Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    491-499
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    562
  • دانلود: 

    805
چکیده: 

زمینه و هدف وسواس یکی از بیماری های شایع روان پزشکی می باشد که با افکار و اعمال تکراری مشخص می گردد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر کاهش وسواس و الگوی امواج مغزی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-جبری بود. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری-جبری مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی شهر تبریز در سال 1397 بود. تعداد 30 بیمار مبتلا به وسواس بعد از تشخیص روانپزشک به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس هر دو گروه از نظر موج آلفا و تتا منطقه F4 و همچنین شدت وسواس با پرسشنامه وسواس ییل-براون مورد ارزیابی قرار گرفتند (پیش آزمون)، و بعد گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 60 دقیقه ای، تحت توانبخشی شناختی قرار گرفتند و آموزش های مرتبط را دریافت کردند و در پایان هم به منظور ارزیابی تفاوت های صورت گرفته، آزمون های فوق، مجددا روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد (پس آزمون). یافته ها تحلیل داده های پژوهش حاضر نشان داد که توانبخشی شناختی باعث کاهش علایم وسواس می شود و همچنین آلفا و تتای مغزی را در ناحیه F4 با نمره 84/93 کاهش داده است که در سطح P<. /. 1 معنادار می باشد. نمره پس آزمون به نسبت پیش آزمون در گروه کنترل تفاوتی نداشت اما نمره پس آزمون گروه آزمایش به نسبت پیش آزمون تفاوت پیدا کرده بود. نتیجه گیری مبتنی بر یافته های این پژوهش می توان از توانبخشی شناختی به عنوان درمانی موثر برای کاهش وسواس استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    500-510
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    669
  • دانلود: 

    749
چکیده: 

زمینه و هدف عوامل متعددی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد را تحت تحت تاثیر قرار می دهد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش چند رسانه ای با رویکرد خانواده محور مبتنی بر پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) پس از ترخیص بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بود. روش بررسی در این کارآزمایی بالینی، 60 بیمار انفارکتوس میوکارد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله کارگاه آموزشی از طریق نرم افزار چند رسانه ای برای بیماران و عضو فعال خانواده برگزار شد. همچنین مداخله تلفنی به مدت 1 ماه توسط پژوهشگر صورت گرفت. در گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت. کیفیت زندگی بیماران قبل و 1 ماه بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی مینه سوتا اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 21 در سطح معنی داری کمتر از 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها میانگین امتیاز کیفیت زندگی بین دو گروه قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری نداشت (p=1). اما بعد از اجرای مداخله این تفاوت معنی دار شد به گونه ای که در گروه مداخله کیفیت زندگی افزایش یافته بود (p≤ 0/001). نتیجه گیری توصیه می شود مداخلات آموزشی مربوط به برنامه درمانی در بیماران انفارکتوس میوکارد با مشارکت خانواده ها و پیگیری منظم انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 749 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    511-525
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    334
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

هدف خارش در بیماران همودیالیزی یکی از شایع ترین علایم آزاردهنده در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه است. اگر چه درمان های دارویی تا حدودی می توانند منجر به کاهش خارش در بیماران همودیالیزی شوند، درمان قطعی خارش در این بیماران چالش برانگیز است. از این رو مقالات متعددی در این زمینه انجام شده است ولی تجمیع این مقالات به چاپ نرسیده است. لذا مطالعه حاضر با هدف مروری بر درمان های موضعی خارش طراحی شد. روش کار مطالعه مروری به واسطه جستجوی پایگاه های اطلاعاتی SID، PubMed، Google scholar، Scopus، web of science, Barak at Knowledge Network System, Elsevier, springer,، magi ran، Herb med، biomed central، در محدوده سالهای 1987 تا 2018 و در بین مقالات فارسی و انگلیسی انجام شد. بعد از اتمام جستجو، تعداد 217 مقاله بدست آمد که پس از غربالگری عنوان 63 مقاله باقی ماند، 12 مقاله بعد از خواندن چکیده حذف شد و در 51 مقاله باقی مانده، متن اصلی مورد مطالعه قرارگرفت که 20 مقاله به دلیل عدم ارتباط با موضوع پژوهش در این مرحله خارج شد و 31 مقاله نهایی وارد مطالعه شد. مقالات با استفاده از چک لیست JADAD مورد بررسی قرار گرفت و 25 مقاله دارای میانگین مناسب و امتیاز بالای 3 بودند که وارد مطالعه شدند. یافته ها: نتایج مقالاتی که در زمینه درمان های جلدی در خارش بیماران همودیالیزی، موثر گزارش شد شامل استفاده از امولینت، ژل، پماد، کرم، روغن و لوسیون بود. مروری بر این مطالعات نشان داده که پماد، دارای بالاترین تاثیر درکاهش میزان خارش است. دیگر درمان های موضعی کرم، ژل، روغن ها و لوسیون و امولینت برای کاهش خارش بیماران همودیالیزی مفید است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر توصیه می گردد ابتدا بیماران همو دیالیزی برای کاهش خارش از پماد، کرم و ژل ها استفاده نمایند و سپس روغن ها، لوسیون و هلیوتراپی به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 334

