Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1099
  • دانلود: 

    354
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری در بین افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی بود. پژوهش بر روی 214 نفر (106 نفر عادی، 70 نفر وابسته به مواد افیونی و 38 نفر وابسته به مواد محرک) انجام شد. افراد وابسته به مواد از مراکز ترک اعتیاد تهران انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند بود که در یک بررسی علی مقایسه ای انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1998) و پرسشنامه خودتنظیمی براون، میلر و لاونداوسکی (1999) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین افراد وابسته به مواد افیونی، افراد وابسته به مواد محرک و افراد عادی در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری تفاوت معنی داری وجود دارد. افراد وابسته به مواد افیونی در مقایسه با افراد عادی و افراد وابسته به مواد محرک از خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری پایین تری برخوردارند. بین افراد عادی و وابسته به مواد محرک در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری تفاوت معنی داری وجود ندارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت خودکارآمدی و خودتنظیمی نقش مهمی در پیشگیری، مقاومت و ترک سوء مصرف مواد دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 354 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2012
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    498
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The purpose of current research was studying and comparing of self-efficacy, and self-regulation among opioid substance, stimulant substance dependents, and general persons. Research design was non-experimental (causal comparative method). This research performed on 214 persons (106 general persons, 70 opioid substance dependents, and 38 stimulant substances dependents). Substance dependents were chosen from MMT centers. The self-efficacy questionnaire (Sherer et al, 1998) and The self-regulation questionnaire (SRQ; (Brown, Miller, & Lawendowski, 1999) were administrated for collecting data The results showed that there was a significant difference among opioid substance, stimulant substance dependents, and general persons in self-efficacy and self-regulation. Opioid substance dependents have less self-efficacy and self-regulation scores than General persons and stimulant substance dependents. In self-efficacy and self-regulation, there was not significant deference between stimulant substance dependents and general persons. Also, the results showed that there was a significant and positive relationship among self-esteem, selfefficacy, and self-regulation. So, we conclude that self-efficacy, and self-regulation has important role in preventing, coping, and substance abstinence.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 498

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2763
  • دانلود: 

    2025
چکیده: 

در پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین خلاقیت و سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر و پسر، از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی عادی و سمپاد چهار گروه صد نفری به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و در میزان خلاقیت و سلامت روانی با دو آزمون خلاقیت عابدی و سلامت روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از تحلیل یافته ها مشاهده گردید که میزان سلامت روانی و خلاقیت در دانش آموزان تیزهوش بالاتر از گروه عادی می باشد. بین میانگین خلاقیت دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد، در حالی که سلامت روانی پسران از دختران بالاتر مشاهده گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2763

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2025 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1014
  • دانلود: 

    914
چکیده: 

هدف این پژوهش، سنجش هوش سیال کتل دانش آموزان تیزهوش و عادی برپایه دو مدل کلاسیک و صفت مکنون بوده است. برای این مقصود 435 نفر از دانش آموزان تیزهوش به گونه تصادفی از مراکز استعدادهای درخشان و 449 نفر از دانش آموزان عادی با روش نمونه برداری چند مرحله ای به گونه تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شده اند. برروی هر دو گروه، آزمون 50 سوالی هوش سیال کتل مقیاس 3 فرم A اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس دو مدل کلاسیک و IRT انجام گرفته است. برآورد اعتبار از طریق آلفای کرونباخ در دانش آموزان تیزهوش 0.783 و در دانش آموزان عادی 0.683 بوده است. نتایج نشان می دهد که 1) برپایه آزمون t مستقل دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی در مقیاس کتل نمره بیشتری به دست آورده اند و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است. 2) همبستگی بین نمره های خام و توانایی در دانش آموزان تیزهوش برابر با 0.467 و در دانش آموزان عادی برابر با 0.186 بوده و هر دو ضریب از لحاظ آماری معنادار است. 3) تبدیل این همبستگی ها به z فیشر و آزمون تفاوت آنها نشان می دهد که همبستگی بین نمرات خام و توانایی برای دانش آموزان تیزهوش بالاتر از میزان همبستگی در دانش آموزان عادی است و تفاوت آنها نیز از لحاظ آماری معنادار است. 4) اجرای آزمون t برای مقایسه پارامترهای سه گانه سوال در دانش آموزان تیزهوش و عادی نشان می دهد که پارامتر قدرت تشخیص به ویژه در دامنه پایین توزیع به نفع دانش اموزان عادی و مقایسه پارامتر دشواری سوال در طول دامنه توزیع به نفع دانش آموران عادی است. این مطلب بیانگر این واقعیت است که مجموعه سوال های هوش سیال کتل برای دانش آموزان عادی به مراتب دشوار تر است. هر چند میانگین پارامتر حدس برای دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تیزهوش است اما تفاوت بین آنها از لحاط آماری معنادار نیست. 5) مقایسه توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی برپایه مدل IRT موید آن است که بین نمره تواناییهای دو گروه تنها در دو حد انتهایی و ابتدایی تفاوت وجود دارد. نمره های توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی در دامنه صدکهای 20 و 80 (متناظر با هوشبهرهای 85 و 115) تقریبا منطبق برهم است. توانایی دانش آموزان عادی در صدکهای 20 و پایینتر کمتر از توانایی دانش آموزان تیزهوش است. توانایی دانش آموزان تیزهوش در صدکهای 80 و بالاتر بیشتر از توانایی دانش آموزان عادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1014

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 914 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1550
  • دانلود: 

