Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

اکبری شلدره فریدون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    266
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

نوشته ای که پیش رو دارید، بررسی و کالبدشکافی محتوایی دو دفتر از مجموعه سروده های آقای سهراب سعیدی است که از سال 1375 تا کنون، سروده و منتشر شده است. در رویکرد تحلیلِ مایگان و درون مایه ی آثار، از سازه های برونی، هنجارهای زبانی و کارکردهای ادبی و زیبایی شناختی، چشم پوشیده ایم و تنها به بررسی محتوای سروده ها پرداخته ایم و سیر تحوّل و تعالی معنا در جهان فکری سراینده و ساماندهی معنایی در پیکره ی شعرها را نشان داده ایم. در بررسی محتوایی سروده ها، تنها به خود متن و سامانه ی جهانِ متن، و هم چنین به زیست جهان و تجربه ی زیسته ی شاعر، توجّه و تأکید شده و از کشفِ روابطِ بین الاذهانی و بینامتنی پرهیز شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 266

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعیدی سهراب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    17-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    524
  • دانلود: 

    657
چکیده: 

عشق به حضرت امام حسین(ع)، در میان مردمان جنوب اعم از شیعه و سنی موج می  زند از این رو هر ساله با شرکت در سوگواری آن امام شهید، این عشق و ارادت خود را به آن حضرت نشان می دهند. شاعران هرمزگان نیز، در اشعارشان محبت خود را در وصف خاندان پیامبر به ویژه امام حسین(ع)در اوج زیبائی بازتاب داده اند، که البته در این رهگذر فرهنگى ، تنها شاعران شیعی مذهب به ابراز ارادت به حضرت اباعبدالله(ع) و نهضت ایشان نپرداخته اند، بلکه شاعرانى از اهل سنت نیز، جانمایه اشعار خویش را با ابراز ارادت به اهل بیت(ع) و عاشورا مزین ساخته اند. در استان هرمزگان، ملا محمد نامی فتوحی-شاعر سنی مذهب قرن نهم بستک اولین شاعر این استان است که در مرثیه حضرت امام حسین(ع) شعر سروده اند که با شعر ایشان پیشینه مکتوب مرثیه سرایی استان هرمزگان در این خصوص را به 5 قرن پیش می رساند، این مقاله با روش تحلیل محتوا و با ابزار کتابخانه در پی آن است تا جلوه هایی از ارادت شاعران اهل سنت به قیام عاشورا و شخصیت والامقام حضرت حسین بن على (ع)، نشان دهد؛ چرا که عشق به پیامبر(ص) و خاندان مطهرش چنان در میان شاعران اهل سنت موج می  زند که برادران اهل سنت هر هفته در خطبه  های نماز جمعه خود از حضرت امام حسن(ع) وحضرت امام حسین(ع) به عنوان سروران جوانان بهشت، یاد می  کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 657 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عسکری زاده ناصر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    43-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    639
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

حیات و ممات نشانه توحید و عظمت خداوند ست. همان گونه که خدای متعال زمین مرده را به آب باران زنده و سرسبز می کند و این رستاخیز طبیعت یک کلاس درس است؛ حیات و ممات آدمی نیز شایسته ی تعقل و تدبر است. مرگ در مثنوی امری دفعی نیست که به یکباره اتفاق افتد و کوس ختم حیات را بکوبد؛ بلکه پدیده ای ست ساری در متن زندگی، که انسان در حیات جسمانی خود بارها آنرا تجربه می کند. خواب گونه ای از مرگ در زندگی دنیوی ست. چشیدن مرگ جز یک تجربه نیست. آن هنگام که اضطرابی بر فرد چیره گشته یا در موقعیت های دشواری همچون بلا قرار گرفته و بیماری های سخت را از سر گذرانده است آگاهانه مرگ را تجربه می کند. آنچه در این جستار بررسی شده است، یکی از دغدغه های اصلی و بغرنج ترین معماهای ذهنی و روحی انسان یعنی مسئله مرگ و تحلیل نگاه های مربوط به آنست. زنجیره تکامل موجودات و از جمله انسان با مرگ تداوم می یابد و مولوی در جای جای مثنوی در قالب داستان ها و تمثیل های مختلف به بیان این مهم می پردازد. بسی اسرار هست که هنوز بدانها پی نبرده ایم و باید بدانیم که عوامل خلقت بتمام و کمال محکوم اندیشه بی بنیاد ما نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 639

