Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    17353
  • دانلود: 

    681
کلیدواژه: 
چکیده: 

مراقبت جوهره، هسته و عنصر اصلی نظام سلامت است که منجر به تسهیل ارتقا سلامت و رفاه بیماران می شود (1). کیفیت در نظام سلامت در قالب ارائه مراقبتی ایمن، به موقع، اثربخش، کارا، عادلانه و بیمار محور تعریف شده است (2). مراقبت بیمار محور یکی از شش محور مطرح شده کیفیت نظام سلامت و یکی از اجزا حیاتی توسعه کیفیت مراقبت است که امروزه به عنوان یک مسئله جهانی مطرح می باشد (3). همچنین مراقبت بیمار محور عنصر لازم در بهبود و ارتقاء نظام درمانی و جلب اعتماد عمومی است که موجب کاهش متوسط اقامت بیمار در بیمارستان، رضایت بیمار، کاهش هزینه های بیمارستانی و در مجموع بهبود وضعیت درمانی، پیامدهای سلامت و کیفیت زندگی بیماران می شود (2، 4). علی رغم برآیندهای مثبت مراقبت بیمار محور، همواره موانعی نیز جهت ارائه این مراقبت وجود داشته است که شامل فقدان سیاست های جامع، عدم آموزش کافی در دانشگاه ها و بیمارستان ها، هماهنگ نبودن نقش افراد مختلف در ارائه مراقبت به بیمار، عدم توجه به تمام جنبه های بیمار، ارتباط نامناسب بین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و کمبود نیرو می باشد (4، 5)...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 17353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    6-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    632
  • دانلود: 

    339
چکیده: 

زمینه و هدف: رسیدن به عملکرد بهینه به همراه بهبود حافظه و بازشناسی از مهم ترین اهداف دانشجویان در زمینه ی پیشرفت تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر توان بخشی رایانه یار بر بهبود عملکرد حافظه فعال و بازشناسی اشکال در دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی شهر تبریز انجام شد. مواد و روش ها: طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با دو گروه 15 نفری آزمودنی انجام شد. شرکت کنندگان به صورت تصادفی ساده انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بدین صورت که هر گروه شامل 15 نفر بود. ابزار پژوهش شامل برنامه کامپیوتری توان بخشی رایانه یار و آزمون حافظه فعال و بازشناسی اشکال بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره صورت گرفت. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (0/01p =)، به نحوی که توان بخشی رایانه یار باعث بهبود حافظه فعال و بازشناسی اشکال در افراد گروه آزمایش شده است. مقایسه نمره پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش و کنترل با اثر کوریت پیش آزمون انجام شد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که توان بخشی رایانه یار می تواند به عنوان یک روش برای دستیابی به عملکرد بهینه در دانشجویان طراحی صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 632

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 339 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    16-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1723
  • دانلود: 

    937
چکیده: 

زمینه و هدف: اضطراب بدنی اجتماعی به نگرانی افراد در خصوص نگاه کردن به اندام آن ها اشاره دارد که موجب کاهش عزت نفس افراد می شود از طرفی شیوع چاقی و عوارض همراه آن به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین یک دوره فعالیت بدنی منظم و اضطراب بدنی اجتماعی در زنان چاق انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل زنان چاق شرکت کننده در کلاس های آمادگی جسمانی شهرستان عجب شیر در سال 1396 بود که از بین آن ها 141 نفر بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های فعالیت بدنی بک و پرسشنامه اضطراب بدنی اجتماعی Hart استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین اضطراب بدنی اجتماعی با شاخص کار (0/001=p)، ورزش (0/001=p) و اوقات فراغت (0/001=p) ارتباط معکوسی وجود داشت. 34% از تغییرات اضطراب بدنی اجتماعی زنان توسط شاخص کار پیش بینی می شد. نتیجه گیری: تمرینات ورزشی می تواند منجر به بهبود تصویر بدنی و اضطراب بدنی اجتماعی شود؛ بنابراین انجام این تمرینات برای کاهش اضطراب بدنی اجتماعی ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1723

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 937 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    25-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1422
  • دانلود: 

    917
چکیده: 

زمینه و هدف: فرسودگی شغلی یکی از عمده ترین پیامدهای استرس شغلی است. پرستاران هنگام ورود به شغل پرستاری افراد منظم، دلسوز و با انگیزه کاری بالا هستند که پس از مواجه شدن با مشکلات و استرس های شغلی محیط کار تمایل پیدا می کنند از کار خود کناره گیری نمایند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط فرسودگی شغلی با تمایل به ترک خدمت در پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی شهر سنندج در سال 1394 انجام شد. مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی 165 پرسشنامه به صورت طبقه ای سهمیه ای بین پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی شهر سنندج توزیع شد. ابزار پژوهش شامل برگه اطلاعات شغلی و دموگرافیک، پرسشنامه فرسودگی شغلی Maslach و مقیاس پیش بینی ترک خدمت Attwod و Hinshaw بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون من ویتنی، کروسکال-والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که میزان فرسودگی شغلی در بعد تحلیل عاطفی (4/33± 27/27) و در بعد مسخ شخصیت (4/85± 25/21) بود که متوسط محسوب می شوند. میزان فرسودگی شغلی در بعد احساس عدم موفقیت فردی کم (5/45± 19/59) بود. میانگین و انحراف معیار تمایل به ترک خدمت 0/34± 3/04 بود. ارتباط معنی داری بین فرسودگی شغلی با تمایل به ترک خدمت وجود نداشت. نتیجه گیری: بین فرسودگی شغلی و تمایل به ترک خدمت در پرستاران ارتباطی وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 917 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    35-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2150
  • دانلود: 