    915
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی در رشد اخلاق دانش آموزان پیش دبستانی بود. در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 2 شهر تهران که در سال 90-1389 مشغول به تحصیل بودند، نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز دوره پیش دبستانی بود که به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر هم در گروه کنترل قرار داده شد. فرایند نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدندو همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغییری استفاده شده است. بررسی نتایج نشان داده که آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی مداخله توانسته است آگاهی کودکان پیش دبستانی را در مورد مفاهیم اخلاقی (روحیه احترام، راستگویی،شجاعت، مهربانی، وجدان، همدلی) افزایش دهد و بیشترین تاثیر آموزش اخلاق روی مفهوم احترام بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1550

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 915 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1037
  • دانلود: 

    1115
چکیده: 

این پژوهش تحقیقی است که اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را در کاهش نگرش های ناکارآمد و افسردگی بیماران قلبی بررسی کرده است. هدف این پژوهش کمک به کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد در بیماران قلبی است که روش مذکور منجر به بهبود شدت بیماری در این افراد خواهد شد. این پژوهش از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه انتظار و با استفاده از گمارش تصادفی انجام شد که نمونه این پژوهش را 60 بیمار قلبی تشکیل داد که با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس بیماران مراجعه کننده به بخش قلب بیمارستان های استان مازندران شهرستان ساری (حضرت زهرا (30) و شفا (30) انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (30) و لیست انتظار (30) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های افسردگی بک و DAS-26 بود و به منظور دستیابی به نتایج از آزمون های تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر و آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد بیماران قلبی موثر است. به نظر می رسد ذهن آگاهی به وسیله "آموزش کنترل توجه" موثر واقع شود و باعث تغییر نگرش های ناکارآمد شود و از عود و بازگشت افسردگی پیشگیری کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1037

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1669
  • دانلود: 

    696
چکیده: 

به منظور مطالعه رابطه ویژگیهای شخصیتی با کارآیی پلیس تعداد 250 نفر از افسران نیروی انتظامی با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از آزمون پنج عاملی شخصیتی 60 سووالی نئو (1985) و نمرات کارآیی سالیانه مورد بررسی قرار گرفتند. با بهره گیری از روش همبستگی و رگرسیون نتایج نشان می دهد که متغیر پیش بین ویژگیهای شخصیتی در پیش بینی کارآیی پلیس نقش داشته و رابطه آنها بصورت رابطه خطی معنادار می باشد. بررسی فرضیه های پژوهش نشان دادند که بین ویژگی شخصیتی روان آزرده خویی با کارآیی پلیس رایطه معناداری وجود نداشت و فرضیه مورد نظر تایید نگردید. همچنین بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی، دلپذیری و مسوولیت پذیری با کارآیی پلیس رابطه معناداری وجود نداشت و این فرضیه ها نیز تایید نگردیدند. اما بین ویژگی شخصیتی انعطاف پذیری با کارآیی پلیس رابطه معناداری وجود داشت و این فرضیه تایید گردید. به صراحت می توان بیان کرد که در زمینه صفات شخصیتی هر چه فرد انطباق بیشتری با ویژگی های شغلی اش داشته باشد، عملکرد و کارآیی و رضایتمندی بیشتری بدست خواهد آورد و یافته های مذکور اهمیت توجه به تفاوتها و ویژگی های فردی را به منظور افزایش میزان تولید یا در ارتقاء کیفیت خدمات و رضایتمندی شغلی مورد تایید قرار می دهند و نیز هر چقدر همبستگی بیشتری بین صفات شخصیتی افراد و ویژگی های شغلی وجود داشته باشد علاوه بر افزایش کمی و کیفی عملکرد نگرشهای شغلی مثبت تری نیز حاصل خواهد شد. از این رو تلاش به منظور به حداکثر رساندن میزان انطباق فرد و شغل از طریق گزینش دقیق افراد برای مشاغل خاص و تعیین خصوصیات و ویژگیهای شغلی می تواند نتایج سودمند بسیاری را در عمل و در تمام زمینه های مختلف شغلی به دنبال داشته باشد همچنین عملکرد شغلی بهتری هم مشاهده می شود. در واقع هر فرد که متصدی شغلی می شود خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد خویش را به همراه می آورد. همچنین می توان گفت عوامل بسیار بر رضایت و عدم رضایت شغلی و کارآیی تاثیر می گذارند که از میان این عوامل می توان از دستمزد و ماهیت شغل یاد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 696 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1049
  • دانلود: 

    852
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی تست تجدیدنظر شده شادکامی آکسفورد بود. بدین منظور تعداد 468 نفر (232 دختر و 236 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران پرسشنامه تجدیدنظر شده شادکامی آکسفورد را که شامل 67 گویه است و با مقیاس 4 امتیازی (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری می شود، تکمیل کردند. نتایج نشان داد، ضریب اعتبار پرسشنامه از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ 0.947 است. نتایج تحلیل مولفه های اصلی و چرخش متعامد نشان داد که پرسشنامه از ده عامل اشباع شده است که بر روی هم 49.844 درصد کل واریانس را تبیین می کند که شامل رضایت از زندگی، شوخ طبعی، خوش بینی، لذت، سرخوشی، خودنظم بخشی و کنترل خویشتن، پیوند جویی، روحیه تعهد و همکاری، آمادگی روانی و مثبت نگری است. برای روایی همگرا، همبستگی بین پرسشنامه تجدید نظر شده شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سلامت روانی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب همبستگی بین این دو پرسشنامه برابر 0.487 بدست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1049

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 852 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button