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    54-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    690
  • دانلود: 

    642
چکیده: 

ادبیّات فارسی از دیر باز بستر مناسبی برای رواج تعلیم و تربیت مطابق با اصول و قوانین اسلامی بوده است. در دوره ی مورد تحقیق ما یعنی دوره ی پهلوی اوّل نیز آثاری وجود دارند که در حوزه ی نثر داستانی، می توان از دل آن ها نکات ارزشمندی را برای الگوبرداری در جهت تعلیم و تربیت نسل امروز رواج داد. نگارندگان در این تحقیق براساس روش توصیفی – تحلیلی به بیان برجسته ترین مفاد تربیتی و اخلاقی این آثار که مناسب به دستورات اسلامی می باشند، پرداخته اند و در بعضی موارد کوشش شده است که آیه یا سخنی از بزرگان دینی برای تذییل مفاهیم آورده شود. بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق، اغلب آموزه های تعلیمی و تربیتی در آثار داستانی این دو شخصیت عبارتند از: تربیت روح و روان، مقایسه ی زندگی دینوی و اُخروی و برتری آن جهان بر دنیا، بلندهمّتی در زندگی، دوستی و محبّت، شیوه ی صحیح زندگی کردن، نگهداری زبان، غیبت، حسادت و. . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 690

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 642 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    68-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    876
  • دانلود: 

    156
چکیده: 

تذییل در زبان عربی، کاربردهای ویژه و خصوصیات مختص به خود را داراست. مانع اصلی یادگیری، عدم توانایی دانش آموزان و عدم توانایی در درک و تعمیم مفاهیم و خلط مبحث با مباحث دیگر می باشد. تذییل در دستور زبان عربی از جمله مباحثی است که مورد عنایت نویسنده های فروان در فراوردهای ذهنی شان است، ولی بیشتر ودقیق تر پیرامون این موضوع مقالات تحقیقی را پیدانکردم بدین ملحوظ پیرامون نگارش این مقاله تصمیم گرفتم؛ که این نوشته در پی تسهیل در امر آموزش تذییل و راه های تشخیص آن است. در دستور زبان عربی مخصوصا در بخش بلاغت زبان عربی کار برد خاص دارد، که هم به عنوان حاشیه نویسی، ضمیمه کردن، تعلیقیه، و پانوشت را گویند، تذییل در لغت به معنای «دامنِ دار کردن» و «مطلبی را در پایین صفحه کتاب نوشتن» است. در اصطلاح فَنّ بلاغت؛ تذییل در جمله؛ یعنی آوردن جمله ای مستقل به دنبال جمله اول که با آن، هم معنا است تا تأکیدی برای منطوق و مفهوم جمله اول باشد. اگر جمله ای در پی جملات دیگر بیاید و با آنها هم معنا باشد، آن را تذییل می گویند. این امر برای تأکید منطوق (چیزی در دستور زبان عربی مخصوصا در بخش بلاغت زبان عربی کار برد خاص دارد، که هم به عنوان حاشیه نویسی، ضمیمه کردن، تعلیقیه، و پانوشت را گویند، تذییل در لغت به معنای «دامنِ دار کردن» و «مطلبی را در پایین صفحه کتاب نوشتن» است. در اصطلاح فَنّ بلاغت؛ تذییل در جمله؛ یعنی آوردن جمله ای مستقل به دنبال جمله اول که با آن، هم معنا است تا تأکیدی برای منطوق و مفهوم جمله اول باشد. اگر جمله ای در پی جملات دیگر بیاید و با آنها هم معنا باشد، آن را تذییل می گویند. این امر برای تأکید منطوق (چیزی که لفظ آن در عبارت، ذکر شده است. ) یا مفهوم جملات پیشین می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 876

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    77-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    398
  • دانلود: 

    214
چکیده: 

