مطالعه میزان تغییرات فردی انگیزه و شجاعت در طول روند رهیاری بوده است.روش: در این مطالعه از طرح مطالعه موردی چندگانه که ریشه در نظریه خود تعیین گری داشته، استفاده شده و تغییرات انگیزه و شهامت روانشناختی در طول مداخله رهیاری کیفیت زندگی 8 هفته ای، بررسی گردیده است. هشت بزرگسال در شش جلسه یک ساعته رهیاری تلفنی شرکت نمودند. منابع داده ها شامل اطلاعات حاصل از یک پیش-آزمون، نتایج استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از بررسی، یادداشت های میدانی و رونوشت مصاحبه پس از جلسه می باشد. روند رهیاری، شامل شش جلسه تلفنی، استفاده از گزارش های پروفایل و منابع HeartMath بود.یاقته ها: آنالیز کیفی میان-موردی توصیف می کند که حمایت رهیاری زندگی یکپارچه نگر از شرکت کنندگان در ابراز شجاعت روانشناختی و تسهیل حرکت به سمت خود تعیین گری می باشد.نتیجه گیری: این مطالعه چگونگی تاثیر مداخله رهیاری مبتنی بر نظریه خود تعیین گری، بر احساس خود مختاری شخصی، ارتباط و شایستگی فرد نشان داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 886

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1127 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button