Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    585
  • دانلود: 

    493
چکیده: 

هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی میزان آگاهی دانش آموزان پانزده تا هجده سال در ارتباط با علم بیوتکنولوژی(زیست فناوری) می باشد. بیوتکنولوژی به طور کلی شامل مجموعه ای از فناوری ها است که از ارگانیسم های زنده یا بیولوژیکی همچون گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم ها به منظور تولید محصولات جدید استفاده می شود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر آموزش و پرورش منطقه 9 شهر مشهد است که از میان آنان 63 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته با شاخص هایی در مورد شناخت بیوتکنولوژی و کاربردهای آن تنظیم شد. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر کارشناسان و ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه ها توسط جامعه آماری تکمیل شد. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان درک نسبی به شناخت علم بیوتکنولوژی دارند اما در ارتباط با کاربرد این علم، درک بالاتری نشان دادند. با توجه به نتایج حاصل، آموزش مفاهیم اولیه و پایه این علم، برای کسب اطلاعات و درک دانش آموزان نسبت به این علم لازم می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 493 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    13-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    332
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل ویژگی های استاد برتر رشته های آموزش علوم پایه (زیست شناسی، فیزیک و شیمی) دانشگاه فرهنگیان از منظر دانشجویان و اساتید رشته های علوم پایه، می باشد. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن تحلیل محتوا است. جامعه ی پژوهش را دانشجویان و اساتید علوم پایه در پردیس باهنر اصفهان تشکیل می دهد. برای دریافت دیدگاه دانشجویان و اساتید، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد ویژهبیست و شش نفر از اساتید و دانشجویان رشته های آموزش علوم پایه دانشگاه فرهنگیان برای مصاحبه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند جمع آوری شد. تحلیل داده ها بر اساس تحلیل محتوای مضمونی و طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شدند. داده ها پس از مفهوم پردازی در طبقات عمده کدگذاری شدند. نتایج حاصل از داده ها حاکی از آن است که استاد برتر در دانشگاه فرهنگیان دارای سه جایگاه اساسی شامل تربیت علمی، تربیت رفتاری و تربیت حرفه ای است. تربیت حرفه ای اشاره به ویژگی های متمایزاستاد دانشگاه فرهنگیان، نسبت به سایر دانشگاه ها دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    31-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1229
  • دانلود: 

    1161
چکیده: 

هدف از این پژوهش مروری بر استفاده از شیوه های آموزشی نوین برای تدریس است. در مقاله حاضر سعی بر آن شده است تا بر آموزش هوشمند و فواید آن تمرکز شود. آموزش مهمترین بخش یک کشور است که می تواند زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد و نقش مهمی را برای داشتن آینده بهتر ایفا کند، هر تغییر بزرگی با ایده های نو آغاز می شود و ایده های نو در طول آموزش ظاهر می گردند. مدارس مکان های بسیار مهمی برای آینده جامعه هستند بی شک برای اجرا هرگونه تحولی در سیستم آموزشی کشور نیاز به توجهی دو چندان به مدارس احساس می شود. بر این اساس پژوهش پیش رو به روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا بر افزایش بازده یادگیری با استفاده از فناوری های نوین اشاره کند. . ارائه برخی امکانات آموزشی تسهیل گر در آموزش زیست شناسی و اهداف تالیف کتب درسی از جمله مواردی هستند که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1229

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1161 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    43-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1911
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش به شیوه ی درس پژوهی معلمان بر افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی بوده است. نمونه آماری این پژوهش 128 دانش آموز دختر محصل در پایه هشتم دوره متوسطه اول است که به صورت تمام شماری انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (آموزش با روش درس پژوهی) و کنترل (آموزش با روش سنتی) تقسیم شدند. برای نیل به این هدف، ابزار پژوهشی شامل آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است. روایی آزمون پیشرفت تحصیلی توسط مدرسان و اساتید علوم تربیتی و متخصصین صاحب نظر زیست شناسی مورد تایید قرارگرفت و پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه گردید و به صورت پس آزمون بر روی دو گروه دانش آموزان اجرا گردید. دراین تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر فعالیت درس پژوهی معلمان باعث افزایش نمرات دانش آموزان در مباحث زیست شناسی درس علوم تجربی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    53-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2843
  • دانلود: 

    1837
چکیده: 

این مطالعه با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه یازدهم رشته علوم تجربی، چاپ سال 1398 از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی انجام شد. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش های مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش های متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیت های آزمایشگاهی به ترتیب 08/0، 37/0، 35/1و 08/0 به دست آمد. همچنین ضریب درگیری یادگیرنده در قسمت متن بخش گیاهی کتاب 12/0 و در بخش جانوری 084/0 به دست آمد. نتایج نشا ن دهنده ی فعال بودن کتاب در قسمت پرسش ها و غیرفعال بودن آن در بخش های متن، تصاویر و فعالیت های آزمایشگاهی است. همچنین مقایسه بین محتوای متن بخش جانوری با متن بخش گیاهی نمایانگر آن است که در هر دو بخش، متن کتاب به صورت غیر فعال نگاشته شده است و میزان غیر فعال بودن در مباحث جانوری بیشتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2843

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1837 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محبی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    73-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2838
  • دانلود: 

    1672
چکیده: 

هدف از این پژوهش معرفی و مرور یک روش تدریس نوین بر اساس فناوری در آموزش درس زیست شناسی است. فناوری اطلاعات امکان ایجاد نوآوری در ابزار تدریس، یاددهی و یادگیری زیست شناسی را چه در داخل و چه در خارج از کلاس فراهم کرده است. "واقعیت افزوده" فناوری است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی بصورت متن یا تصویر برروی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت یا عینک مجهز درحال نمایش است نشان داده می شود. با این تکنولوژی دانش آموزان قادر خواهند بود که اشکال زیست شناسی را بصورت سه بعدی مشاهده کنند و ساختار و اجزای آن ها را بهتر درک کنند و یا حتی بتوانند آن را لمس کنند و در مورد آن به صورت گروهی کنکاش کنند. روش پژوهش در این مقاله مروری بوده و نویسندگان با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد و تجربیات شخصی عوامل بالقوه ی واقعیت افزوده در آموزش زیست شناسی را بررسی می کنند و نیز به معرفی برنامه های ساخته شده در این باره می پردازند. دانش آموزان نسل آینده دانشمندان جوان و باهوش هستند و از جهات بسیاری ما به آنها وابسته هستیم تا با نوآوری های بزرگ و تازه به حل چالش های پیش روی ما کمک کنند، بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بست و با روش های نوآورانه و خلاقانه مفاهیم را به آنان آموزش داد، واقعیت افزوده می تواند یکی از این شیوه های خلاقانه در آموزش زیست شناسی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2838

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1672 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0