مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,015
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

936
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه توانائی دانش آموزان عادی و تیزهوش بر پایه تئوری کلاسیک و سوال- پاسخ

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف این پژوهش, سنجش هوش سیال کتل دانش آموزان تیزهوش و عادی برپایه دو مدل کلاسیک و صفت مکنون بوده است. برای این مقصود 435 نفر از دانش آموزان تیزهوش به گونه تصادفی از مراکز استعدادهای درخشان و 449 نفر از دانش آموزان عادی با روش نمونه برداری چند مرحله ای به گونه تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شده اند. برروی هر دو گروه, آزمون 50 سوالی هوش سیال کتل مقیاس 3 فرم A اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس دو مدل کلاسیک و IRT انجام گرفته است. برآورد اعتبار از طریق آلفای کرونباخ در دانش آموزان تیزهوش 0.783 و در دانش آموزان عادی 0.683 بوده است. نتایج نشان می دهد که 1) برپایه آزمون t مستقل دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی در مقیاس کتل نمره بیشتری به دست آورده اند و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است. 2) همبستگی بین نمره های خام و توانایی در دانش آموزان تیزهوش برابر با 0.467 و در دانش آموزان عادی برابر با 0.186 بوده و هر دو ضریب از لحاظ آماری معنادار است. 3) تبدیل این همبستگی ها به z فیشر و آزمون تفاوت آنها نشان می دهد که همبستگی بین نمرات خام و توانایی برای دانش آموزان تیزهوش بالاتر از میزان همبستگی در دانش آموزان عادی است و تفاوت آنها نیز از لحاظ آماری معنادار است. 4) اجرای آزمون t برای مقایسه پارامترهای سه گانه سوال در دانش آموزان تیزهوش و عادی نشان می دهد که پارامتر قدرت تشخیص به ویژه در دامنه پایین توزیع به نفع دانش اموزان عادی و مقایسه پارامتر دشواری سوال در طول دامنه توزیع به نفع دانش آموران عادی است. این مطلب بیانگر این واقعیت است که مجموعه سوال های هوش سیال کتل برای دانش آموزان عادی به مراتب دشوار تر است. هر چند میانگین پارامتر حدس برای دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تیزهوش است اما تفاوت بین آنها از لحاط آماری معنادار نیست. 5) مقایسه توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی برپایه مدل IRT موید آن است که بین نمره تواناییهای دو گروه تنها در دو حد انتهایی و ابتدایی تفاوت وجود دارد. نمره های توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی در دامنه صدکهای 20 و 80 (متناظر با هوشبهرهای 85 و 115) تقریبا منطبق برهم است. توانایی دانش آموزان عادی در صدکهای 20 و پایینتر کمتر از توانایی دانش آموزان تیزهوش است. توانایی دانش آموزان تیزهوش در صدکهای 80 و بالاتر بیشتر از توانایی دانش آموزان عادی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هومن، حیدرعلی، و رحمانی، مرضیه. (1391). مقایسه توانائی دانش آموزان عادی و تیزهوش بر پایه تئوری کلاسیک و سوال- پاسخ. تحقیقات روانشناختی، 4(15)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/395178/fa

    Vancouver: کپی

    هومن حیدرعلی، رحمانی مرضیه. مقایسه توانائی دانش آموزان عادی و تیزهوش بر پایه تئوری کلاسیک و سوال- پاسخ. تحقیقات روانشناختی[Internet]. 1391؛4(15):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/395178/fa

    IEEE: کپی

    حیدرعلی هومن، و مرضیه رحمانی، “مقایسه توانائی دانش آموزان عادی و تیزهوش بر پایه تئوری کلاسیک و سوال- پاسخ،” تحقیقات روانشناختی، vol. 4، no. 15، pp. 0–0، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395178/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button