    721
چکیده: 

مقدمه و هدف: اختلالات خلقی با شیوع 8/20 درصدی به عنوان یکی از اختلال های شایع، پرهزینه و تضعیف کننده کیفیت و کارکردهای سالم، زندگی میلیون ها نفر را در دنیا دچار مشکل می سازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سندرم شناختی-توجهی با علائم خلقی افسردگی و اضطرابی انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که تعداد 380 نفر از آن ها مطابق با فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سندرم شناختی-توجهی و اضطراب و افسردگی بک استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 و با روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان داد که سندرم شناختی-توجهی رابطه معناداری با علائم خلقی افسردگی و اضطراب دارد و همچنین به صورت معناداری علائم خلقی افسردگی و اضطراب از طریق سندرم شناختی-توجهی قابل پیش بینی است که این تغییرات در سطح 0/01p< معنادار می باشند. نتیجه گیری: سندرم شناختی-توجهی یکی از عوامل مؤثر بر علائم خلقی در دانشجویان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 721 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    44-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    908
چکیده: 

زمینه و هدف: نگرش مثبت نسبت به آمادگی جسمانی در پرستاران با بهبود عزت نفس، کاهش فرسودگی شغلی و بهبود کیفیت کاری مرتبط است و باعث کاهش عوامل استرس زا در محیط کار می گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی آگاهی و نگرش پرستاران بیمارستان زارع ساری نسبت به آمادگی جسمانی خویش در سال 1394 بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک تحقیق توصیفی مقطعی است. نمونه پژوهش در این مطالعه کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان زارع ساری بودند که به روش تمام سرشماری وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه خود پنداره بدنی PSDQ استفاده شد. دادههای پژوهش با نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از روش های آماری توصیفی و روش آماری استنباطی کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: 34% پرستاران نگرش خوب، 59/4% نگرش متوسط و 6/6% نگرش ضعیف نسبت به آمادگی جسمانی خود داشتند. بین نگرش پرستاران مرد و زن نسبت به آمادگی جسمانی تفاوت معناداری یافت نشد. از این حیث تنها در خرده مقیاس فعالیت بدنی بین نگرش پرستاران مرد و زن تفاوت معنی داری وجود داشت (0/003=p). همچنین بین نگرش نسبت به آمادگی جسمانی پرستاران با سابقه کاری و گروه های سنی متفاوت، تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: به طور کلی نگرش شرکت کنندگان در حد متوسط ارزیابی شد. با توجه به نقش ویژه پرستاران در سیستم بهداشتی-درمانی کشور می توان با فراهم آوردن امکانات لازم و تشویق پرستاران به شرکت در فعالیت های بدنی زمینه ی رشد و بهبود سلامت جسم و روح آنان را فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 908 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    53-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    632
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مهم ترین دغدغه های آموزشی در سال های اخیر، حضور مؤثر دانشجویان در کلاس های درس تئوری است. حضور در کلاس فرصتی برای یادگیری و کاهش افت تحصیلی دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با حضور مؤثر دانشجویان در رده های درس تئوری از دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 112 دانشجوی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، صورت گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس درس تئوری فصیحی هرندی و همکاران بود. داده ها با نرم افزار SPSS 21 و آزمونه ای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تی مستقل و آنووا) در سطح معنی داری (0/05p<) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. یافته ها: میانگین سنی نمونه های مورد پژوهش 2± 22/7، 55/4 درصد (62 نفر) پسر و 49/1 درصد (55 نفر) بومی بودند. تسلط استاد بر مطالب درسی، روش تدریس مناسب، علاقه به مبحث درسی و کاربرد مطالب ارائه شده در بالین بیمار به ترتیب بیشترین میانگین نمره را داشتند. از بین عوامل مؤثر بر حضور در کلاس تئوری، بیشترین میانگین نمره مربوط به حیطه دانشجو بود. بین سال تحصیلی دانشجویان با حیطه استاد ارتباط آماری معنادار وجود داشت (0/05p<). نتیجه گیری: تسلط علمی استاد، روش تدریس و علایق دانشجویان، از عوامل مؤثر بر حضور دانشجویان در کلاس های درس تئوری بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 632

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1558
  • دانلود: 

    838
چکیده: 

زمینه و هدف: پرستاری ازجمله شغل های حساسی است که در درمان و بهبود وضعیت بیماران نقش کلیدی دارد. بارکاری بالا و مشکلات روان شناختی می تواند کیفیت خدمات را به طرز قابل توجهی کاهش داده و جان بیماران و سلامت پرستار را به خطر بیندازد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بار کاری پرستاران با عملکرد آن ها در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های آموزشی تهران در سال 1396 انجام گردید. مواد و روش ها: این مطالعه از نظر روش توصیفی-همبستگی بود که از بیمارستان های آموزشی تهران شامل بیمارستان های سینا، امام خمینی و شریعتی، 188 پرستار شاغل در بیمارستان ها از میان 371 نفر بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های بارکاری و عملکرد پرستاری استاندارد را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری رگرسیون گام به گام با استفاده از نرم افزار SPSS-20 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد 75 درصد پرستاران عملکرد خود را مناسب ارزیابی کرده اند. طبق نتایج رگرسیون چندگانه زیر مقیاس های بار کاری می تواند روی هم رفته عملکرد پرستاران را با واریانس 39 درصد پیش بینی کند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این تحقیق بین عملکرد شغلی و بار کاری پرستاران رابطه معکوس وجود دارد و با افزایش بار کاری عملکرد پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی تهران کاهش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 838 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0