شاهنامه نخستین و تنها اثر ادبی در زبان فارسی است که به شکلی منسجم و در قالب شعر سرگذشت شاهان و پهلوانان تاریخی و اسطوره ای را بیان می کند. بیان فردوسی در این اثر آمیخته به اخلاق و حکمت است. شاهنامه، تلاش آدمی در نبردی دائمی برای حفظ حیات است که با رویکردی حکمی و توجه به اخلاق متعالی انسانی همراه است، بازتابش اخلاق وحکمت زیبایی بی نظیری به این اثر حماسی بخشیده است. حکیم فردوسی در آغاز کتاب به صراحت هدف خویش را از سرایش این اثر بیان می کند و ان ساختن پایگاهی است در زیر «سرو سایه افکن دانش» است و در جستجوی پاسخ به سوال مهمی است وآن اینکه بشر را چه شده است که به این خواری وخفت افتاده است؟ و از پژوهندگان روزگار نخست: بپرسیدشان از کیانِ جهان وزان نامداران و فرّخ مِهان که، گیتی به آغاز چون داشتند که ایدون به ما خواربگذاشتند (کزازی، جلال الدین. (1379-1387). نامه باستان. انتشارات سمت ص 20، ج1، )

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 214 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    99-132
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    267
  • دانلود: 

    186
چکیده: 

مروارید، متخلص به بیانی کرمانی، و حسام الدین-شهاب الدین عبدالله خویی هر دو از دبیران مشهور قرون هشتم و نهم هجری بودند، حسام الدین خویی شیوه های مختلف دبیری، اعم از مخاطبات و غیره را سرلوحه ی خود قرار داده و بسیاری را به نثر بیان نموده است درحالی که شهاب الدین مروارید مخاطبات را به صورت رباعیات زیبایی آورده است. مخاطبات حسام الدین و مخاطبات مروارید-که برای سرفصلنامه ها کاربرد داشت-به عنوان یک شیوه ادبی شناخته شد هدف آن ها آموزش فن دیری به دبیران و مترسلان بود. این مقاله یک پژوهش بنیادی است که به روش استنادی و کتاب خانه ای گردآوری شده است. نگارنده بر آن است تا با بررسی و مقایسه خطابه های هر یک از دبیران، شیوه ی نامه نگاری را در آن روزگار معرفی و ارزش طبقات اجتماعی و فرهنگی را بشناساند. نگارنده در این پژوهش تلاش کرده تا به وسیله مخاطبه ها که به اقتضای اوضاع فرهنگی و اجتماعی زمان خویش به رشته نظم و نثر کشیده شده به شیوه و فرهنگ نامه نگاری و ابداعات این دو ادیب در خصوص رساله نویسی اشاره کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 186 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    133-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1228
  • دانلود: 

    434
کلیدواژه: 
چکیده: 

کلمه نقد به معنی تشخیص خوب از بد و انتقاد: آشکار کردن خوبی ها از بدی ها که در ادبیات معنی ان با عیب حویی خیلی متفاوت است. نقد ادبی: یعنی نشان دادن قوت ها و ضعف های یک اثر ادبی (قصه، شعر، نمایش نامه و. . . ) همچنین اگر اثر نکات ظریف و پنهانی داشته باشد نقد وظیفه دارد خواننده کمک کند تا آن نکات پنهان را در هم دراورد (مجله پرسمان / شهریور 1383 شماره 24) در عصر عباسی و قرن چهارم هجری پادشاهان رقابت شدید در زمینه ارتقاء علم و فرهنگ را شروع کرده بودند و هر امیری تلاش می کرد تا با برگزاری مجالس دربار خود را با حضور علما و ادبا و شعرا برتری خود را به اثبات برساند به همین خاطر صله ها و پاداش های فراوانی به شعرا داد تا آنها را مدح کنند و اخبار و آثارشان را در کتابها بیارند تا در جهان منتشر شود و همین امر باعث رونق ادبیات در مشرق و مغرب شد (الفاخوری، 1381: 432) در این میان به سبب شیوع جنگ ها آثار فخری و حماسی از رواج شایانی برخوردار بود و نویسندگان و شاعران به رقابت با هم پرداختند و این رقابت باعث رواج آثار سبک و سخیف با همان شیوه رایج گردید و از جمله موضوعات وصف این دوره نبرد در میان جنگ، در این میان به سبب شیوع جنگ ها آثار فخری و حماسی از رواج شایانی برخوردار بود و نویسندگان و شاعران به رقابت با هم پرداختند و این رقابت باعث رواج آثار سبک و سخیف با همان شیوه رایج گردید و از جمله موضوعات وصف این دوره نبرد در میان جنگ، وصف ممدوح که اکثر امیران بودند – وصف اسب و شمشیر و. . .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 434 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    142-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2478
  • دانلود: 

    486
چکیده: 

