هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه توسعه شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه با اثربخشی انان در فرایند یاددهی-یادگیری صورت گرفته است. روش: روش تحقیق، توصیفی – همبستگی است. جامعه آماری، کلیه معلمان دوره متوسطه شهر قم که تعداد آنها 6348 نفر میباشدکه با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری طبقه ای، نمونه ای با 364 نفر انتخاب شد. برای سنجش شایستگی از مدل بویاتزیس و برای سنجش اثربخشی از مدل ادموند استفاده شده است. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه ی توسعه شایستگی حرفه ای، و پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی معلمان بود. بر اساس مدل بویاتزیس، شایستگی معلمان دارای دو بعد فردی-شامل دانش و معلومات حرفه ای، مهارتها، ویژگیهای شخصیتی و نگرش و بینش-و بعد اجتماعی-شامل اعتبار حرفه ای و عمومی-، و همچنین مدل ادموند 5 عامل انتقال اهداف بازدهی درس، ارائه منظم اطلاعات، اجتناب از ابهام، کنترل درک، تدارک تمرین و بازخورد را برای اندازه گیری اثربخشی معلمان می سنجد. داده ها با بهره گیری از ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین توسعه شایستگی معلمان و اثربخشی آنان در فرایند یاددهی – یادگیری دانش آموزان همبستگی وجود دارد.