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    526-534
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    453
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

هدف سکته قلبی یکی از شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی در ایران می باشد. باتوجه به عوارض و مشکلاتی که سکته قلبی در تمامی جنبه های زندگی بیماران به وجود می آورد، مسیله مهمی که مطرح می شود کیفیت زندگی بیماران است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مداخله مبتنی بر الگوی بزنف بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته قلبی است. روش ها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود جمعیت شرکت کننده آن را بیماران مبتلا به اولین سکته قلبی در سال 1398-1397 بستری در بیمارستان آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد تشکیل داد. در مجموع 80 نفر بیمار در این مطالعه شرکت داشتند که به روش نمونه در دسترس انتخاب و به روش تصادفی به گروه های کنترل و مداخله اختصاص یافتند. برای گروه آزمون مداخله آموزشی-حمایتی مبتنی بر الگوی بزنف شامل سه جلسه آموزشی 45 دقیقه ای و سه ماه پیگیری به صورت فردی برای هریک از شرکت کنندگان این گروه انجام شد. گروه کنترل مراقبت های روتین را دریافت نمودند. اطلاعات مربوط به بیماران با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی فرانس و پاورس جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار آماری spss18 و آزمون های آماری تی مستقل و مشاهدات تکراری تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: شرکت کنندگان دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک تفاوت آماری معناداری با یکدیگر نداشتند. بیماران دو گروه مورد مطالعه از نظر میانگین نمره کیفیت زندگی قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری با یکدیگر نداشتند (509/0=P)، اما سه ماه بعد از مداخله بین دو گروه از نظر میانگین نمره کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0=P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که بکار گیری مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی بزنف می تواند منجر به بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سکته قلبی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 453

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    535-544
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    528
  • دانلود: 

    568
چکیده: 

زمینه و هدف ترومبوآمبولی وریدی یک مشکل بهداشتی مهم است که نتیجه آن مرگ و میر، عوارض و هزینه های اقتصادی است. با توجه به اینکه پیشگیری در اولویت است و نظر به این که در کشور ما استانداردهای مشخص و منطبق با شرایط و فرهنگ مراقبتی خاص ایران برای پیشگیری از آمبولی ریه وجود ندارد؛ به همین منظور این مطالعه با هدف تدوین استانداردهای ملی مراقبتی پرستاری در پیشگیری از ترومبوآمبولی وریدی انجام شد. روش بررسی در این مطالعه توصیفی ابتدا استانداردهای مراقبتی پیشگیری از ترومبوآمبولی وریدی از کتب و منابع معتبر موجود استخراج شد. در مرحله دوم چک لیستی آماده شد که روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت و در آخر با استفاده از تکنیک دلفی چک لیست مربوطه در دور اول با شرکت 12 صاحب نظر و دور دوم با شرکت 120 صاحب نظر در سطح کشوری و با اجماع بیش از 70 درصد نهایی شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها نتایج این مطالعه در قالب چهار گام نهایی شد. گام اول شامل ارزیابی بیماران (چهار استاندارد در قالب 67 چک لیست)، گام دوم پروفیلاکسی (سه استاندارد در قالب 22 چک لیست)، گام سوم مدیریت دارو و اقدامات پیشگیری (دو استاندارد در قالب 24 چک لیست) و گام چهارم فرایند پرستاری (چهار استاندارد در قالب 155 چک لیست) بود. نتیجه گیری بر اساس نتایج مرحله سوم استانداردهای کمتر از 70 درصد اجماع حذف و استانداردهای با بیش از 70 درصد اجماع پذیرفته شد. امید است با به کارگیری این استانداردها زمینه ارتقای کیفیت خدمات پرستاری و پیشگیری از بروز ترومبوآمبولی وریدی در ایران فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 528

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 568 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    545-552
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    339
  • دانلود: 

    480
چکیده: 

زمینه و هدف فلج نخاعی یک رویداد حاد و ویران کننده است که نتایج آن تغییرات مهم و دایمی را در زندگی افرادی که فلج شده اند ایجاد می کند. مطالعه حاضر به منظور تعیین قدرت پیشگویی کنندگی سازه های الگوی ارتقای سلامت پندر در رابطه با انجام فعالیتهای روزمره در بیماران فلج نخاعی در شهرکرد در سال 1398 انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-تحلیلی، بر روی 70 بیمار فلج نخاعی در سال 1398 در بیمارستانهای آموزشی شهر شهرکرد انجام شد. بیماران به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بررسی سازه های الگوی ارتقای سلامت پندر و پرسشنامه استاندارد سنجش فعالیت روزانه بود. داده ها پس از ورود به نرم افزار21 SPSSبا کمک آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها میانگین نمره ی میزان فعالیت روزمره 50/4± 03/10 و میانگین نمره ارتقای سلامت 19/24± 46/127 بود. آزمون همبستگی پیرسون ارتباط معنی داری را بین آیتم های الگو ارتقای سلامت پندر (رشد معنوی، مسیولیت سلامت، فعالیت جسمی، تغذیه، ارتباط بین فردی، مدیریت استرس) و میزان فعالیتهای روزمره زندگی نشان داد (05/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 339