استثناء در زبان عربی، کاربردهای ویژه و خصوصیات مختص به خود را داراست. مانع اصلی یادگیری، عدم توانایی دانش آموزان وعدم توانایی در درک و تعمیم مفاهیم و خلط مبحث با مباحث دیگر می باشد. استثناء در دستور زبان عربی از جمله مباحثی است که مورد عنایت نویسنده های فروان در فراوردهای ذهنی شان است، ولی بیشتر ودقیق تر پیرامون این موضوع مقالات تحقیقی را پیدانکردم بدین ملحوظ پیرامون نگارش این مقاله تصمیم گرفتم؛ که این نوشته در پی تسهیل در امر آموزش استثناء و راه های تشخیص آن است. در دستور زبان عربی مخصوصا در بخش نحو زبان عربی کار برد خاص دارد، که واژه استثناء درلغت به معنای جداکردن بکار رفته است، که مصدر باب استفعال بوده از ثنی یثنی گرفته شده است، استثناء که از ثنی الشیء ثنیا باشد، به معنی آن چیز را دوباره تکرار کرد بکار رفته است، در اصطلاح نحوی ها اسلوببی است که خارج کردن چیزی به واسطة یکی از ادوات استثناء از حکم اسم ماقبل را گویند. از همین رو داشمندان علم نحو و دستور نگاران زبان عربی لازم دیده اند که به بحث در بارة این قاعدة نحوی پرداخته اند. واین نشانگر نقش مهم وارزندة اسلوب استثناء در زبان عربی است. در زبان عربی به آن کسانی یا چیزهایی که حکم به آنها نسبت داده شده (مستثنی منه) وبه بخش دوم (مستثنی) (جدا شده ) و به کلمه ای مانند (إلا، غیر، سوی، مگر. . . ) که در دستور زبان عربی مخصوصا در بخش نحو زبان عربی کار برد خاص دارد، که واژه استثناء درلغت به معنای جداکردن بکار رفته است، که مصدر باب استفعال بوده از ثنی یثنی گرفته شده است، استثناء که از ثنی الشیء ثنیا باشد، به معنی آن چیز را دوباره تکرار کرد بکار رفته است، در اصطلاح نحوی ها اسلوببی است که خارج کردن چیزی به واسطة یکی از ادوات استثناء از حکم اسم ماقبل را گویند. از همین رو داشمندان علم نحو و دستور نگاران زبان عربی لازم دیده اند که به بحث در بارة این قاعدة نحوی پرداخته اند. واین نشانگر نقش مهم وارزندة اسلوب استثناء در زبان عربی است. در زبان عربی به آن کسانی یا چیزهایی که حکم به آنها نسبت داده شده (مستثنی منه) وبه بخش دوم (مستثنی) (جدا شده ) و به کلمه ای مانند (إلا، غیر، سوی، مگر. . . ) که این کار انجام می دهد، ادات استثناء گفته می شود، درفارسی نیز گاهی حرف الا برای همین منظور به کار رفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2478

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 486 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    159-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    357
  • دانلود: 

    267
چکیده: 

گستره ی عظیمی از جغرافیای تمدن و فرهنگ کهن در فلات ایران قرار دارد. آشنایی وپدیداری آن از اعماق تاریخ و پاسداشت آن حتما می تواند راهگشایی برای بسیاری از مشکلات امروزی بشر باشد در متون ادبی باستانی ما دانش رازی است که نیازمند اکتشاف است. هر چند در قرون بعدی بانگرشی همراه تسامح و تساهل، گویی این راز به ثمر نشسته است وبارِدانش گشته است. در حالی که ما بر تاریخ و داشته های گذشته مان خاک فراموشی می پاشیم و با سردی و بی مهری از آن می گذریم در دانشگاه های معتبر جهان رشته های نمادشناسی، اسطوره شناسی و. . . به نظریات علمی قابل توجهی دست یافته است در این مقاله نویسنده ضمن جستجو برای پرسش به پاسخ چگونگی وضعیت علم ودانش در ادوار باستانی در تلاش است جنبه های دیگری از این موضوع آشکار شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 357

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 267 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    173-196
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    887
  • دانلود: 

    861
چکیده: 

در دوره معاصر خصوصاً دهه های اخیر بحث بر سر ارتقای کیفی آموزش کودکان بالا گرفته است. این موضوع ذهن بسیاری از ادیبان، فلاسفه، روان شناسان، جامعه شناسان و بسیاری از پژوهشگران را به خود مشغول ساخته است و در این زمینه نظریات متعدّدی نیز ارائه شده است. پس از پژوهش های بسیار عدّه زیادی از این اندیشمندان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که برای ارتقای تعلیم و تربیت در کودکان و ایجاد مهارت-های استدلالی پیچیده مبتنی بر تفکّر صحیح باید تغییری بنیادی در تألیف داستان های کودکان صورت گیرد. تعلیم و تربیت مؤثر کودک، یکی از پایه های اساسی تحکیم مبانی یک جامعه است و از برجسته ترین مکاتب تربیتی در زمینه ی تربیت کودک در دوران معاصر شیوه ی تفکر انتقادی و پرسشگرانه ی متیو لیپمن است که توانسته است با کمترین امکانات از تاثیر گذارترین گونه های تربیت را در مواجهه با اقشار گوناگون از جمله کودکان به کار گیرد. پژوهش حاضر قصد دارد با اقتباس از مبانی تربیتی لیپمن و روش آموزش فلسفه به کودکان چگونگی فرایند تعلیم و تربیت کودک را از منظر این مکتب و مشرب فکری تبیین کند. یافته های این پژوهش که به صورت توصیفی – تحلیلی بر مبنای داده های کتابخانه ای صورت گرفته است نشان می دهد که داستان ابزار بسیار مناسبی برای آموزش تفکر فلسفی در کودکان به حساب می آید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 887

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 861 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    197-215
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2803
  • دانلود: 

    1030
چکیده: 

یکی از رذیلت های اخلاقی که همواره جوامع بشری در طول تاریخ به آن دچار شده اند، ریاکاری و تزویر است. این ویژگی منفی در میان همه ی اقشار جامعه نفوذ پیدا می کند و آسیب های بسیاری را به وجود می آورد. اگر اهل قدرت به این رذیله مبتلا شوند، گستره و میزان این آسیب ها بیشتر خواهد بود؛ زیرا این گروه بر عده ی بسیاری از مردم مسلط هستند و ریاکار بودن آنان، عواقب فردی و اجتماعی متعددی را پدید می آورد. ادبیات آیینه ای از واقعیت های اجتماع است و نقاط ضعف و قوّت شاخصه های رفتاری اقشار جامعه در آن نمود می-یابد. در میان ادیبان فارسی زبان که به مقوله ی ریاکاری پرداخته اند، عبید زاکانی از شخصیتی ویژه برخوردار است. نگاهی به کلیات او نشان می دهد که تزویر یکی از موتیف های آثار او محسوب می شود. به این اعتبار، در مقاله ی حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و استناد به منابع کتابخانه ای، کلیات شاعر که در آن از مقوله ی ریاکاری اهل سیاست و سردمداران قدرت سخن به میان آمده، بررسی و کاویده شده است. شاعر در سروده های خود قصد دارد ضمن برملا کردن چهره ی حقیقی سیاست مداران و صاحبان قدرت مرائی، مخاطبان عام و خاص خود را از ترفندهای گفتاری و رفتاری این جماعت مطلع کند تا در نهایت، مردم با کنار زدن آن ها، زمینه های لازم را جهت ایجاد جامعه ای مطلوب و آرمانی فراهم کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2803

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1030 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    216-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    961
  • دانلود: 

    460
چکیده: 

در ادبیات غنایی یکی از زیباترین موضوعاتی که شاعران به آن می پردازند، عشق است. سنایی یکی از این شاعران است که این مضمون ها از مضامین اصلی شعر آن به شمار می آید. عشق در شعر این این شاعر دارای ویژگی خاصی است. عشق به معشوق آسمانی و زمینی در اشعار او دارای بسامد هست که عشق آسمانی بر عشق زمینی برتری و ارجحیت دارد. . درباره ی سنایی واشعار او تا کنون مقاله های زیادی نوشته شده است، اما تا به حال درباره ی موضوع مولفه ها و جلوه هایی عشق، در قصاید این شاعر پژوهش یا بررسی ای صورت نگرفته است، بنابراین پژوهشگردر این پژوهش به صورت تحلیلی – توصیفی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای وبا هدف شناخت و آشنایی بیشتر با این مضمون در اشعار سنایی به بررسی جلوه هایی عشق در قصاید سنایی پرداخته است و یافته های پژوهش نشان می دهد که عشق و مترادفات آن در شعر وی بسامد بالایی دارد و عشق آسمانی بر عشق زمینی می چربد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 961