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 480 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    553-559
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    579
  • دانلود: 

    683
چکیده: 

مقدمه یکی از ویژگیهای اصلی برای برقراری یک ارتباط موثر، داشتن مهارتهای ارتباطی مناسب است. افزایش کیفیت مهارتهای ارتباطی از اهداف جهانی است. هدف از انجام این مطالعه طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرستاری بود. روش کار این مطالعه در شش مرحله (شش گام کرن) در دانشجویان پرستاری انجام شد. در مرحله اول و دوم به وسیله نیاز سنجی از دانشجویان از طریق فوکوس گروپ و انجام مصاحبه ها صورت گرفت و بر اساس این مرحله گام سوم یعنی تعیین اهداف به شرح زیر مشخص شد که شامل: 1-اهمیت مهارتهای ارتباطی را بیان نمایند2-انواع مدلهای ارتباطی را به کارگیرد 3-سناریوهای ارتباطی مختلف در نقشهای بی تفاوتی، همدلی، همدردی اجرا نماید4-نحوه برنامه ریزی ارتباط در ملاقات با والدین را نمایش دهد. در مرحله چهارم برای اجرای برنامه فوق از روش های مختلفی چون اسلاید، سناریو، و ایفای نقش به عنوان استراتژی مناسب برای رسیدن به اهداف فوق استفاده شد. این مراحل در اتاق مهارتهای بالینی دانشکده پرستاری مامایی انجام شد. در مرحله پنجم این روش به کار گرفته شد بدین صورت که سناریوهای مختلف مهارتهای ارتباطی توسط دانشجویان اجرا شد و در مرحله ششم پس از آن مهارت ارتباطی به کار گرفته توسط 52 دانشجو به روش نیمه تجربی مورد ارزشیابی قرار گرفت. نتایج نتایج نشان داد که در بدو مطالعه، میانگین نمره کل مهارت های ارتباطی دانشجویان 3/72± 5/95 بود و بعد از اجرای برنامه مهارتهای ارتباطی نمره کل دانشجویان 3/07± 13/92 ارتقایافت که تفاوت آماری معناداری مشاهده شد. نتیجه گیری برنامه مهارتهای ارتباطی شیوه مناسبی برای بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری است. محققان پیشنهاد می کنند که ادغام برنامه مهارتهای ارتباطی در برنامه درسی دانشجویان پرستاری می تواند در برقراری ارتباط موثر با بیماران کمک کننده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 579

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 683 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    560-571
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    367
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

زمینه و هدف پرستاران بزرگترین گروه ارایه کننده خدمات در سیستم درمانی بوده که عملکرد آن ها می تواند تحت تاثیر کیفیت زندگی کاری و مولفه های مرتبط با آن قرار گیرد. با این ملاحظه هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین جهت گیری های ارزشی و فرهنگی با رضایت از کیفیت زندگی کاری پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. روش بررسی در این مطالعه توصیفی همبستگی، 351 نفر از پرستاران شهر شیراز به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های جهت گیری ارزشی و فرهنگی ترک زاده و ثواب (1392) و رضایت از کیفیت زندگی کاری کریل (2006) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS22 و آزمون های آماری t تک متغیره، تحلیل واریانس درون گروهی، تعقیب بونفرونی و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: رضایت از کیفیت زندگی کاری از دیدگاه پرستاران مورد مطالعه بیشتر از سطح متوسط ولی پایین تر از حد مطلوب می باشد (0001/0>p). در خصوص جهت گیری ارزشی میانگین نمره بعد اجتماعی نسبت به ابعاد مادی و معنوی و در خصوص جهت گیری فرهنگی میانگین نمره بعد فرابخشی نسبت به بعد فردی به طور معناداری بیشتر می باشد (05/0p). انواع جهت گیری های ارزشی و فرهنگی به طور همزمان، پیش بینی کننده معناداری برای رضایت از کیفیت زندگی کاری می باشند ولی توان پیش بینی کنندگی جهت گیری فرهنگی بیشتر است. نتیجه گیری: توسعه و تقویت جهت گیری های فرهنگی و ارزشی با توجه به تاثیری که در میزان رضایت از کیفیت زندگی کاری پرستاران دارد توصیه می شود. در این میان با توجه به اینکه جهت گیری های فرهنگی توان پیش بینی کنندگی در ارتباط با رضایت از کیفیت زندگی کاری نشان داده است می تواند در اولویت قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 367

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button