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 460 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلگی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    51
  • صفحات: 

    233-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    502
  • دانلود: 

    382
چکیده: 

پژوهش حاضر با عنوان بررسی مضامین وطنی در شعرمحمدتقی بهار است. این پژوهش با هدف شناخت و بررسی اندیشه های وطنی ملک الشعرا ی بهار در سرایش شعرهایش و میزان تأثیر گذاری این اندیشه ها و افکار درآگاهی بخشی به مبارزان راه آزادی میهن و شکل گیری هسته های مقاومت علیه استبداد داخلی و استعمار اجنبی و رواج بیگانه ستیزی و پرهیز از خودباختگی فرهنگی در میان توده ی ملت به ویژه جوانان و مبارزان راه آزادی و سرافرازی وطن صورت گرفته است. محمدتقی بهار اندیشمندی توانا، مردمی و میهن پرست برخاسته از اقلیم خراسان، مهد وطن گرایی، آزادی خواهی، ملیت و هویت ایرانی است؛ به طوری که این سرزمین خاستگاه نظام فکری و اندیشه ی پویای قشری از روشن فکران جامعه ی ایرانی در نیمه ی اول قرن اول هجری است؛ حس وطن پرستی، احساسات و عواطف انسانی، مسئولیت های سیاسی، پیشه ی روزنامه نگاری، دیدگاه های اجتماعی و آشنایی با پیشرفت های خیره کننده ی کشورهای اروپایی، وی را به سوی مبارزات وطن خواهی و ماجراجویی سیاسی و سرایش اشعار میهنی سوق می دهد و با توجه به سیاست پیشگی و روزنامه نگاری از تمام مشکلات و رنج های جانکاه جامعه ی ایرانی و میهن دوست داشتنی، آگاهی می یابد و این دردمندی های بیشمار چون سوهانی زمخت و آجدار، آرامش روح و روانش را به هم می ریزد پس اندیشه ها و محمدتقی بهار اندیشمندی توانا، مردمی و میهن پرست برخاسته از اقلیم خراسان، مهد وطن گرایی، آزادی خواهی، ملیت و هویت ایرانی است؛ به طوری که این سرزمین خاستگاه نظام فکری و اندیشه ی پویای قشری از روشن فکران جامعه ی ایرانی در نیمه ی اول قرن اول هجری است؛ حس وطن پرستی، احساسات و عواطف انسانی، مسئولیت های سیاسی، پیشه ی روزنامه نگاری، دیدگاه های اجتماعی و آشنایی با پیشرفت های خیره کننده ی کشورهای اروپایی، وی را به سوی مبارزات وطن خواهی و ماجراجویی سیاسی و سرایش اشعار میهنی سوق می دهد و با توجه به سیاست پیشگی و روزنامه نگاری از تمام مشکلات و رنج های جانکاه جامعه ی ایرانی و میهن دوست داشتنی، آگاهی می یابد و این دردمندی های بیشمار چون سوهانی زمخت و آجدار، آرامش روح و روانش را به هم می ریزد پس اندیشه ها و دیدگاه های خویش را برای آزادی و پیشرفت وطن، در قالب شعر می ریزد و جوان مردانه با تمام نامردمی ها و قانون گریزی های خودکامگان و وطن فروشان داخلی و تجاوزگران خارجی می ستیزد. نهال حیات سیاسی و مبارزات انقلابی در راستای پیشرفت و اقتدار میهن، با ظهور نهضت مشروطه در عمق جان ملک الشعرای بهار کاشته می شود و در آگاهی بخشی و رواج حس میهن پرستی به بالندگی می رسد و با پرهیز از خوباختگی فرهنگی و افتخار به پیشینه ی ملی به بار می نشیندو تا واپسین ساعات زندگی پربارش ادامه می یابد. شعروطنی محمدتقی بهار چون در راستای ستایش گری، سرافرازی و اقتدار ملک و میهن، عشق جاودانه به وطن و انگیزه ی خدمت گزاری و نوع دوستی نسبت به پاک مردمان این دیار کهن، رقم می خورد و جان می گیرد آن گاه که بر صفحه ی دفتر اندیشه ی مبارزان راه آزادی و وطن خواهی نقش می بندد و در عمق جان جان جوانان خردورز و فرهیخته نفوذ می کند، چراغ راه مبارزه و آگاهی می گردد و پویایی و تحرک می آفریند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 502

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 382 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button